וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל של גפני יעלה למדינת ישראל ביוקר?

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 13:34

הצעת החוק שהגיש ח"כ משה גפני קובעת כי עליות ריבית לא יחולו על משכנתא לדירת מגורים יחידה. ההצעה שהוגשה בניגוד להסכמים הקואליציוניים, נועדה ככל הנראה להפגין את מורת רוחו של יו"ר ועדת הכספים מהתקציב, אך היא טומנת בחובה סכנה תדמיתית גדולה לכלכלת ישראל

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים בדיון על הבנקים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
ח"כ משה גפני. תרגיל פוליטי שמאיים על מעמדו הייחודי של בנק ישראל/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

יתכן שמדובר בתרגיל פוליטי שנועד רק לאיים, מבלי שיבשיל, אבל לאור העובדה שישראל עומדת לביקורת עולמית נוכח המהפכה המשפטית והשפעתה האפשרית על הכלכלה, אפשר שהתרגיל הזה עוד יעלה לכולנו ביוקר.

מדובר בהצעה שנדחתה על ידי ועדת השרים לחקיקה, אך גפני, פגוע ככל הנראה מהעובדה שהכספים שהובטחו למפלגתו לא עוגנו בתקציב המדינה, כפי שאושר בממשלה, החליט להגיש אותה בכל זאת.

על פי ההצעה, יוחרגו משכנתאות לדירת מגורים ראשונה מהעלאות ריבית. לכאורה חוק חברתי שנועד להגן על מי שבבעלותו רק דירה אחת מפני עלייה בריבית שמקפיצה את ההחזר החודשי של המשכנתא, אבל למעשה מדובר בסכנה גדולה לעצמאות בנק ישראל והעומד בראשו, שכן נגיד בנק ישראל הוא האחראי הבלעדי לקביעת שיעור הריבית במשק.

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. פלאש 90, יונתן זינדל, עיבוד תמונה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. האם תיפגע עצמאותו?/עיבוד תמונה, פלאש 90, יונתן זינדל

זאת ועוד - בהינתן שהחוק אכן יעבור, יסרבו רבים מהבנקים למשכנתאות להעניק הלוואות לרוכשי דירה ראשונה, או יבקשו לעצמם מרווח הגנה כזה, ששכרם של הרוכשים יצא בהפסדם.

בכל מקרה, הצעת החוק של גפני, אומרים גורמים בקואליציה, מנוגדת להסכם הקואליציוני ונועדה, לדבריהם, לשקף בעיקר את מורת רוחו מהדרך שבה אושר תקציב המדינה בממשלה.

הבעיה היא שכאשר עיני העולם צופות במתרחש בישראל, כל יוזמה שמלמדת על רצון לפגוע בעצמאות בנק ישראל והעומד בראשו, גם אם מדובר במנוף לחץ פוליטי, עלולה לשחק לרעת ישראל ולהחליש את מעמדה הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully