וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאיפה לילדים בני 8 יש 1,000 שקל?" הסחר באמל"ח לפורים

7.3.2023 / 14:35

פורים 2023 הפך להיות משגשג במיוחד עבור סוחרי הנפצים הבלתי חוקיים, כשהתפוצה בטלגרם הגדילה את המכירות עוד יותר. הילדים מפוצצים כספים ("קונים מכל הבא ליד"), המשטרה מתקשה לצוד ומי שצריכים להיות מודאגים הם ההורים. במקרה של נזק, הם אלה שייתבעו

נפצים לא חוקיים/דוברות המשטרה

כוורת 'רמאדן' שכוללת 25 זיקוקי דינור ב-200 שקלים וכוורת 'קקטוס פטרייה' שכוללת 19 זיקוקים (סה"כ 5 קילו חומר נפץ) ב-300 שקלים. אלו מחירי הנפצים והזיקוקים בפורים 2023. מסקירת הקבוצות בטלגרם שעוסקת בממכר מוצרים אלו, עולה כי העלות לרימון עשן עומדת על 80 שקלים ליחידה וחמש חבילות של נפץ מסוג אלמנה מגיעות לסכום של לא פחות מ-2,000 שקלים. עבור נפץ 'מסורתי' מסוג טייגר ישלם אותו נער 10 שקלים ליחידה.

"יש טירוף מוחלט השנה, ילדים קונים מכל הבא ליד, בסכומים מטורפים. המון קניות מסתכמות ב-1,000 שקלים. תהרוג אותי לא מבין מאיפה לילדים בני 8 יש סכומים כאלו", אומר לנו ד' - שעומד בראש קבוצת טלגרם גדולה לממכר נפצים, "אנחנו מפרקים קרטונים בשעות, השליחים שלנו מסתובבים בכל רחבי הארץ, עסוקים מעל הראש". לדבריו, למרות שכל השנה יש תנועת ערה של קליינטים, פרק הזמן שבין כחודש לפני פורים ועד ליום העצמאות - זהו זמן השיא בו, להערכתו, מבזבז ציבור הרוכשים סכומים שמגיעים לעשרות מיליוני שקלים.

צילום מסך נפצים. יחצ,
מודעת טלגרם למכירת נפצים/יחצ

למעשה, עד לפני מספר שנים, מרבית הסחר בנפצים, חזיזים וזיקוקי דינור התנהל במרחב העירוני, בעיקר בערים מסורתיות ודתיות כגון בני ברק, ירושלים, בית שמש ומודיעין, אבל מאז שהטלגרם נכנס לחיינו, ובזכות המידור הרב שיש בו - חלק ארי של פעילות הסחר עבר למרחב האנונימי, איתו המשטרה מתקשה להתמודד.

ומילא היה מדובר רק במפגע רעש וביצירת בהלה בקרב הציבור - השימוש בנפצים, שכוללים חומר נפץ, מסכן באופן ממשי את הילדים. כך, למשל, אתמול דווח כי ניידת מד"א פינתה נער כבן 17 לבית חולים קפלן במצב בינוני לאחר שנפצע מנפץ איבד את ראייתו באחת מעיניו. למעשה, על פי ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בעשור האחרון (2022-2013) הגיעו למיון 230 ילדים עם פציעה כתוצאה משימוש בנפצים. מתוך סך מקרי הפניות למיון, 70 מקרים היו של ילדים מתחת לגיל 10. עוד עולה מהנתונים כי 40% מסך הפגיעות היו פגיעות עיניים, ו-20% היו פגיעות ידיים.

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין, מומחה לדיני ביטוח, מסביר: "ילד שנפצע תוך כדי הפעלת נפץ או בעקבות פגיעה ממנו, זכאי לקבל פיצוי מכוח פוליסת תלמידים, ללא כל צורך להוכיח רשלנות מצד גורם כלשהוא. לדבריו, להורים של הילדים יש סיבה טובה שלא לישון בשקט . "לשון הפסיקה קובעת כי להורים יש חובת זהירות למעשים שגורמים ילדיהם הקטינים, לעצמם ולאחרים, שנובעת מהאפשרות של ההורים לשלוט במעשי הקטין ולכוון התנהגותו. למעשה, אחריות זו של ההורים כלפי שלומו של הקטין עצמו וכלפי אחרים העלולים להיפגע ממעשיו, נובעת מהיעדרם של מנגנוני הגנה ושיקול דעת מפותחים בקרב קטינים, וכן מיכולתם של ההורים לפקח על הקטין. משמעות הדבר היא כי במקרה של פציעה שנוצרה בעקבות שימוש בנפץ, עלול הצד הנפגע לתבוע גם את הורי הילד שעשה בו שימוש ובהחלט ייתכן כי בית המשפט ימצא אותם נושאים בחובת אחריות מסוימת, שתתורגם לתשלום פיצוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
האחריות על ההורים. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "פורים הוא חג מהנה, צבעוני ושמח, אך הוא טומן בחובו סכנות עבור הילדים. אנו רואים בשנים האחרונות פגיעות רבות כתוצאה משימוש בנפצים. אני קוראת להורים: הימנעו משימוש הילדים בנפצים ובשאר חומרים מסוכנים בחג, וגם בשאר השנה. הקפידו על התנהגות בטוחה גם בחג, ויחד נעבור אותו בשמחה ובבטחה".

  • עוד באותו נושא:
  • נפצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully