וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור בביצים ובעופות לפסח? הנה מה שכדאי לדעת לפני החג

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 10:28

זה הפך כבר לאחד ממנהגי החג: לקראת פסח אנו מתבשרים על מחסור בביצים. אלא שהשנה נדמה שהמחסור, לא רק בביצים אלא גם בעופות, עלול להגיע לסופרמרקט. במשרד החקלאות מכחישים

גיף קילוף ביצה קשה. Giphy
אחד מהרכיבים המרכזיים בקערת הפסח/Giphy

פסח הוא חג הביצים והעוף. הם מככבים לא רק בקערת ליל הסדר ובטבילה בקערית המלח במהלך קריאת ההגדה, אלא גם במאכלים שמוגשים לשולחן. השנה, כמו בכל שנה, צפוי מחסור בביצים ועוף, רק שהפעם הסיבה למחסור שונה וההיערכות לקראתו כושלת.

על פי גורמים במשרד החקלאות, מכיוון שלא בוצעה הערכה נכונה של המחסור בביצים, כמות המכסות שנפתחו לייבוא לא יענו, ככל הנראה, על הצורך הגובר. זאת ועוד: מכיוון שאין ייבוא של עוף לישראל, מחירו, שכבר עלה השבוע בכ- 20% יוסיף להתייקר בחדות לקראת החג.

בשנה האחרונה התגברה תחלואת העופות בסלמונלה, מטילות רבות הושמדו ואיתן הביצים שהטילו, בכדי לשמור על בריאות הציבור, מה שהביא לצמצום כמות המטילות. תחלואת העופות המוגברת פרצה, בין היתר, בשל תנאי גידול בעייתיים, בלולים מיושנים, צפופים ולא הגייניים, שאותם פעל לשנות שר החקלאות הקודם, עודד פורר, באמצעות הרפורמה בענף ההטלה - לשווא.

בגלל הפגיעה במספר המטילות, נשקל ייבוא של אפרוחים לארץ, מהלך יוצא דופן, שלא בוצע בסופו של דבר ויכול היה להקל על המחסור.

באמצע יוני 2022, נחתם הסכם בין מגדלי העופות והמטילות למשרד החקלאות, ולפיו המגדלים יתמכו במעבר ללולים ללא כלובים, ענף ההטלה ישודרג בהיקף של 760 מיליון שקלים, המכס על ייבוא ביצים ירד באופן מידי ב- 50%, ומעבר לעדכון מחירים מקצועי, הסיבה לכך שמחיר הביצים עלה בתחילת החודש. אותם גורמים טוענים, שלו הייתה היערכות מוקדמת של משרד החקלאות והאוצר, אפשר היה למנוע את המחסור הגדול והתייקרות המחירים.

עודד פורר 5. ראובן קסטרו
עודד פורר, שר החקלאות לשעבר. ניסה להעביר רפורמה בענף הלול/ראובן קסטרו

משרד החקלאות: אין מחסור בעופות

במשרד החקלאות דוחים את הטענות ומוסרים בתגובה: "אין מחסור בעופות. להיפך: בהתאם לנתונים הקיימים יש גידול מתמיד בשיווק אפרוחי פטמים. בשנת 2022 גודלו ושווקו יותר פטמים מאשר בשנת 2021, כך גם בינואר 2023, גודלו ושווקו יותר פטמים לעומת התקופה המקבילה. לקראת פסח חל גידול במשפר האפרוחים שמאוכלסים וישווקו בחג לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"משרד החקלאות פתח מכסות ליבוא ביצים בפטור ממכס למשווקים המורשים ממדינות שהמשרד אישר מהם ייבוא, על מנת לתגבר את אספקת הביצים ולענות על הביקוש הגובר לקראת חג הפסח. פתיחת הייבוא בעת הזו תאפשר ליבואנים להתארגן, כך שיוכלו לייבא ביצים לקראת העלייה בביקוש לקראת החג כבכל שנה. ככלל, מדינת ישראל מייצרת לעצמה את הרוב המכריע של הביצים הנצרכות בישראל, בהיקף של 2.2 מיליארד ביצים בשנה, אולם לקראת חג הפסח, כמו גם חגי תשרי, עול ה הביקוש לביצים.

גם השנה אישר המשרד יבוא בהיקף של 40 מיליון ביצים בפטור ממכס שיתגברו את הייצור המקומי כבכל שנה, בוודאי לאור מחירן העולמי שעלה משמעותית החודשים האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully