וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הגב של ברקת: כך ניצחו היבואנים במאבק על יוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 12:35

במשרד הכלכלה גובשה רפורמה שנועדה להגביל את כוחם של היבואנים הגדולים, אך אלה מצידם הפעילו לחץ אדיר - והרפורמה הוצאה מחוק ההסדרים. שר הכלכלה לא מתכוון לוותר וינסה לקדם חקיקה בכנסת, אבל נוכח כוחן של היבואניות, קשה להניח שיצליח

סופרמרקט בישראל. ShutterStock
מדף מוצרי טואלטיקה בסופרמרקט. הרפורמה הייתה עשויה להוזיל חלק ניכר ממוצאי היבוא/ShutterStock

הריקושטים מאישור התקציב החפוז ממשיכים לעוף. מתברר שלא רק שהשרים לא ידעו על מה הם מצביעים בדיוק, בגלל שלא הונח לפניהם ספר תקציב מסודר, חלקם אף הופתע, תוך כדי הדיון, לגלות שרפורמות שקרובות לליבם הוצאו מחוק ההסדרים בלי שאף אחד טרח ליידע אותם מראש.

אחד מהם הוא שר הכלכלה ניר ברקת. רק במהלך ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה, גילה ברקת שהרפורמה בייבוא שקידם יחד עם רשות התחרות, שנמצאת במשרדו, והייתה אמורה להגביל את יכולתם של היבואנים לייבא גם מיצרניות ענק וגם מיצרניות בינוניות, הוצאה מחוק ההסדרים בלי ידיעתו.

בנימין נתניהו,ניר ברקת, הצבעה במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הכלכלה ניר ברקת לוחש על אוזנו של נתניהו. האם יצליח לשכנע את ראש הממשלה לגבות גם את הצעת החוק שיגיש?/פלאש 90, יונתן זינדל

מטרתה של הרפורמה הייתה להגביל את כוחן של יבואניות כמו דיפלומט ו- שסטוביץ', לגרום להן לוותר על חלקים מהפעילות שלהן, ולבחור האם לעבוד מול יצרן ענק כמו "קולגייט" למשל, ולוותר על שאר המותגים שהן מייבאות או להפך - זאת על מנת להביא להוזלת מחירים משמעותית.

בתחילת העבודה על חוק ההסדרים, ביקש ברקת להכניס גם חברות יצרניות גדולות כמו אסם, שטראוס ותנובה לרפורמה, אבל נבלם על ידי הייעוץ המשפטי באוצר ונאלץ להסתפק בטיפול ביבואניות בלבד.

שר הכלכלה היה בטוח שהממשלה תאשר את הרפורמה, ורק בדיון נאמר לו שאינה עומדת במבחן הכלכלי והמשפטי הדרוש להכנסתה לחוק ההסדרים, אין דרך להוכיח שהיא תביא להורדת מחירים ואין חלופה אחרת שתביא לתוצאה הרצויה. יש לציין כי כלל הטיעונים הללו לא הובאו לפניו קודם לכן, מה שמעורר תמיהה.

מתברר שמאחורי הקלעים הפעילו היבואניות לחץ מאסיבי על משרד האוצר, בכדי לסכל את אישור הרפורמה ואף שלחו מסרים לפיהם יעתרו לבית המשפט נגדה, בעילה של פגיעה בחופש העיסוק. מכיוון שמדובר בחברות בעלות כיסים עמוקים, הובהר שאין להם בעיה למשוך את ההליך שנים רבות. נראה שבאוצר לא רצו להתעסק בתפוח האדמה הלוהט הזה, והעדיפו להשאיר אותו להתקרר מחוץ לתקציב השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ישיבת ממשלה מרתונית לקראת אישור התקציב
23.02.23. מערכת וואלה!, אתר רשמי
שר האוצר וראש הממשלה בדרך לישיבת הממשלה שאישרה את תקציב המדינה. לא בתמונה: שר הכלכלה/אתר רשמי, מערכת וואלה!

ברקת לא מתכוון לוותר. בגיבוי רוה"מ בנימין נתניהו, שהבטיח בקמפיין הבחירות לטפל ביוקר המחיה, הנחה שר הכלכלה את בכירי משרדו לגבש בהקדם האפשרי הצעת חוק ממשלתית, שתטפל בסוגיית התחרות בשוק המזון . הכוונה היא לקדם את ההליך במסלול של חקיקה ראשית בכנסת, במקום בחוק ההסדרים.

גורמים במשרד הכלכלה אמרו ל"וואלה" שמדובר במהלך קריטי בייחוד לקראת חג הפסח והעליות באינפלציה ובריבית. "הממשלה התחייבה לטפל ביוקר המחיה ואנחנו מתכוונים לקיים את זה".

אם ברקת יחליט ללכת בכל הכוח על העברת החוק בכנסת, צפוי לו מאבק קשה מול הגופים החזקים והעשירים במשק, שהפעילו כבר ביעילות את מכבש הלחצים שגרם להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים ואין ספק שגם בעתיד יפעילו כל אמצעי לחץ כדי לכופף את מי שיאיים על רווחיהם הגבוהים.

די היה לראות אתמול את הזינוק במניית דיפלומט עם היוודע דבר הוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים, כדי להבין את היקף ההפסד הכספי שהייתה יכולה לגרום לה וליבואניות האחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully