וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית הגיעה אל המדפים בסופרמרקט

עודכן לאחרונה: 1.3.2023 / 14:44

עוד בימים הראשונים של הרפורמה, כשהזהירו כלכלנים מפני השלכותיה הפוטנציאליות על כלכלת ישראל, מיהרו רבים מתומכיה ללגלג על הביקורת, רק שהמספרים לא מבינים ספינים פוליטיים, והעובדות הן שהשקל הנחלש כבר מעורר גל התייקרויות לקראת פסח, שבו נאכל בעיקר מרור

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
המשטרה יכולה להדוף מפגינים מהכביש, אבל היא לא יכולה לבלום את האינפלציה או את ההיתדרדרות בשער השקל/ראובן קסטרו

בדרך כלל, משנכנס אדר מרבים בשמחה. השנה אזרחי ישראל לא יכולים לשמוח בשום תחום: לא בביטחוני, לא בפוליטי, ולא בחברתי וגם לא בכלכלי. גם לתומכי הרפורמה המשפטית, שחוגגים בעליצות את התקדמות החקיקה, ימחק החיוך מהפנים כשהם יגיעו בפעם הבאה לסופרמרקט. כי העובדות בשטח מדברות, בלי להתרשם מספינים פוליטיים: הרפורמה המשפטית, ההפיכה המשטרית, או איך שתקראו למה שקורה פה, מתחילה לפגוע לנו ממש בכיס.

הפגיעה הכלכלית הקשה והכואבת, מפניה הזהירו המומחים, כבר כאן. נכון, עדיין לא הגענו לאירועי קיצון של משיכת כספים היסטרית מהבנקים, אבל גל התייקרויות מתחיל לשטוף אותנו והוא מאיים להפוך לצונאמי של עליות מחיר עוד לפני פסח.

הנה מבזק התייקרויות קצר: חברת טבע הודיעה על התייקרות סדרת המזון לתינוקות שלי, נוטריליון, ב - 7%, מחירי מנטוס, לואקר, פילסברי וקליית גת עולים גם הם ב- 7%.

גם מי שלא הודיעו רשמית על התייקרות, העמיסו על סל הקניות שלנו, כמו למשל תנובה שאת פיצה מעדנות שלה התקשינו למצוא לאחרונה, אבל מצאנו במקומה את "מאמא מיה" ששוקלת פחות ויקרה ב- 25%.

אפילו כאשר מביטים לכיוון שולחן הפסח המתקרב, חוזים בעלייה של 20% במחיר המצות. חשוב להדגיש: התייקרות מחיר המצות אינה קשור לרפורמה, אלא נובעת מהחלטת ועדת המחירים במשרד האוצר לייקר את הקמח הכשר המפוקח ב- 37%.

שאר המוצרים שמחירם מזנק קשורים בקשר הדוק לתהליכים החוקתיים, לחשש בעולם מפני הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית וההפגנות הסוערות ברחבי הארץ. כל זה משדר החוצה תמונת חוסר יציבות שלטונית, שמשפיעה על שער השקל, וממנו - על עליית האינפלציה ועליית הריבית.

דולר מול שקל. ראובן קסטרו
הדולר העולה יביא עמו עלייה מהירה במחירים, בהתחלה של חומרי הגלם, אחר כך בסופרמרקט/ראובן קסטרו

זיכרונות מינואר 2023

עד לפני פחות מחודש, היה השקל בין המטבעות החזקים בעולם ולא בכדי. הכלכלה הישראלית הצליחה לשמור על יציבות יוצאת דופן בסערת האינפלציה הגלובלית, שהגיעה במדינות מערביות מתקדמות למספרים דו-ספרתיים. עם תחילת תהליך חקיקת הרפורמה המשפטית, הפגינו חברי הכנסת מהקואליציה זלזול לשמע האזהרות החמורות של הכלכלנים, שהמשק יפגע בגללה.

אבל אז הבורסה התחילה לרדת, צלילה של ממש כאשר משווים להתחזקות שהורגשה בחלק גדול משוקי ההון בעולם, השקל חטף מכה קשה והחל לדמם - והאינפלציה, שכולם ציפו כי תרכין את ראשה מול עליות הריבית, זקפה אותו שוב, מה שיאלץ את נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית כדי לנסות ולבלום אותה.

כדור השלג הזה משפיע על כולנו, ימנים ושמאלנים, חרדים וחילונים, תומכי ומתנגדי הרפורמה, הוא לא ידלג על אף אחד ממשלמי המשכנתאות ומי שעורכים קניות בסופרמרקטים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ישיבת ממשלה, 19 בפברואר 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הממשלה שהניפה את דגל המלחמה ביוקר המחיה קיפלה אותו מזמן ומתרכזת רק בתחום המשפטי/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

התירוץ לעליית המחירים

כאן המקום להסביר שכשהדולר מתחזק, מחירי חומרי הגלם והמוצרים המיובאים מתייקר. לכאורה מדובר על סיבה מצוינת לעדכן את המחיר כלפי מעלה, נכון?

אז זהו, שלא ממש מדויק: ליבואניות וליצרניות יש מלאי, עליו לא שלמו יותר. אצל חלקן הוא מספיק לעוד שבועות של עבודה (ומכירה) במחיר הנוכחי, לאחרות הוא יספיק לעוד חודשים ארוכים, אבל בינתיים הן קיבלו יופי של תירוץ להכריז על העלאת מחירים.

השלב הבא יהיה הצטרפות של הטרמפיסטים לחגיגה, זאת אומרת, אלה שאין להם שום סיבה הגיונית לבקש יותר כסף על המוצרים שלהם, אבל יעשו את זה כי אפשר, כי הכל עולה, כי מה כבר יעשו להם - מהצרכנים ועד לממשלה?

רגע, מישהו אמר ממשלה? אז חשוב להזכיר שמבלי להיכנס לרזולוציות של הדיון על הרפורמה, ברקע כל סחרחרת המחירים הזאת עומדת ממשלה, שחרטה את המלחמה ביוקר המחיה על דגלה, ובמקום להילחם קיפלה את הדגל, הפקירה את האזרחים והתמסרה לדיונים בוועדת החוקה.
כמו שזה נראה, מסתמן שבפסח הזה נאכל מרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully