וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עגלה ריקה: האם הטכנולוגיות המתקדמות (באמת), בדרכן אל הסופר?

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 12:34

עגלות חכמות שמבטלות את הצורך לשלם בקופה ובינה מלאכותית לניהול מלאי וסידור מדף, הן חלק ממאות הטכנולוגיות שהוצגו השבוע בגרמניה בתערוכת ה-Retail הגדולה בעולם, 2023 EuroShop. אך האם החדשנות תגיע בקרוב גם לשטח? ניראה שהדרך לחוויית קנייה חדשנית באמת - עוד ארוכה

אישה קונה אלכוהול בסופרמקרט. ShutterStock
החדשנות קיימת: בינה מלאכותית לניהול מלאי, מדפים חכמים ועגלות שיחסכו את התור לקופה/ShutterStock

חווית הקנייה בסופר היא מתמשכת וכולל מספר גורמים שותפים שהתנהלותם משפיעה עליה: הספקים, הקמעונאים והצרכני, לכל אחד מהם יש משקל בסיכום חווית הקנייה הסופית.

עבור הצרכן, חווית הקנייה מתחילה בכניסה לחנות, ממשיכה לסיבוב עם העגלה בין המדפים, תצוגת המוצרים, הבחירה וההעמסה לעגלה, העמידה בתור והתשלום.

עבור הקמעונאי, החוויה שהוא מאפשר לצרכן מתחילה מניהול מלאי נכון, הסידור על המדפים, התמחור, השירות, קיצור זמני ההמתנה בתור לקופה, ואופני התשלום שהוא מאפשר.

חוויית הקנייה הפכה לאירוע מכונן, ונדמה לאחרונה כי החדשנות בתחום הקמעונאי מציעה פתרונות לכל האתגרים העומדים בפני הגורמים.

כנס הקמעונאים הגדול באירופה, 2023 EuroShop מתקיים אחת ל-3 שנים והתקיים השנה בדיסלדורף גרמניה, בין התאריכים 26.2-1.3. בכנס השתתפו אלפים שהגיעו מכל מדינות העולם, להציג את החידושים או לחילופין להכיר את ההיצע ואולי אף לבחור את הפתרון המבטיח הבא לשדרוג חוויית הקנייה.

הציפייה הייתה שבשלוש השנים שעברו, טכנולוגיות חדשות נולדו וכי החדשנות שתוצג הפעם, תשנה את חוקי המשחק לקמעונאים, ודרך זאת גם לצרכנים.

עגלת סופרמרקט. ShutterStock
סוף עידן עגלות הסופר המסורתיות? ניראה שהדרך עוד ארוכה/ShutterStock

ערן רותם, יועץ אסטרטגי מומחה לקמעונאות, שיווק ומכירות ומנהל קהילת הריטייל הישראלית בפייסבוק, שביקר בתערוכה לא בפעם הראשונה, מסכם אותה מנקודת מבטו המקצועית: "אחרי 3 ימי תערוכת #Euroshop, אפשר לסכם כי הקורונה בלמה את הענף השמרני גם ככה, ונראה שהתעשייה טרם יצאה מהטראומה".

"רובם המוחלט של המציגים, הציעו פתרונות זהים לאלו שהוצעו לפני 3 שנים, כך שבמרבית תחומי התערוכה לא נרשמו חידושים מלהיבים, ואם חושבים על הסיבות לכך שלא חידשו לנו, לדעתי יש כמה:

1. מדובר בתעשייה יחסית שמרנית שמתאפיינת בתהליכי הכלה, היערכות, שינוי והטמעה ארוכים יחסית, כך ש-3 שנים, וגם 6, לא נחשבים להמון זמן בתחום הריטייל והטרייד.

2. הקורונה, שהתנהלה בעולם בשלוש השנים האחרונות, הקפיאה את תמונת המצב. אומנם תחום האיקומרס הואץ וקפץ מדרגה וגם ההיברידיות הפכה לברירת מחדל, אבל יתר התחומים: התפעוליים, הניהוליים, הבקרתיים, התכנוניים והביצועיים - עדיין לא ישרו קו. טכנולוגיות מתקדמות כבר יש וגם פותחו לא מעט כלים ועזרים, אבל השמרנות המובנית, לצד טראומת הקורונה, לא תרמו להתחדשות בפועל ולהטמעתם בשטח".

יחד עם זאת, כמצופה מתערוכה המתמחה במסחר קמעונאי, כן ניכרה השקעה רבה בתצוגת פתרונות בהיבטים כמו: in store, בקרה, ניהול ושירות.

היבטים נוסף שבלטו השנה הם תחום הקיימות, שהציג פתרונות אקולוגיים בין היתר ליצור מארזים, למיחזור, טריידאין וריסל והחוויה העיצובית, כאשר לצד פתרונות תצוגה פחות חדשים הוצגו פתרונות מעניינים לתאורה, אודיאו, וידאו וריח, במטרה ליצור חוויה חושית 360°".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילדה קטנה עומדת בסופר מול דוכני הירקות, ומריחה עגבניות כדי לבחור מהן. ShutterStock
"קונים יותר כשמסתובבים עם ילדים, - קונים הרבה יותר כשהילדים מועסקים", ערן רותם/ShutterStock

מגיעים עם ילדים וקונים הרבה יותר

מהרשמים בתערוכה, אם מתייחסים לנושא אחד מעניין שאולי עוד הצליח להפתיע ולחדש השנה, אומר רותם: "תחום חדש שתפס לא מעט שטחי תצוגה הוא תחום ה- commercial playing systems - כלומר, מתקני שעשועים ומתחמי משחק בתוך החנויות".

והוא מסביר: "להבדיל מההנחה (הנכונה) שקונים יותר כשמסתובבים עם ילדים - הרי שהתובנה היותר מבוססת (ונכונה) היא שכאשר הילדים מועסקים ולא מטרידים את ההורים, הם קונים הרבה הרבה יותר, ולכן, חבל בעיני שתחום זה לא אומץ ע"י מספיק חנויות ורשתות בישראל. הרי ייעודו של המישחוק נועד מצד אחד לשרת את מיצוב המותג ולהעמיק את החיבור הרגשי של הלקוח ומצד שני, לשחרר את הלקוח ולתת לו שקט ופניות לטובת השופינג", מה שנשמע כמו win-win לכל הצדדים.

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
לאפשר ללקוח פניות לטובת השופינג, תחום מתחמי המשחק לילדים בסופר, commercial playing systems/ShutterStock

הטכנולוגיות קיימות אבל עוד לא ירדו לשטח

על תחומים בחדשנות לענף הקמעונאות שהיה מצופה מהם לחדש ואכזבו אומר רותם: "בתחום המרצ'נדייזינג (סחר, טרייד מרקטינג) כל נושא השילוט, פרסומי קד"מ Pos, תצוגות מדף, מקררים או ויטרינות, חלונות ראווה או קווי קופה, לרבות עזרי מיתוג, כאמור, אין כמעט חדש. זאת אומרת שיש יצירתיות, יש חומרים חדשים, יש יותר דיגיטציה והתייחסות יותר מתקדמת לפופ אפ ולחלונות ראווה - אבל אין חדשנות מפתיעה".

"בנוסף, גם בתחום העגלות והקופות החכמות, מסועים וסורקים חכמים, פתרונות קאש לס, סליקה מרחוק וסלקט & גו או סלף סרוויס - לא נולד חידוש שטרם שמענו עליו או ראינו כבר קודם", מסכם רותם.

ערן רותם מנהל קהילת הריטייל הישראלית. עצמי,
ערן רותם, יועץ אסטרטגי מומחה לקמעונאות, שיווק ומכירות ומנהל קהילת הריטייל הישראלית בפייסבוק/עצמי

חדשנות בסופר? הדרך עוד ארוכה

יחד עם השמרנות בענף הקמעונאות עליה מדבר רותם, טכנולוגיות חדשות מצויות בשלבי פיתוח שונים כל העת. אם ברמת היישום והטמעת הפתרונות הטכנולוגיים בשטח, טעון שיפור משמעותי ודרושה האצה, ברמת הרעיון והפיתוח דברים טובים קורים.

כאמור, רשתות הקמעונאות מתקדמות לאט באופן יחסי לטכנולוגיות המצויות ומוצעות בשוק ובהתאם לציפיות הלקוח ותהליך ארוך של אמון, אימוץ והטמעה עוד לפניהם - כלומר, עד שנזכה כצרכנים, ליהנות מהחדשנות בפועל - הדרך עוד ארוכה.

כטעימה מהייצוג הישראלי בתערוכת הריטייל הגדולה בעולם ה- Euroshop, הבאנו בקצרה את סיפור המוצר של 4 חברות ישראליות שהציגו לעולם את החידוש שפיתחו, בתקווה שמישהו גדול מהענף יאמין בהם וייתן להם אור ירוק לשיתוף פעולה, ואלו הן:

עגלה חכמה קסטיומט. יח"צ קסטיומט,
משלמים בלי לעמוד בתור לקופה - Cust2Mate/יח"צ קסטיומט

משלמים בלי לעמוד בתור לקופה - Cust2Mate

חברת Cust2Mate הישראלית הציגה בתערוכת היורושופ את העגלה החכמה, שמבטלת את הצורך בעמידה בתור ברשתות קמעונאיות.

העגלה החכמה של Cust2Mate משרתת לקוחות בארץ ובעולם מרגע כניסתם לחנות ועד ליציאה, כולל תשלום בעגלה, מבלי הצורך לעמוד בתורים בחנות. העגלה מספקת ללקוחות חווית קניה נעימה ושקיפות מלאה לתהליך הקניה באמצעות מסך מגע גדול, תוך כדי שהיא מבטיחה לקמעונאי אבטחת תשלום ברמה גבוהה.

כחלק מיכולות העגלה, הלקוחות נהנים מרשימת קניות, מפת התמצאות בתוך החנות, התראה על אלרגיות, מגוון אמצעי תשלום, ועוד. המסך הגדול מאפשר לקמעונאי פרסום ממוקד לקוח על גבי העגלה על מנת להגדיל את סל הקניה, להמליץ על מבצעים או חלופות, ולחבר את עולמות האון-ליין והאוף-ליין.

בתערוכת היורושופ הציגה Cust2Mate שני דגמים קיימים של העגלה החכמה: דגם בעל משקל פירות וירקות המשלב מצלמת AI לזיהוי פריטים אוטומטי, ודגם "לייט" ללא משקל פירות וירקות.

כמו כן Cust2Mate הציגו את דור העתיד של העגלות החכמות עם מערכת נשלפת כך שהמסך ויחידת האלקטרוניקה נשארים בחנות והלקוח יכול לקחת את העגלה עד לרכב.

הילה קראוס, מנהלת המכירות של Cust2Mate ומ"מ מנכ"ל מסרה: "תערוכת היורושופ סיפקה לנו פלטפורמה מצויינת להציג את את הגרסאות השונות של העגלה החכמה ולקדם פרויקטים עם הלקוחות שלנו סביב העולם. העגלה החכמה נותנת ערך לקמעונאי ומספקת חווית קנייה ייחודית לצרכנים. אנחנו צפויים להיכנס השנה לרשתות קמעונאיות נוספות בארץ ובעולם".

shelfie tech. יח"צ,
חוכמת המדף של ShelfieTech/יח"צ

חוכמת המדף של ShelfieTech

טכנולוגיה חדשנית נוספת, שמתכוונת לעשות חיים קלים, נוחים ויעילים לרשתות הקמעונאות היא זו שהציגה בתערוכה חברת ShelfieTech הישראלית. מדובר בטכנולוגיה ייחודית לניהול מדף קמעונאי על-ידי בינה מלאכותית.

הטכנולוגיה הרובוטית של ShelfieTech סורקת את המדף הקמעונאי באמצעות מצלמות ומערכת AI כך שהמערכת מזהה את המוצר על המדף, מנתחת את הנתונים על פי מספר גורמים, מאמתת את כמות הפריטים על המדף ומשווה את הממצאים לאסטרטגיית מלאי המדף של הקמעונאי, כפי שהגדיר אותה והזינה במערכת.

אחד האתגרים הגדולים שמתמודדים איתם קמעונאים הוא הקושי לנהל את מלאי המדף עקב חוסר מידע. לאתגרים אלו יש השלכות כלכליות, תעסוקתיות וניהוליות רבות. במצב בו הקמעונאים אינם יודעים את הנתונים של המלאי הנותר על המדפים - יש קושי לנהל את אסטרטגיית מלאי המדף.

מה שמציעה ShelfieTech הוא פתרון פשוט לבעיה גדולה: המערכת מעבדת את המידע עבור הקמעונאים, שמקבלים מהמערכת התראה מידית על המשימה המדויקת הנדרשת לביצוע. למשל: כמה מוצרים נדרשים להשלמה ומה מיקומם, קידום מוצרים לחזית, מיקום שגוי של מוצרים ועוד.

המערכת המוצעת מצוידת במספר מנגנוני בטיחות ליצירת סביבה ידידותית ללקוחות. כל הנתונים מנוהלים דרך מסך ניהול אשר מתממש עם המערכות הקיימות כיום אצל הקמעונאי. אפשרויות נוספות שמציעה ShelfieTech הם אימות המחירים לפי אסטרטגיית מלאי המדף, מכירת שטח פרסום על גבי המסכים, ספירת מלאי כללית בהקשה אחת ועוד.

בסופו של דבר, לא מדובר במוצר שתכליתו היא עבור הרשתות בלבד, כיוון שברגע שעבודת הרשתות תתבצע בצורה מיטבית ויעילה - הראשונים ליהנות מזה יהיו הצרכנים, ומגוון האפשרויות העומדת לרשותם ילך ויגדל.

יוסי טובור סמנכל שלפיטק: "אנחנו גאים להציג את המוצר שלנו ביורושופ ונהנים מהתעניינות רבה בקרב הקמעונאים בארץ ובעולם. מספר פיילוטים יתחילו השנה בארץ ובעולם בשאיפה ש- ShelfieTech תגדיל את רווחיות הקמעונאי, תהפוך אותו למתקדם וחדשני ותשפר את רמת השירות בסניפים".

אפ קפיטל. יח"צ אפ קפיטל,
המציגים מחברת אפ קפיטל בכנס הקמעונאים יורושופ/יח"צ אפ קפיטל

שמה סוף ל"שוטף פלוס" - אפ קפיטל

גם אפ קפיטל בחרה בכנס הקמעונאים הגדול באירופה 2023 EuroShop כפלטפורמה להזנקה לחו"ל.

פתרון התשלום הדיגיטלי של אפ קפיטל מבטיח לקדם יעילות עסקית ולאפשר לחברות וספקים להרוויח יותר. פלטפורמת התשלום הדיגיטלית של החברה נותנת פתרון לאתגר התשלום הנפוץ של "השוטף פלוס", ומאפשרת לספקים לקבל תשלום מיידי במזומן ולחברות המשלמות אפיק רווח חדש.

את החולי בתשלום הדחוי אין צורך להסביר. הספק שואל את עצמו האם להמשיך לעבוד עמו, לעצור או לעכב את העבודה, או אולי לבלוע את הגלולה, להתיישר עם מדיניות התשלום ולהיעזר בפתרונות מימון חיצוניים הכרוכים גם הם בעלויות והתעסקות לא מבוטלת.

המשלם נאלץ מצדו להשקיע כוח אדם ותשומות משמעותיות לשם ההתנהלות מול הספקים והבשורה של אפ קפיטל שמה סוף לשוטף פלוס והופך לפלוס לכולם.

ההשתתפות של אפ קפיטל באירוע המשמעותי הזה מדגישה את כוונתה להיות מובילה בתחום התשלום הדיגיטלי ברחבי העולם וההצגה בתערוכה, בשיתוף עם אביב שרפשטיין מעולמיא, הביאה לה הרבה לידים.

אריגו. יח"צ אריגו,
תכנון מיקום המוצרים על המדף - אריגו/יח"צ אריגו

תכנון מיקום המוצרים על המדף - אריגו

לאחר פריסה ברשתות מובילות בישראל, אריגו מציגה בתערוכת ה-EuroShop מערכת חדשנית שמשנה את כללי המשחק.

על ידי תכנון מיקום המוצרים באמצעות כלי בינה מלאכותית מתקדמים ודואגת לסגור את המעגל עד לביצוע במדף בשטח. המערכת לוקחת בחשבון את כלל האילוצים השונים, מכמות מכר, רווחיות, אספקות ועוד וממשיכה לבצע אופטימיזציה קבועה לאורך הזמן, הכל בכדי לוודא שהמוצר הנכון נמצא במקום הנכון.

המערכת מוודאת שבכל סניף ובכל מחלקה יהיו בדיוק את כמות המוצרים המתאימים, מתריעה על הצעות לשינויים, ממקמת מוצרים חדשים במקום הנכון שמשפר את חווית הקנייה של הלקוח ומונעת חוסרים מהמדפים.

חברות קמעונאות המזון הגדולות בעולם כגון ALDI וTESCO קבעו הדגמות בביתן והוכיחו שוב שאכן הגישה שאריגו מובילה משנה את הדרך שבה מנהלים את רצפות המכירה.

מנכ"ל החברה, אריה הומינר מציין שהמבקרים הרבים התערוכה מציינים כולם שישראל מובילה בפתרונות טכנולוגיים משמעותיים בעולם הריטיילטק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully