וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נע באוזן: האם מה שקרה לסופגניות יקרה גם לאוזני המן?

אילנה שטוטלנד

3.3.2023 / 1:02

פעם הכרנו רק את אלה במילוי הפרג והריבה. עם הזמן נוספו גם השוקולד והתמרים ועתה נראה כי אוזני המן עוברות שדרוג שמזכיר את מה שקרה לסופגניות. המן אולי היה רשע, אבל השאיר אחריו מורשת מתוקה שרק הולכת ומתפתחת, גם בטעם ובעיקר במחיר

איה תמם עם אוזני המן. יח"צ,
איה תמם, בעלת המותג Art of desserts/יח"צ
אוזני המן איה תמם. יח"צ,
אוזני המן של איה תמם/יח"צ

הסופגניות שצצות לפני חנוכה בשלל קונדיטוריות ברחבי הארץ הגיעו כבר לשיא תפארתן הן מבחינת הנראות והן מבחינת המילויים. אלא שלקראת פורים השנה, אפשר לשאול: האם גם אזני המן בדרך לשם? רגע לפני פורים החלטנו לשכוח מהסטנדרט של פרג/תמרים/שוקולד ויצאנו לחפש את אזני המן המיוחדות והמקוריות.


לעוף איתן

"אני חושבת שאזני המן עדיין מצטיירות כמשהו 'נמוך', משהו ששמים על הדרך בשקית של משלוח מנות לבית הספר, להבדיל מסופגניות שנארזות במארזי יוקרה. אזני המן עדיין ממותגות יותר נמוך מסופגניות, אבל אנחנו בהחלט מזהים את המגמה שאנשים מתחילים לחפש גם את אזני המן המיוחדות", אומרת איה תמם, בעלת המותג Art of desserts, המתמחה בקינוחים מעוצבים וממותגים.

"יש הרבה פחות מקום 'לעוף' עם אזני המן, כי בכל זאת אנחנו מוגבלים לעוגיית בצק פריך, והעולמות שיכולים לבוא מעל הסופגנייה, כמו הקצפות למשל, פחות מתחברים לבצק הפריך. יחד עם זאת, אני רואה לגמרי התקדמות מהבחינה הזאת גם באזני המן".

תמם, בעלת מפעל ברעננה שבו היא אופה ומכינה שלל קינוחים, עוסקת בתחום 17 שנה. "אזני המן שלנו גדולות יותר מהסטנדרט", היא אומרת. "אצלנו זו אוזן המן עם נוכחות שמגיעה בששה צבעים (אדום, צהוב, טורקיז, ירוק, כתום ולבן עם סוכריות קונפטי) וגם בטעמי מילוי מיוחדים: נוטלה-פצפוצים, חלבה, קרם עוגיות, לוטוס עם שבבי עוגיות, בייגלה מלוח, ופיסטוק - הטעם הפופולרי היום.

בעבודה נמצא גם טעם שוקולד-צ'ילי. אפשר גם לצפות את אזני המן בשוקולד כדי שיקבלו מראה יותר מיוחד, או לעשות טוויסט של קונספט מלוח. להפוך כל דבר מתוק למלוח נהיה טרנדי. אנחנו בהחלט רואים גידול בלקוחות שמחפשים את המיוחד ואת הגימיק גם באזני המן".

המחיר אצל תמם הוא פר יחידה: החל מ-7 שקלים (לאזני המן הצבעוניים הבסיסיים) ועד 9 שקלים למצופים בשוקולד. מההיצע אפשר להתרשם באתר שלה ובאינסטגרם, כאשר ההזמנות מתבצעות באופן טלפוני. יש אפשרות למשלוחים לרחבי הארץ וגם לאיסוף מהמפעל.

"הלקוחות שלי הם בעיקר חברות, אבל גם פרטיים", היא אומרת. "כמה שיותר צבעוני ובמילוי מיוחד - זה מה שמדבר לאנשים. אני ונשות הצוות שלי אפילו מעצבות אוזני המן מבצק סוכר במילוי עדשי שוקולד שיושבות על בסיס של קאפ קייק (16 שקלים). גם עם אזני המן, לא רק עם סופגניות, אפשר לשחק ולתת להן נראות וחוויה אחרת. הן כאמור עדיין ממותגות כמשהו יחסית זול, כשבעצם אפשר למתג אותן הרבה יותר גבוה. צריך רק דמיון וכמובן חומרים איכותיים. הרבה חברות מכינות באופן תעשייתי אזני המן ממרגרינה. אצלנו אין מרגרינה, רק חמאה. זה עושה הבדל גדול מאוד בטעם".

אוזני המן אמ אנד אמס, דודו אוטמזגין. אלדד יריב,
מישהו הזמין אוזני המן עם אם אנד אמ'ס?/אלדד יריב
דודו אוטמזגין. אלדד יריב,
השף-פטיסייר, דודו אוטמזגין/אלדד יריב

ניצחו במרס

כאמור, צריך רק לדמיין כדי לעוף למרחקים. השנה חברת הממתקים MARS, הפועלת ברחבי העולם למעלה מ-100 שנה ולה מותגים מובילים כגון M&M's, סניקרס, באונטי, טוויקס ועוד, השיקה לרגל פורים שיתוף פעולה עם השף-פטיסייר, דודו אוטמזגין.

במסגרתו שיתוף הפעולה, שנולד מתוך התאמת החברה למנהגים ולחגים בכל מדינה בה היא פועלת, הושק מארז ייחודי של אזני המן במהדורה מוגבלת: "אוזני המן M&M's". המארז, הנמכר ב-15 הסניפים של אוטמזגין ברחבי הארץ, יכול להתאים גם כמשלוח מנות, והוא כולל 12 אזני המן-פרלינים במילוי M&M's ובציפוי שוקולד במגוון צבעים (144 שקלים).

"קודם כל, זה החמיא לי שפנו אלי ורצו שאני 'אמציא להם את הגל'. ישר ידעתי מה אני הולך לעשות, כדי שזה ידבר באותה שפה שרוצים לשגר לאנשים", אומר אוטמזגין.

מה מיוחד במארז?
"באופן כללי, הדבר הכי קשה זה לחשוב. אתה חושב כל הזמן, אבל להמציא את הגל זה לא פשוט. זה כל פעם לשים את המילוי המיוחד, הקישוט המיוחד. בקולקציה הנוכחית זה החיבור בין המותג האיכותי M&M's לשוקולדים שלי שמיוצרים בעבודת יד עם השקעה והקפדה על הפרטים. קולקציית אזני המן הזו נוצרה מתוך רצון להוסיף חגיגיות, צבעוניות ושמחה לחג הפורים שהוא כל כולו צבע.

המילוי של אזני המן הוא עם העדשים של M&M's ועם תוספת של שוקולד. הבצק מאוד איכותי. אתה מאתגר את עצמך כל פעם במשהו חדש וזה כיף".

על אף שאזני המן הללו בשיתוף הפעולה של אוטמזגין בהחלט "יוצאות מהקופסא", הוא מודה ש"אנשים עדיין רגילים לאוזן המן עם הנראות הקלאסית, הממולאות בפרג, אגוזים ושוקולד. אנשים עדיין אוהבים את הקלאסיקה, הקלאסיקה תמיד מנצחת, אבל אתה חי מהגיוון".

חיית ביס

"אנחנו לא קונדיטוריה המונית שמוכרת את אזני המן שלה בכל חנות, ולכן מלכתחילה הלכנו רק על המיוחדות", אומררפאל טרגן, בעלים ומנכ"ל של קייטרינג מונייר. "זה מתחיל בגודל שלהן, שהוא חצי מהגודל הסטנדרטי. אפשר ליהנות מזה בביס אחד ולקחת כמה טעמים ולא רק 'להיחנק' מטעם אחד. גם הבצק שלנו מאוד דקיק ופריך. בדרך כלל בצקים של אזני המן הם יותר עבים, יש יותר בצק ממילוי. אצלנו היחסים הפוכים".

מבחינת המילוי, בקייטרינג מונייר אפשר למצוא שילוב בין מתוק ומלוח. לצד אזני המן בטעמים מיוחדים כגון לימון, לוטוס-ביגלה מלוח, שוקולד פאדג', פטל, פיסטוק, אוראו (36 יחידות - 169 שקל) אפשר לגוון את שולחן החג או משלוח המנות גם במיקס אוזני המן מלוחות בשני טעמים: בטטה/ חציל המגיעות במגש לצג מטבלים של רוטב יוגורט וסלסה (20 יחידות עם מטבלים - 168 שקל).

"אצלנו זה לא רק ביס יבש, גם טבילה", אומר טרגן. "ארבעה-חמישה חודשים מראש אנחנו עובדים על הפיתוח של אזני המן. הטעמים נקבעים גם לפי אווירת שוק, גם לפי טרנדיות, וגם לאן שהנשמה קצת מושכת. אנחנו מנסים 20-30 טעמים, עושים טעימות ומשאירים את המוצלח ביותר. אנחנו גם חושבים על מגוון לכל המשפחה, למשל מילוי אוראו לילדים, שוקולד פאדג' למבוגרים. אנשים מתחילים לצרוך אזני המן כבר שבועיים-שלושה לפני פורים. אגב, מעבר לאזני המן אנחנו חושבים על קונספט פורימי רחב יותר, כמו למשל מנות מיוחדות שהתחפשו, המבורגר מתוק, פחזנית מלוחה, ועוד".

אוזני המן מלוחות של קייטרינג מונייר. יח"צ,
אוזני המן מלוחות של קייטרינג מונייר/יח"צ
רפאל טרגן, בעלים ומנכ"ל קייטרינג מונייר. יח"צ,
רפאל טרגן, בעלים ומנכ"ל של קייטרינג מונייר/יח"צ

במילוי בננה

לצד הטעמים הקלאסיים הצטרפו השנה לחגיגת פורים ברשת הקונדיטוריות רולדין טעמים חדשים של אזני המן, ביניהם בנופי פקאן (בצק שקדים פריך במילוי בננה, טופי ופקאן בקראסט קרמל), פיסטוק הדרים (בצק שקדים פריך במילוי פרלינה פיסטוק בקראסט קקאו) ו- Dark coconut (בצק שקדים פריך במילוי קרם קוקוס ושוקולד מריר בקראסט קוקוס). המחירים: 6 שקלים ליחידה לאזני המן המיוחדות והמשודרגות; 14 שקלים ל-100 גרם לאזני המן במילוי שוקולד/פרג/תמרים-אגוזים/ אגוזים-טופי קרמל.

"אני חושבת שקודם כל אזני המן המיוחדות מאוד מבוקשות למשלוחי מנות מפנקים. זה התחיל מסוג של ביקוש", אומרת נועה בכר אהרוני, מנכ"לית רולדין. "אזני המן עם המילויים המסורתיים והבצק הפריך הן מאוד אהובות. אנחנו מתחילים למכור אותן חודשיים-שלושה לפני החג ורואים שבמקום לאכול קרואסון, אנשים אוכלים אזני המן כמאפה בוקר. אבל ככל שמתקרב החג, יש רצון להעשיר את משלוחי המנות ומשם כאמור התחיל כל הרעיון לשדרג ולעשות טעמים מאוד מיוחדים, מצופים ומפנקים וגם מארזים מיוחדים. כבר לפני הרבה שנים התחלנו עם הטעמים המיוחדים, וזה רק הולך ומשתדרג. הרבה אנשים מתייחסים לאזני המן ממש כמו פרלינים".

מה מורכב יותר, קולקציית סופגניות או אזני המן?
"רולדין מאוד ממוקדת חגים. גם על קולקציית אזני המן אנחנו עובדים מראש, וכבר סגרנו אותה בנובמבר. אנחנו כמובן עושים טעימות, ולא כל דבר מתאים בגלל הבצק. אנחנו מתחשבים ברעיונות של השף ובטרנדים. השנה למשל היה ביקוש לאוזן המן במילוי פיסטוק הדרים, עוד בכלל לפני שהיא הועלתה".

אוזני המן רולדין. רונן מנגן,
קולקציית אוזני ההמן של רולדין/רונן מנגן
נועה בכר אהרוני. מאיה חבקין,
נועה בכר אהרוני, מנכ"לית רולדין/מאיה חבקין

המסורת מנצחת

בלי לפגוע חלילה בכבודן של האזני המן המתייפייפות והמשודרגות, בכר אהרוני אומרת שבסופו של דבר, "כמו שלסופגניית הריבה הקלאסית יש מכירות מדהימות, אז גם מבחינת אזני המן, למרות כל החידושים עדיין הנמכרות ביותר הן אלה המסורתיות. אין כמו הבסיס, אנשים אוהבים את הדברים המסורתיים, והפרג והשוקולד הם כאן כדי להישאר".

עוד כמה אופציות למחפשי אזני המן לא שגרתיות: ברשת בוטיק סנטרל מציעים תמורת 110 שקל מאפה אוזן המן משפחתי ענק בגרסה מתוקה במילוי שוקולד עשיר (800 גרם), או בגרסה המלוחה במילוי תרד וגבינות (700 גרם).

אם הגודל הזה לא מספק אתכם, אז בקונדיטוריית ביסקוטי נמכרת "מגה אוזן המן" במשקל של למעלה מארבעה ק"ג מבצק בריוש חמאתי במילוי פרג מבושל בחמאה ושמנת (290 שקל). אם אתם דווקא בעד הקטנטנים, ברשת מאפה נאמן תמצאו מארז "מיני סייז" של אזני המן במגוון טעמים (30 שקלים למארז של 400 גרם; 2 מארזים ב-55 שקלים).

במאפיית לחמים מציעים אזני המן בצורת "כובע נפוליאון" במילוי כדור מרציפן (6 שקלים ליחידה, 15.3 שקלים ל-100 גרם) וגם אוזני המן מלוחות מבצק פריך מלוח על בסיס חמאה במילוי צ'אנקים של בטטות מקורמלות, גבינת פטה ואגוזי מלך / או תפוח אדמה עם בצל מטוגן (7 שקל ליחידה, 18.9 שקל ל-100 גרם).

רשת ביגה מציעה אזני המן ללא גלוטן במילוי קראנץ' פיסטוק (45 שקל למארז של 8 יחידות), והשף-קונדיטור קובי סמוכיאן מהאתר condita.co.il ישמח לשלח מגדרה עד חדרה מארז של כ-28 אוזני המן פיסטוק במילוי ממרח חלבה (130 שקל, בתוספת דמי משלוח). אם הגעתם עד כאן וכבר נשבר לכם לשמוע על אזני המן, תוכלו לגוון ב"עוגיות מסיכה" של רשת "טאטי בייקרי" (12 שקל ליחידה).

אוזני המן פיסטוק במילוי חלבה של קובי סמוכיאן מקונדיטה. קובי סמוכיאן,
אוזני המן פיסטוק במילוי חלבה של קובי סמוכיאן באתר קונדיטה/קובי סמוכיאן
בוטיק סנטרל אוזן המן משפחתית במילוי גבינות ותרד. טל סיון ציפורין,
אוזני המן מלוחות במילוי גבינה ותרד של בוטיק סנטרל/טל סיון ציפורין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully