וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עלינו האדריכלים מוטלת האחריות לא לגרום ללקוח להגדיל את המשכנתה"

5.3.2023 / 17:11

הסיפור של האדריכלית אירית סיטבון מנדלוביץ לא שגרתי. היא החלהבתחום העבודה הסוציאלית, טיפלה בקשישים ולמדה אדריכלות. לאחר שהתאלמנה הפכה לאחראית על פרויקטים במגזר הציבורי והיום היא מתמודדת עם אתגרים: "הכול התייקר, חייבים להתייחס לתקציב העומד לרשותנו"

אדריכלית אירית סיטבון מנדלוביץ'. יחצ,
סיפור חיים לא שגרתי. אירית סיטבון מנדלוביץ/יחצ

חייה הפרטיים והמקצועיים של האדריכלית אירית מנדלוביץ-סיטבון הם בלתי רגילים בלשון המעטה: היא נולדה בעיר לוד בשנת 1961, אחת מתוך שש בנות. בתום שנתיים של לימודים בתיכון רמלה-לוד המשיכה לבית ספר מקצועי לסיעוד אז הבינה את הקשר המיוחד שביכולתה לרקום עם אנשים, נדבך שילווה אותה גם שנים אחרי.

היא נישאה לבעלה, אותו הכירה בגיל 14.5, בגיל 18 עת יציאתו לשליחות בארה"ב ועם חזרתם ארצה השלימה בגרות מתוך רצון להמשיך ללימודי אדריכלות. כצעירה בראשית דרכה בחינת הקבלה והלימודים בטכניון, שאורכים 5 שנים, הרתיעו אותה והיא בחרה להמשיך במסלול שנראה בזמנו כהולם את כישוריה - לימודי עבודה סוציאלית. לאורך השנים הקימה סניף כ"א לטיפול בקשישים ובמקביל כיהנה כחברת מועצה וחברת הנהלת שדולת הנשים בישראל, אך הרצון העז לעסוק בעיצוב ואדריכלות המשיך לכנן בה וכשנמצאה שעת כושר החליטה לדבוק בחלומה להיות אדריכלית.

גם כאן, משך הלימודים הובילו אותה לבחור במסלול הנדסאי אדריכלות באוניברסיטת תל אביב שארך כשנתיים וחצי, אך שנה וחצי כשכירה במשרד גדול בתל-אביב גרמה לה להבין שאין סיבה להתפשר ולהיות second best. היא הבינה שעליה ללמוד תואר מלא באדריכלות ובמקביל לפתיחת עסק עצמאי חזרה לספסל הלימודים, הפעם באוניברסיטת אריאל.

במקביל ללימודה, בעלה, אהבת נעוריה, חובל שבמהלך הסדיר התאמן במשך חודשים בקישון, חלה בסרטן הלבלב ונפטר כשבועיים לפני הגשת פרויקט הגמר. באופן טבעי המקרה המצער טלטל את חייה ושינה במידה רבה את תפיסת עולמה לגבי החיים בכלל והפן המקצועי בפרט. עם שתי בנות צעירות החליטה לעזוב את הישוב רעות למשק שרכשה במשמר איילון.

"אני לא זוכרת כאלה טווחי מחירים"

מחצר המשק הפרטית מנהלת כיום מנדלוביץ-סיטבון עסק משגשג האמון בין היתר על פרויקטים במגזר הציבורי, פרוייקט תמ"א 38 , תכנון בתים פרטיים והרחבות דיור. בשנים האחרונות, עקב רכישת משק משל עצמה לה ולבנותיה, פיתחה מיומנות בתכנון משקים חקלאיים.

בימים מאתגרים אלו, בהם יוקר המחיה עדיין מזנק וניכר כי אנו צועדים בעיקר לקראת אתגרים בתחומים שונים מאשר לפתרונם, מתריעה מנדלוביץ-סיטבון על האתגרים הולכים וגוברים בענף, בפרט באספקט של עליות המחירים: "נוצר מצב שגם אלה שבונים טרם הבניה תקציב מסודר ומפורט, לא באמת יודעים בכמה התענוג יסתכם", היא מסבירה. "אני באמת לא זוכרת טווחי מחירים כאלה בענף- הכל התייקר בשיעור של בין 20 ל-30 אחוזים בין אם הברזל, הצמנט וגם חומרי האיטום .משבר האנרגיה והנפט שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה משפיע על העלויות שלהם. אם בתום משבר הקורונה עיקר התלונות היו בגין עיכובים באספקה, הרי שכיום הענף סובל גם מעיכובים וגם ממחירים שהולכים ומאמירים".

"היום יותר מאי פעם אדריכלים נדרשים לנהל את המערך ובפרט את התקציב המסועף בצורה יצירתית והדוקה, אם לא נעשה כך הלקוחות ידרשו להגדיל את מסגרת התקציב והמשכנתא. עלינו האדריכלים המנצחים על מלאכת התכנון והליווי מוטלת האחריות המקצועית לא להוביל אותם לשם. איש מקצוע שלא יעריך נכון את זמני האספקה והמחירים יגרום לעיכובים משמעותיים בעבודה ומי שיסבול מכך הוא הלקוח. יתרה מכך, הסיטואציה משפיעה באופן ישיר על תכנון הפרויקט ומשנה את תכנון הבתים החדשים: ניקח כדוגמה את האלומיניום, שנחשב להוצאה השנייה בגודלה בבית ובשנה האחרונה התייקר משמעותית, תכנון הפתחים וגודלם מחייב התייחסות לתקציב העומד לרשותנו ..

לשיטתה של האדריכלית, אתגר גדול ומשמעותי נוסף הוא הרישוי הזמין: "יש בעיה מאוד גדולה להוציא היתרים; חלק גדול מהרשויות לא מסודרות ומוסיפות פרמטרים שעלינו לספק להן תוך כדי תנועה. זה מצריך מאיתנו לדלות אינפורמציה תוך כדי התכנון, לכן לא פעם הוא משתנה וההיתר מתעכב. גם כאן מי שסובל מכך הם בעלי הנכסים שפשוט נתקעים; חלק מהם נאלצים לשנות בצורה מהותית את התכניות, למצוא פתרונות דיור זמניים ולהגדיל את מסגרת התקציב. אני רוצה להאמין שבקרוב הרשויות ימצאו לכך פתרון והתהליך יהפוך להיות הרבה יותר יעיל, מסודר ויסודי".

  • עוד באותו נושא:
  • קריירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully