וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל למצופה: פער המחירים במנה הפופולרית בישראל

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 10:44

בבית או בצבא, בבאגט או בפיתה, עם צ'יפס או סלט: השניצל הפך למאכל הלאומי של ישראל. יצאנו לבדוק מה קרה למחירים של השניצלים: מחומרי הגלם של הביתי, דרך השניצל המוכן ועד לזה שמציעות המזללות ומצאנו פערים גדולים, בעיקרבמחירי השניצל בבאגט

שניצל בבאגט במסעדת הבאגט הלוהט בנתניה. נמרוד סונדרס
שניצל בבאגט של מסעדת הבאגט הלוהט בנתניה. בתוך 5 שנים עלו מחירי השניצל בבאגט בקרוב ל-60%/נמרוד סונדרס

המטבח הישראלי הוא קיבוץ גלויות שהביאו לארצנו מגוון תרבויות ומטעמים, שחלקם עברו טוויסט מקומי קטן וקיבלו תושבות קבע בכל בית. הפלאפל המצרי, הסלט הערבי, השווארמה התורכית והשניצל הווינאי, הפכו כולם לישראלים.

מבלי לפגוע בכל האחרים, השניצל (כתיתה, בעברית) שעבר הסבה מבשר עגל או חזיר לבשר עוף, היה לסמל של המטבח העממי המקורי: תמצאו אותו מככב בהפסקות צהרים במזללות באזורי תעשייה, כצ'ופר של שישי לחיילים שנשארו-שבת בצבא, במסעדות שהיו למפגשי טיילים ישראלים בכל העולם, מקטמנדו ועד לימה וכמובן, בשולחן השבת של רבים מאתנו.

הוא אהוב על ילדים, גילטי-פלז'ר בעיני המבוגרים - ונדמה שדווקא המניפולציה הישראלית שמקורה בתקופת הצנע, שהסבה את השימוש בבקר לעוף, עשתה רק טוב למקור האוסטרי.

שוק השניצלים מתחלק לשני סגמנטים עיקריים, רכישת חזה עוף פרוס והכנת שניצלים בסגנון ביתי מול השניצלים המוכנים "חמם והגש", שמגיעים למקפיא שלנו מוכנים ומה שנשאר זה לאפות או לטגן, בלי לעסוק בבלילה והציפויים.

למרות שמדובר במוצר בשרי מלוח ומטוגן בשמן עמוק, השניצל נתפס בעיני רבים כ"בריא", אולי בגלל בשר העוף נטול השומן ממנו הוא עשוי. יחד עם זאת, ככל שמדובר במוצרים מוכנים, יש לשים לב לפערי האיכות בין היצרנים השונים: מכאלה שמשתמשים בנתח שלם של חזה עוף ועד למי שמשתמשים בבשר מעובד שאליו נוספו חומרים שונים, כולל חומרי טעם וריח, צבעי מאכל, משמרים מסוגים שונים ומלחים.

בכל מקרה מדובר בשוק מתחדש ומתעדכן: משניצלים בצורות שונות ובטעמים שונים - ועוד לא אמרנו מילה על השניצלים הצמחוניים: מסויה, מתירס ועוד...

שניצל סל מוצרים ברשתות. דניאל מאלאחובסקי,
סל השניצלים שלנו בין הרשתות הקמעונאיות השונות/דניאל מאלאחובסקי

גם נשנוש, גם ארוחה

שוק השניצלים המוכנים מגלגל כ- 250 מיליון שקל בשנה, ושוק השניצלים הבייתי מוערך ביותר ממיליארד שקל בשנה, על פי קלוד מרירס, סמנכ"ל "עוף טוב" השוק צומח בעיקר במוצרי הפרמיום של הנתחים האמיתיים והביתיים ועיקר הצמיחה בשנה האחרונה הגיע בעיקר מחדשנות: אצבעות שניצל (צ'ונגו) שהתגלו כנוחות יותר לא רק לילדים אלא גם למבוגרים.

כמות הצריכה מבוקרת יותר והשקת הציפויים כגון בציפוי ביסלי אסם גריל או בצל, ציפוי פופקורן הובילה לצמיחה. כן נרשמו קניות חוזרות בעקבות טעמים מוכרים ואהובים והמשך תפיסת המוצר ככזה שמתאים גם כנשנוש ולא רק כארוחה עיקרית.

המחיר הממוצע לק"ג שניצל מוכן עומד על 48 שקלים לעומת מחיר ממוצע לחזה עוף שלם או פרוס שעומד על 29 שקלים לק"ג מדובר על הפרש של 19 שקל לק"ג שהם 65%. כלומר השניצל הביתי, גם כאשר מוסיפים לו את עלויות הציפוי והטיגון, הוא זול באופן דרמטי, בתנאי שיש לכם מספיק זמן כדי להכין בעצמכם.

עם זאת, השניצלים המוכנים עד לפני כעשור התאפיינו באחוזי שומן גבוהים, בשר מעובד ונתרן בכמות גבוהה, עם חובת הסימון למוצרים מסוימים ובעיקר המודעות הצרכנית לאוכל בריא, הם הפכו לפחות תעשייתיים.

בדקנו סל מוצרים שמכיל שלושה מוצרי שניצל מוכן של מאמא עוף לצד שלושה מוצרי שניצל מוכן של עוף טוב, חזה עוף טרי שלם וחזה עוף פרוס טרי ובדקנו כמה נשלם בכל רשת - ומה הפערים ביניהן.

הסל הזול ביותר נמצא ברשת אושר עד 223.80 שקל מול הסל של רשת מחסני השוק בערך של 264.2 שקל, כלומר פער של 18%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שניצל בבאגט במסעדות. דניאל מאלאחובסקי,
כמה תעלה לנו מנת שניצל בבאגט?/דניאל מאלאחובסקי

מדד "השווארמה בלאפה", הפעם עם שניצל בבאגט

גם הפעם יצאנו לבדוק כמה נשלם על מנה שניצל בבאגט מחוץ לבית, אחד המוצרים הפופולריים ביותר בשוק המזון המהיר.

הבדיקה מעלה ממצא אחד מרכזי: מחיר השניצל במסעדות התייקר בשיעור גבוה יותר מאשר חברו במקררי המרכולים, המחיר הממוצע שתשלמו היום על שניצל בבאגט הוא 41 שקלים - זינוק של יותר מ- 60% לעומת שנת 2018.

יחס ההתייקרות במרכולים שעומד על כ- 12% בסה"כ על הפריטים הנבחרים.

הנה ההוכחה שבעיות יוקר המחייה משפיעות עלינו בבית ומחוץ לבית, תופעה שאנו רואים בשנתיים האחרונות יותר ויותר, כאשר חלק מתנאי והסכמי העבודה הבסיסיים מתייחסים לערך שנקבל בשוברי האש"ל שלנו, כגון סיבוס ותן ביס (שגם הם השפיעו על מחירי ההסעדה).

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully