וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים את ברז הפילנתרופיה? השפעת הרפורמה על התרומות

שלומי תורג'מן, טור אורח

5.3.2023 / 8:50

האם הרפורמה המשפטית תשפיע גם על היקף התרומות לעמותות אזרחיות? שלומי תורג'מן, מנכ"ל חברת אטלס האוספת מודיעין פילנתרופי לעמותות, מציג את הנתונים ומסביר עד כמה הנזק יהיה גדול, אם בכלל

תרומות. ShutterStock
צניחה חדה בהיקף התרומות/ShutterStock

גלי ההדף של הרפורמה המשפטית רחבים וניכרים כמעט בכל תחום - כלכלה, ביטחון וחברה. פתיחת חשבונות בחו"ל, הוצאת כספים למדינות שונות, איום בעצירת השקעות זרות ואף עצירת ההתנדבות לשירות מילואים הן חלק מהפעולות הישירות שננקטו לאחרונה בעקבות השינויים הצפויים במערכת המשפט.

אחת מהצעת החוק העתידיות היא שארגון חברתי ה"מתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל" ואשר קיבל מענק מ"ישות מדינית זרה", לא יחשב עוד כ"מוסד ציבורי" כהגדרת המונח בפקודת מס הכנסה וכמלכ"ר לפי חוק מס ערך מוסף. בנוסף, יוטל מס בשיעור 65% על הכנסותיו מישות מדינית זרה. במילים פשוטות, שלילת הטבות המס המייחדות ארגונים חברתיים, שתביא, כנראה לפגיעה ממשית במקורות ההכנסה שלהם באופן שיגביל מאוד את פעילותם.

כ-200 עמותות בלבד מקבלות מדי שנה מענקים מישות מדינית זרה, אשר מסתכמות ב 500-600 מיליון שקל בשנה. מתוכם, הקרן לרווחת נפגעי השואה לבדה מקבלת כ-400 מיליון שקל, שהם כ- 70% מסך המענקים מישות מדינית זרה. סביר להניח שהרפורמה לא מדברת עליהם. יתר העמותות המדווחות על מענקים מישות מדינית זרה פועלות במגוון תחומים, כ-50 מתוכן פועלות בתחום הסנגוריה, ועל כך עיקר המאבק.

מדובר במאבק ציבורי המתמקד בפגיעה בהטבות המס של כ-50 עמותות ובהיקפים של מקסימום 200 מיליון שקל, שעלולים להיפגע מסך כולל של 25 מיליארד שקל המועברים מדי שנה בתרומות לאירגוני החברה הישראלית (פחות מ- 1%).

שלומי תורג'מן. יוסי בר,
שלומי תורג'מן/יוסי בר

הדיון הציבורי נע בין שתי גישות. האחת, מרחיבה את הגדרה של "התערבות בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל" ומאפשרת לשיקול הדעת של פקידי ממשל להחליט האם התרומה פוגעת ומתערבת בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל אם לאו. אלא שיש מנגד את אלו הרואים את תפקידם של הארגונים החברתיים בקריאת תיגר על מוסכמות חברתיות וכפיקוח מנקודת מבט אזרחית על מוסדות השלטון.

האם המדינה צריכה לעודד בהטבות מס מפליגות גם עבור אותם ארגונים שקוראים לפגיעה בעניינה הפנימיים של מדינת ישראל בשם חופש הביטוי ועקרון העצמאות של החברה האזרחית? הדעות חלוקות. חשוב לקובעי המדיניות לשקול את ההשפעות הפוטנציאליות של שינויים משפטיים על היקף התרומות לישראל, אך הדבר תלוי בעיקר באיכות הפעילות הציבורית של החברה האזרחית, וכל עוד הכלכלה חזקה נמשיך לראות עליה בהיקף התרומות לישראל על אף ולמרות הרפורמות המשפטיות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת "אטלס", הפלטפורמה הגדולה בישראל בתחום מודיעין פילנתרופי לעמותות.

  • עוד באותו נושא:
  • תרומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully