וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הכלכלה איים במשבר: דורש החזרת חוק היבואנים לתקציב

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 12:07

מה שהיה אמור להיות דיון שגרתי להכנת התקציב שאושר בממשלה להצבעה בכנסת, הפך לחילופי דברים קשים בין שר הכלכלה לנציגי האוצר, שהוציאו מהתקציב את החוק שייפגע בריכוזיות היבואנים. אחרי איום של ברקת נקבע דיון מחודש בחוק שנותר שריד אחרון להבטחות למלחמה ביוקר המחיה

בנימין נתניהו,ניר ברקת, הצבעה במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הכלכלה, ניר ברכת, לוחש על אוזנו של ראש הממשלה. האם נתניהו יתמוך בשריד האחרון שנותר מההבטחה למלחמה ביוקר המחיה?/פלאש 90, יונתן זינדל

אתמול התכנסה "וועדת השרים לתיקוני חקיקה", בראשותו של שר המשפטים יריב לוין, שריכז את ההסכמים הקואליציוניים ואמון על הדרישות הקואליציוניות של המפלגות, לדיון לקראת אישור התקציב בכנסת ב- 23 במרץ. אלא שמה שהיה אמור להיות דיון שגרתי, לאחר אישור התקציב בממשלה, הפך לוויכוח חריף בין שר הכלכלה, ניר ברקת, לנציגי האוצר.

ברקת זעם על ההחלטה להוציא מחוק ההסדרים את "חוק היבואנים" שקידם, ללא ידיעתו, - ודרש שיוחזר באופן מידי לשם. נציגי האוצר, מצדם, הסבירו שהתקציב סגור ואין מה לעשות בנדון.

הדברים לא הניחו את דעתו של ברקת, שהתעקש ואמר שעד לאישור הכנסת שום דבר לא סגור, והבהיר שאם "חוק היבואנים" לא ייכלל בתקציב הנוכחי, הוא יגיש אותו כהצעת חוק ממשלתית, שתחייב משמעת קואליציונית. משמעות האיום של שר הכלכלה ברורה: ברקת יוכל לכפות על הכנסת את החוק בחקיקה ראשית, אם הוא לא יעלה לדיון במליאה במסגרת חוק ההסדרים.

סופרמרקט בישראל. ShutterStock
"חוק היבואנים": יחייב את היבואנים הגדולים לוותר על חלק מאחיזתם בשוק/ShutterStock

"חוק היבואנים" היא הרפורמה היחידה בחוק ההסדרים שאמורה הייתה לטפל בהבטחת הבחירות העיקרית של הליכוד וחלק משותפותיה לקואליציה - הורדת יוקר המחיה.

במסגרת החוק, היבואנים הגדולים אמורים היו לבחור במותג אחד גדול ואחד בינוני ולוותר על היתר, כדי לפתוח את השוק לתחרות בין יבואנים שונים.

ברקת, שקידם אותו, רצה להחיל את המגבלות הללו גם על היצרניות הגדולות בשוק המזון, אבל בגלל מגבלות הזמן והתנגדות אגף התקציבים, נאלץ לוותר ולהסתפק בהגבלת כוחן של היבואניות הגדולות ששולטות בשוק וחוסמות, לכאורה, מתחרים.

כפי שפורסם לראשונה ב"וואלה", רק במהלך בישיבת הממשלה לאישור התקציב התברר לו שהחוק הוצא מחוק ההסדרים, בלי שאף אחד טרח להודיע לו, ובכך, נותר התקציב בלי כלי מרכזי לטפל ביוקר המחיה, סוגיה שנמצאת בראש סדר העדיפויות של שר הכלכלה.

אחרי חילופי הדברים, הוחלט לכנס דיון נוסף של וועדת השרים לתיקוני חקיקה ביום שלישי בשבוע הבא ולמצוא את הדרך להחזיר את "חוק היבואנים" לתקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully