וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערכים לכל תרחיש: תרגיל חירום ימי נערך באילת

5.3.2023 / 17:23

המשרד להגנת הסביבה ערך תרגיל זיהום ים בשמן בשונית האלמוגים במפרץ אילת, יחד עם רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן. השרה עידית סילמן: "קיום התרגיל משמר כשירות גבוהה של אנשי המקצוע, כך שברגע האמת ישמרו על מפרץ אילת לטובת עם ישראל"

אלי ורבורג, מנהל התחנה לזיהום ים באילת/המשרד להגנת הסביבה

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, יחד עם רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן, ערכו תרגיל לטיפול בזיהום ים בשמן במפרץ אילת, אשר דימה דליפת נפט ממסוף קצא"א בסמוך לשונית האלמוגים.

לאור שינוע נפט במסוף קצא"א באילת, ולאור מקרי זיהום קודמים באזור, עורך המשרד להגנת הסביבה תרגילים לטיפול בזיהום ים בשמן במהלך השנה, להיערכות למקרה חירום. בתרגיל זה, נערך שיתוף פעולה עם החברה האזרחית, אשר מהווים נדבך משמעותי וחשוב בטיפול במקרה זיהום ים בשמן, כפי שאירע בפברואר 2021 בחופי הים התיכון.

תרחיש התרגיל דימה מצב של כשל תפעולי בזמן פריקת מכלית במזח 2 קצא"א אילת, שבעקבותיו זרם דלק לים ועקב התנאים המטאורולוגים קיים חשש להגעת כתמי דלק לשטחי השמורה. במסגרת התרגיל, עם מתן ההוראה הופעלה תוכנית החירום של רשות הטבע והגנים באזור שונית האלמוגים, בשיתוף צוות התחנה למניעת זיהום ים של המשרד, צוות המצפה התת ימי, מרינה דייוורס והרשת הארצית של מתנדבי חירום ים בהובלת עמותת אקואושן, הפועלת לשימור והגנה על הסביבה הימית של ישראל. הצוותים תרגלו פריסת חוסמים - חוסם באורך 1,000 מטר, בכיוון דרום-צפון וחוסם נוסף באורך 180 מטר בכיוון מזרח-מערב.

שונית האלמוגים במפרץ אילת היא השונית הצפונית בעולם, ומשמשת תפקיד קריטי בשמירה על בריאות המערכות הטבעיות במפרץ אילת. דליפה של שמן באזור עלולה להוביל לפגיעה בבית הגידול הייחודי במפרץ, לצד פגיעה במגוון השימושים בחופים לתיירות, דייג וספורט ימי. על כן, קיימת חשיבות רבה להגברת המוכנות וההיערכות לאירועים אלו.

עמרי עומסי, פקח היחידה הימית במרחב אילת רשות הטבע והגנים/רשות הטבע והגנים

התרגיל נערך בסימן שנתיים מאז אחד האירועים האקולוגיים החמורים ביותר בסביבה הימית - "זפת בסערה", במהלך חודש פברואר-מארס 2021. מהניסיון הנרכש מאסונות נפט ברחבי העולם, התברר שגם בתנאים המיטביים ביותר והפעלה אופטימלית של ציוד לטיפול בדליפה בעודה בים, כ-85%-50% מכתם שמן שדולף בלב ים יגיע בסופו של דבר אל החוף. הניסיון מלמד גם, שהכלי המדויק ביותר והפחות מזיק לסביבה לניקוי חופים מזוהמים בשמן, הוא ניקוי ידני בסיוע של מתנדבים בעלי הכשרה בסיסית וליווי מקצועי.

בהתאם להמלצת ועדת המנכ"לים שקמה בעקבות אירוע "זפת בסערה", תממן המדינה 50% מעלות "הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים" - מיזם משותף של עמותת אקואושן עם היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, שמטרתו לסייע לרשויות החוף להגיע לרמות מוכנות והתמודדות טובות עם מצב חירום של זיהום חופיהן בשמן, באמצעות קבוצות מתנדבים בעלי הכשרה מקצועית.

העיריות והמועצות החופיות אשר כורעות תחת נטל האחריות לחופיהן גם בשגרה, יזדקקו לכל סיוע אפשרי בעת אירוע חירום שעלול להיות חמור מזיהום הזפת שחוו חופי ישראל בשנת 2021. שיתוף הפעולה ההדוק בין רשויות החוף למשרד להגנת הסביבה ותגבור הכוחות המגיבים במתנדבים מקצועיים במסגרת מיזם הרשת הארצית אותו מובילה אקואושן, מהווה נדבך חשוב והכרחי להגברת המוכנות לאירועי זיהום ים וחופים בשמן ברמה המקומית והלאומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"לא שאלה של 'אם' אלא שאלה של 'מתי'

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "אני מברכת על התרגיל המשותף ועל העמקת שיתוף הפעולה בין היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה לבין רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן. בשבוע שעבר ערכתי ביקור ביחידה הימית של המשרד וראיתי אנשי מקצוע חדורי מוטיבציה ויכולת גבוהה, שמחויבים לשמירה על הסביבה הימית. קיום התרגיל היום משמר כשירות גבוהה של אנשי המקצוע, כך שברגע האמת ישמרו על מפרץ אילת לטובת עם ישראל".

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה: "כל עוד קיים שימוש בדלקים פוסיליים והשינוע של דלקים אלו מתבצע בים, אירוע זיהום ים בשמן הוא לא שאלה של 'האם' אלא שאלה של 'מתי'. שיתוף הפעולה שלנו עם כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם החברה האזרחית הכרחי לטיפול מיטבי באירועים מסוג זה. אנו מתרגלים אירועים כאלה במהלך כל השנה, הן בים סוף והן בים התיכון, במטרה להיות ערוכים ומוכנים לצמצום המפגעים האפשריים ולניקוי של חופי ישראל במקרה חירום".

ד"ר מיכל שטרן, מנהלת הרשת הארצית מתנדבי חירום ים, עמותת אקואושן: "במקום כמו מפרץ אילת שבו השפעות זיהום ים וחופים בשמן עלולות להיות הרסניות במיוחד, קיימת חשיבות עצומה לתרגול ולהיערכות תוך שילוב כוחות ואיגום משאבים של כלל הגורמים. התרגיל הנוכחי שהוא חלק מתוכנית התרגילים השנתית של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה איפשר שיתוף פעולה מצוין עם רשות הטבע והגנים והמשתתפים הנוספים תוך שילוב מתנדבי חירום ים. בהמשך השנה מתוכנן תרגיל נוסף בשיתוף עיריית אילת".

אסף הברי מנהל מרחב אילת ברשות הטבע והגנים: שמורת האלמוגים במפרץ אילת היא מהייחודיות בעולם, יחד עם זאת סובלת מלחצים כבדים כאשר אחד מהאיומים הגדולים ביותר הוא זיהום ים בדלק מתעבורה ימית ההולכת ומתעצמת, ובדגש על הפעילות המתחדשת בנמל הדלק הנמצא מאות מטרים מגבול השמורה. אירוע זיהום נפט יכול להיות דרמטי בהשפעתו על ערכי הטבע בשמורה וסביבתה ולפיכך קיימת חשיבות עצומה למוכנות ולתרגול האמצעים העומדים לרשותנו כקו הגנה אחרון על השונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully