וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב על הקרח: ההשפלה לשרי הליכוד והרווח למשפחת נתניהו

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 10:20

שפע של הבטחות ורפורמות היו בתקציב הנוכחי אבל כמעט ולא הייתה התייחסות לנושאי 'יוקר המחייה'. בעצם העניין העיקרי שנוגע ליוקר המחיה היו ההוצאות על משפחת נתניהו. וגם: איך הושפלו שרי הליכוד בהשוואה ליחס שקיבלו איתמר בן גביר וסמוטריץ'

הממשלה אישרה תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2024-2023/מערכת וואלה!

היום הייתה אמורה להתקיים ישיבת ממשלה לדיון נוסף בתקציב המדינה, אך לנוכח התבהלה שאחזה בסוף השבוע בראש הממשלה בנימין נתניהו הוחלט לאשר את התקציב כבר ביום שישי האחרון בכל מחיר.

מדובר בתקציב על הקרח. השרים אישרו תקציב וירטואלי מבלי שהייתה מונחת לפניהם חוברת התקציב. עשרות שנים אני מסקר בין השאר את עולם האוצר ומעולם לא הצביעו על תקציב שבו המקורות הכספיים לא סגורים על הסוף וסימני השאלה עולים על סימני הקריאה.

עוד לפני שאושר התקציב הוחלט לנוכח הדרישות המפורזות שיהיה צורך בקיצוץ תקציבי רוחבי של 3% מתקציבי המשרדים. זאת התחלה של ממשלת ימין על רגל שמאל. נשף הורדת המסכות יתקיים ב-23 למרץ שהתקציב יובא לאישור בקריאה ראשונה בכנסת. רק אז נדע בדיוק כמה כל אחד קיבל - ואיך.

הסיכוי שהמפלגות החרדיות יקבלו את מה שהובטח להם במו"מ הקואליציוני זהה לסיכוי שנתניהו יעמוד בהבטחותיו לבוחרים שהוא יפעיל חוק חינם לגילאי 0-3. החרדים חרדים ומתחילים להפנים שבפועל הם נעקצו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון הכנה לתקציב המדינה לשנים 2023-2024, הקריה בתל-אביב, 13 בפברואר 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
לנוכח הדרישות המופםרזות לא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי של 3%. ממשלת ימין מתחילה ברגל שמאל/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

התקציב ל-2023 יעמוד על 484 מיליארד שקל וראש הממשלה התגאה שהגרעון יעמוד על 1% בלבד. אולי זה יקרה ואולי לא אבל מה שבטוח, עד מחצית 2023 המדינה פועלת בפועל ללא תקציב (אלא בכל חודש לפי החלק היחסי של 2022) כך שפועל צריך היה לשאוף שהגרעון לשנה כולה יהיה אפס.

נתניהו במרוץ אחר בולמוס חקיקה שהתחדש השבוע, ואינו יכול היה להרשות לעצמו לקחת שום סיכון שהתקציב לא יאושר לפי לוח הזמנים, אחרת הממשלה נופלת.

אך לגופו של ענין מה שחסר בתקציב זה העדר טיפול בסיסי בנושאי יוקר המחייה. חינוך חינם לגילאי 0-3 לא יהיה אלא חינוך מוזל - וגם זה באופן חלקי: מגילאי שנתיים ועדין לא ברור איך זה ייושם ומה המקור התקציבי. בל נטעה, מדובר בחלטורה במיטבה - רק כדי להגיד שביבי עמד בהבטחת הבחירות.

תוספת שכר של 20% לחיילי צהל נעלמה למעט הצעת חוק בנושא (ממדים ללימודים) שהוגשה על ידי השר יואב קיש. גם פתיחת שוק הייבוא לתחרות וביטול המעמד של יבואנים בלעדיים כדי להוריד מחירים נעלמו אף הם מחוק ההסדרים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר. פלאש 90 יונתן זינדל, עיבוד תמונה
בצלאל סמוריץ' ואיתמר בן גביר. אחד קיבל סלפי עם ביבי לחיזוק הבייס, השני קיבל דריסת רגל במשרד הביטחון/עיבוד תמונה, פלאש 90 יונתן זינדל

הישג לבן גביר וסמוטריץ', מפלה לשר הליכוד

אז לאן נעלמה המלחמה ביוקר המחייה? אה כן מצאנו אותה! מסתתרת באחת ממגרות ועדת הכספים שאישרה לאחר דיון חירום הפעלת שני מעונות במימון מלא לראש הממשלה וסידורי איפור ותסרוקת ב-80 אלף שקל לרעייתו.

לאחר "שבעיית יוקר המחייה" לבני הזוג נפתרה, התפנו השרים לדיון בנושא גורלי: עתיד הספרייה הלאומית. אישור החוק יקצר את הדרך להדחת שי ניצן, יו"ר הדירקטוריון שהגיש את כתבי האישום כנגד נתניהו.

לסוגיה 'הרת גורל' זו הקדישה הממשלה דקות דיון ארוכות ערב כניסת השבת כאילו המדובר בגרעין האיראני, ובאשר לכספי החלוקה, שרי הליכוד קופחו על חשבון תקציבי המפלגות של סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

נתניהו הפעיל עליהם מכבש לחצים והם נאלצו להיכנע או להסתפק בתוספות חלקיות. רק בעלי מנופי הלחץ בממשלתו הרוויחו.

בן גביר קיבל תוספת של 9 מיליארד שקל למשרד לביטחון לאומי ו-2 מיליארד שקל למשרד פיתוח הנגב והגליל. שלא במקרה וכדי להוכיח את הישגיו, ניאות נתניהו להצטלם אתו כדי לקדם את ההישג מול הבייס שלו. היכן היה נתניהו ערב הבחירות כשברח מהזדמנות צילום עם בן גביר כמו מאש?

שר האוצר סמוטריץ' היה המרוויח השני. כשר אוצר הוא רשם הישג נאות כששכנע את נתניהו שלא לפרוץ את מסגרת התקציב למען כלכלת ישראל.

המדובר בהישג לא מבוטל שכן אבי שמחון יועצו הכלכלי של נתניהו הציע לפרוץ את המסגרת. סמטוריץ' מבין שתקציב כזה ייתפס 'כטוב' בעיני הקהילייה הבינלאומית ובראשם חברות דירוג האשראי.

חיים כץ, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
איך הסביר שר התיירות את היעדרותו מהישיבה לאישור התקציב? "ככהן אני מנוע מלהשתתף בלוויה"/ראובן קסטרו

כאמור, עדין לא ברור מה יישאר מספר תקציב כשאין בכלל ספר. בינתיים מנוף התקציב גם אפשר לסמטוריץ' לקבע את מעמדו וסמכויותיו כשר במשרד הביטחון וכאחראי על המנהל האזרחי.

יואב גלנט בלע בקושי את הגלולה המרה וכמעט הקיא. תוספת תקציבית של 10 מיליארד שקל שהקפיצה את תקציב משרד הביטחון לשיא של 68 מיליארד שקל, והלבנת סוגיית תוספות הרמטכ"ל סייעה לו להתגבר על הבחילה.

ומה עם שרי הליכוד? מרביתם טענו שקיבלו את המגיע להם אלא שבפועל יצאו וחצי תאוותם בידם. כך למשל שרת התחבורה מירי רגב הצליחה אמנם להעביר את הרפורמה בתחבורה הציבורית כולל תעריפים מוזלים, אלא שהדבר יבוא על חשבון קיצוץ ברמת השירות: פחות קווים, פחות אוטובוסים על כל קו.

למרות זאת רגב הודתה לנתניהו בחום על שאישר (לדבריה) רכבת מקרית שמונה לאילת. ואני שואל מה עם הקו האדום בן פתח תקוה לבת ים? מתי הוא יופעל?.


ויש כמובן את שר התיירות חיים כץ. האחרון לא טרח להגיע לישיבת הממשלה. הוא כועס כי בשלב זה לא ספרו אותו בדרישתו לבטל את גזרת המע"מ על שירותי תיירות. הוא הסביר את היעדרותו בנימוק המקורי שככהן הוא מנוע מהשתתפות בהלוויה...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully