וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוק באדמה: החברה שתהיה "ווייז" של העולם התת-קרקעי?

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 12:56

שלושה קציני מודיעין הקימו סטרט-אפ שאמור לגאול את מבצעי עבודות התשתית מפגיעה בצנרת תת קרקעית, אירועים שגובים חיי אדם וגורמים לנזקים של מיליארדי דולרים ולפגיעה קשה באיכות החיים של התושבים, כמו שיודעים כבר מי שגרים בסמוך לחפירות הרכבת התחתית

אקסודיגו 1. Exodigo,
הרחפן בפעולה. מהפכה במיפוי הקרקע, לאיתור תשתיות שאינן גלויות לעין/Exodigo

ללא מים, ללא חשמל וללא גז. זהו תרחיש הבלעות של כל עיר גדולה ברחבי העולם. תושבי תל אביב לדוגמא, כבר מכירים את הבעיה היטב, כתוצאה מפגיעת עבודות התשתית של הרכבת הקלה בצינורות המים, המשבשת מדי פעם את אספקתם למשך מספר שעות.

הערים וחברות הבנייה מרגישות זאת אף יותר מהתושבים בשל הנזקים הנגרמים כתוצאה מפגיעה בתשתיות ונאמדים במיליארדי דולרים בשנה, לצד הנזקים הסביבתיים ועיכובי השלמת הפרויקטים.

שלושה יזמים צעירים, שסיימו את שירותם כקצינים ביחידות 8200 ו-81 (יחידת הטכנולוגיה של מערך המבצעים המיוחדים הפועלת באגף המודיעין), החליטו לפתור את הבעיה והקימו את "אקסודיגו", חברה למיפוי תת קרקעי באמצעות טכנולוגיה מבוססת חיישנים ובינה מלאכותית.

הטכנולוגיה מאפשרת זיהוי של הרכב הקרקע ללא צורך בקידוחים וחפירות פיזיות, וכבר משמשת כיום פרויקטים של תשתיות אנרגיה, תחבורה ובניה בארה"ב, אירופה וישראל, מתוך מטרה לאתר בתוך זמן קצר הימצאות של תשתיות ישנות, הרכב שכבות קרקע, סלעים ומי תהום.

למעשה, הטכנולוגיה פועלת כמעין איחוד של מכשירי MRI, CT ואולטרסאונד, המשלבות את התוצאות למקור נתונים ומידע אחד, ומהירות איסוף ועיבוד הנתונים מאפשרת לאקסודיגו לבצע את הזיהוי מהר יותר מאשר בשיטות איתור ומדידות תת-קרקעיות אחרות, ולמפות 20-50% יותר מהחלופות הקיימות.

השיטות המסורתיות הקיימות כיום למיפוי תת-קרקעי אינן ממפות עצמים, שכבות קרקע וכו' על ידי איתורם, אלא מסיקות מסקנות המתבססות על סוג אחד או שניים של חיישנים ורמזים חזותיים. בשל כך חלקו מוגדר יותר כסוג של ניחוש, ולרוב הפער בינו לבין הביצוע הוא גדול.

ריבוי הנזקים שאירעו לפרויקטים של תשתית בארה"ב הולידו לאחרונה רגולציה המחייבת תיעוד מדויק של התשתיות, והמפות החדשות אמורות להיות אמינות יותר. אולם, כמחצית מהתשתיות הן בנות יותר מ-60 שנה.

מנתוני הדו"ח השנתי של ארגון ה-CGA, האוסף דיווחים על פגיעות תשתית באזור צפון אמריקה, נאמד הנזק כתוצאה מחפירות קרקע בכ-30 מיליארד דולר בשנת 2021, לצד גרימת מותם של כ-400 פועלים, ופציעתם של כ-2,000 נוספים.

אובדן החיים וסכום הנזקים עוד עתידים, ככל הנראה, לעלות, לאור כמות עבודותהתשתית שהוכרזה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחודש יוני 2021, בהיקף של 1.2 טריליון דולר.

מנתוני חברת סקרי השוקExpert Market Research עולה כי שוק המיפוי התת קרקעי הבינלאומי עמד על כ-944 מיליון דולר בשנת 2020, וצפוי לעמוד על כ-1.8 מיליארד דולר עד שנת 2026, המבטא צמיחה של 11.5% שנה אחר שנה.

הנהלת אקסודיגו. Exodigo,
מייסדי ומנהלי אקסודיגו (Exodigo). הכירו במודיעין, עברו למיפוי תשתיות/Exodigo

אקסודיגו (Exodigo), תעודת זהות

תחום פעילות: מיפוי תת קרקעי באמצעות תוכנה המוטמעת על רחפנים וחיישנים, AI

תאריך הקמה: 2021

מייסדים: ג'רמי סוארד (32) המכהן כמנכ"ל החברה, עידו גונן (32) ה-CTO, ויוגב שיפמן (32) ה-CPO.

חזון: להפוך לווייז ו-Google Maps של העולם התת קרקעי

עובדים: 80, מתוכם 70 במרכז הפיתוח הישראלי והשאר בארה"ב ובריטניה.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: 41 מיליון דולר.

בין המשקיעים: National Grid Partners, זרוע החדשנות של תאגיד נשיונל גריד, Zeev Ventures, ,SquarePeg JIBE Ventures, ישראל קנדה, 10D, תדהר בנייה, וקסמן גוברין גבע, ועוד.

לקוחות מרכזיים: National Grid, Metro LA, משרד התחבורה של קליפורניה (CalTrans), חברת ההנדסה HNTB ועוד.

חברות הפועלות בתחום: 4M וחברות מיפוי תשתיות ומשרדי הנדסה המתמחים באיתור תשתיות ופועלים בשיטות המיפוי המסורתיות.

דבר המנכ"ל: "קווי תשתיות נסתרים הם הגורם העיקרי לבעיות בטיחות, חריגות תקציב, נזקים סביבתיים ועיכובים מסיביים בלוח הזמנים של פרויקטים שנועדו להקל ולשרת את האנושות.

פיתחנו דרך למיגור אותם נזקים, המגדילים גם את טביעת הרגל הפחמנית של עבודות התשתית הגדולות בעולם, ולמעשה זהו העתיד של הגילוי התת קרקעי, שלא יהיה פולשני, יזרז ביצוע פרויקטים בתחום הבניה והתשתיות, יחסוך בחיי אדם ופציעות כתוצאה מתאונות, ויתרום לאיכות הסביבה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully