וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדולר עשוי לעלות, המחירים יזנקו ב-30 אחוז"

5.3.2023 / 16:48

כלכלנים בעלי שם מקיימים שיחות עם בכירים בממשלה ומזהירים: "כוח הקנייה של הצרכן הישראלי ייפגע אנושות". ברקת הזהיר את הקמעונאים במשק: אל תעלו מחירים לפני פסח

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

כלכלנים בעלי שם עורכים בשבוע האחרון שיחות עם הבכירים בשרי הממשלה ומזהירים: הדולר עשוי לחצות את רף ארבעה השקלים, המחירים יזנקו ב - 30% וכוח הקניה של הצרכן הישראלי ייפגע אנושות. לדבריהם, התחזית הזאת אמורה להתממש בחודשים הקרובים, וחלקה עוד לפני חג הפסח.

כלפי חוץ ממשיך לשדר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהכלכלה הישראלית חזקה ואין סכנה שתפגע ולטענתו הראיה לכך היא החלטת חברת דירוג האשראי פיץ', הנחשבת לשמרנית בין חברות דירוג האשראי בעולם, להשאיר את תחזית הדירוג של ישראל על כנה, A+, ולא להוריד אותה.

עליית המחירים שמורגשת ברשתות השיווק, מסמנת שהמשבר כבר כאן. שר הכלכלה, ניר ברקת, העלה היום בישיבת הממשלה חשש מפני גל התייקרויות חד לפני פסח והודיע שזימן אליו את הקמעונאים הגדולים במשק והגורמים שמשפיעים על שוק המזון, כדי להזהיר אותם מפני כוונה לנצל את המשבר לטובתם.

ברקת התלונן בישיבה, שפקידי המשרדים השונים מעמיסים בירוקרטיה מיותרת, במקום לסייע לו במהלך להוריד את יוקר המחיה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', גיבו אותו. נתניהו ביקש ממנכ"ל משרד רוה"מ להיכנס לפרטים וללוות את המהלכים לפתיחת היבוא באופן אישי.

דולר מול שקל. ראובן קסטרו
הדולר אולי נחלש קצת, אבל העליות לא ייעצרו/ראובן קסטרו

זימון הקמעונאים, היצרנים והחקלאים לשיחת הבהרה או אזהרה אצל שר הכלכלה, הוא המהלך הישיר היחיד שיכול ברקת לעשות, כיוון שאין לו דרך לקבוע את מחירון המוצרים שלהם, או לשים להם רף עליון.

מה שהממשלה יכולה לעשות, למשל, הוא להעביר מסר חד וברור למגדלי העופות, שהעלו בחודש האחרון את מחירי העוף ב - 20%, לפיו אם עליית המחיר תמשך, ההיצע והביקוש באמצעות מועצת הלול, ושליטה על המחיר.

השוט שיונף מול הקמעונאים והיצרניות, הוא "חוק היבואנים", שהוצא מ"חוק ההסדרים" והיה אמור להגביל את כוחם של היבואנים על ידי חקיקה שתתיר להם לייבא מותג אחד גדול ואחד בינוני ולוותר על היתר כדי להגדיל את התחרות בייבוא. שר הכלכלה, שכבר שוקד על הצעת חוק ממשלתית דומה, אך מקיפה יותר, שתגביל גם את כוחם של היצרניות ורשתות השיווק הגדולות, בנוסף ליבואניות, יכול לאיים בהאצת החקיקה, דבר שהממשלה הנוכחית כבר הוכיחה שכשהיא רוצה לזרז תהליכים, היא גם מצליחה.

האם האיומים האלה יבלמו את עליות המחיר הצפויות עוד לפני החג? על רקע היחלשות הדולר, אולי הן ימותנו במעט, אבל נכון לעכשיו, ההתייקרויות כבר התחילו ולא נראה אותם נעצרות.

  • עוד באותו נושא:
  • דולר
  • שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully