וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם מפחדים: מה פשר השתיקה של כלכלני האוצר?

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 20:46

בין אם הם תומכים ברפורמה או מתנגדים לה, הגיע הזמן שנשמע את קולם של מי שרואים עצמם לא כפקידים אלא כשומרי הסף והקופה הציבורית, כלכלני האוצר. מה משתק אותם? כנראה הדאגה למשרה ולפנסיה

לדרג המקצועי במשרד האוצר יש כוח עצום בידיים. הם רואים את עצמם כ"שומרי הסף", המנעול על קופת המדינה, אלה שמחזיקים את האצבע בסכר כדי שמסגרת התקציב לא תיפרץ, ומכינים אותו במו ידיהם להצבעת הממשלה והכנסת. הם אלה שמכירים יותר מכל שר אוצר מתחלף את רזי הכלכלה והפוליטיקה ולכן, כשקוראים להם "פקידים", הם נעלבים, שהרי, לפחות לדידם, מדובר בסיירת של מיטב הכלכלנים ולא בלבלרים אפורים.

אלא שעם כל הכבוד לתעופה העצמית שלהם, דווקא עכשיו, כשהכלכלה הישראלית על סף התרסקות, הם שותקים. ההייטקיסטים היו הראשונים שהתריעו מפני ההשלכות הרות הגורל של הרפורמה המשפטית על הכלכלה, אחריהם באו כלכלנים בכירים, נגידים לשעבר, מנהלי השקעות, אבל נערי האוצר, שיודעים להביע את דעתם בצורה מנומקת בכל סוגיה ונחשבים למי שמחזיקים את ידם על השיבר, לא אומרים מילה.

שירה גרינברג. דוברות האוצר,
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג. התריעה מפני ההשלכות. בין אם היא צודקת או לא, לפחות היה לה אומץ לומר את דעתה/דוברות האוצר

חוששים לגורל המשרה?

הסיבה פשוטה ומאוד מטרידה: הם מפחדים. פקידי האוצר, שניהלו קרבות קשים מול שרי אוצר קודמים, והדליפו מעל ראשם ידיעות קשות, פוחדים עכשיו מגורל המשרות שלהם, אולי גם על הפנסיה. איפה ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, מ"מ הממונה על השכר אפי מלכין? הם לא רואים מה שמתרחש לנגד עיניהם? הם לא חושבים שכלכלת מדינת ישראל נמצאת בסכנה?

מיכאל שראל 6. ראובן קסטרו
ד"ר מיכאל שראל. אפילו הוא, ממצדדי הרפורמה, היה מספיק הגון בכדי להזהיר מפני ההשלכות הפוטנציאליות על הכלכלה/ראובן קסטרו

אפילו ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת, הפורום שעומד מאחורי המהפכה המשפטית, יצא היום נגדה, בעיקר בגלל הפגיעה האנושה שהיא גורמת יציבות הכלכלית של מדינת ישראל. לו, בניגוד לאלה ששומרים על הכסף שלנו, הייתה מספיק אחריות לומר, שהרפורמה תסלול את הדרך לפגיעה קשה בדמוקרטיה הליברלית ולכן בטווח הבינוני תהיה גם פגיעה קשה בכלכלה.

דבריו מחזקים את ההערה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, שמזהירה את ישראל מפני הורדת הדירוג אם תהיה פגיעה כזו. רוטנברג הצליח לשכנע את הכלכלנים של פיץ' למתן את האזהרה שלהם, אבל ככל שחולף הזמן, והמצב בישראל מחמיר, חברות דירוג האשראי כבר לא יכולת להגמיש עמדות. הן מחויבות למוניטין המקצועי שלהן ולא למוניטין המפוקפק של הפוליטיקאים הישראלים.

לכן, אם לאנשי הדרג המקצועי באוצר עדיין נשאר מעט כבוד מקצועי, הגיע הזמן שיאזרו אומץ וידברו - ושוב, לא משנה מה דעתם - הגיע הזמן שישמיעו אותה בפומבי.

מול הנתונים האובייקטיביים שמונחים לפניהם ולפני כולנו, אין להם עוד את הלגיטימציה לשתוק. הרי לא מדובר כאן בדעה אישית, אלא באחריות לאומית. כל מי שעיניו בראשו מזהה בישראל תהליך שהולך ומסלים, הולך ומתדרדר. בידיהם של נערי ונערות האוצר יש את הכוח להשפיע..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully