וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגמת המחיקה של חברות ממסחר לא פגעה משמעותית בשווי השוק של הבורסה

אמיר טייג

3.3.2003 / 9:56

כך כותבת מנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה; ב-5 השנים האחרונות נמחקו ממסחר כ-100 חברות, בשווי 27 מיליארד שקל

"אף שמספר החברות שנמחקו מהבורסה בחמש השנים האחרונות הוא גדול, אין בכך משום פגיעה משמעותית בשווי השוק ה'אמיתי' של הבורסה בתל-אביב", כך כותבת רונית הראל בן-זאב, סמנכ"ל בכיר ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה. מניתוח שערכה המחלקה הכלכלית של הבורסה, עולה כי במהלך 5 השנים האחרונות, נמחקו ממסחר כ-100 חברות - בשווי כולל של כ-27 מיליארד שקל - עקב רצון הבעלים להחזיר את החברות לידיים פרטיות.

הראל בן-זאב מסבירה כי 42 מהחברות שנמחקו הן חברות בנות של חברות הממשיכות להיסחר בבורסה. החברות בקטגוריה זו שייכות ברובן לקבוצות בורסאיות גדולות כגון קבוצת אי.די.בי , כי"ל ופורמולה , ולכן, מחיקתן מהבורסה לא פגעה ב"כיסוי הבורסאי" של החברות במשק. "עצם המחיקה מהרישום מצמצמת את תופעת השרשור ואת 'הספירה הכפולה', שהעיקו על הבורסה מקדמת דנא".

עוד כותבת הראל בן-זאב כי 43 מהחברות שיצאו מהבורסה הן חברות קטנות, ששווי החזקות הציבור בכל אחת מהן, ערב הצעות הרכש, היה נמוך מ-16 מיליון שקל, דרישת השווי המינימלי החלה על חברה חדשה המבקשת להירשם למסחר. לפיכך מסיקה הראל בן-זאב כי למחיקת חברות אלה לא היתה השפעה משמעותית על שווי השוק או על מחזורי המסחר ולכן, יציאתן מהבורסה לא פגעה בשוק ההון.

בסופו של דבר, רק 11 מהחברות שנמחקו, ששוויין הכולל כ-2 מיליארד שקל, הן חברות בינוניות בגודלן שעמדו בדרישת שווי החזקות הציבור, החלה על חברה חדשה. בקטגוריה זו נכללות 3 חברות - פאראדיים, טכם ומולטילוק, שנמחקו מיד לאחר רכישתן על ידי משקיעים זרים. חברות אלה הן החברות שמחיקתן גרמה, למעשה, לפגיעה אמיתית בבורסה מבחינת שווי השוק, ומחזורי המסחר, אך בהתחשב בכך ששוויין הכולל של 11 החברות מהווה רק 1% משווי החברות הבורסאיות בסוף דצמבר 2003, ברור כי ה"פגיעה" מצומצמת למדי.

תקופת שפל בשוק ההון מתאפיינת במחיקתן מהמסחר של חברות רבות. המחיר הנמוך והיעדר הסחירות, עלויות ההחזקה של חברה ציבורית, החשיפה, היעדר היכולת לגייס הון בשוק והרצון לבצע שינויים ארגוניים הרחק מאור הזרקורים של השוק - כל אלה נמנים עם הגורמים העיקריים לתופעה. כידוע, בדומה למתרחש בבורסות אחרות, גם בבורסה בתל-אביב נתמעט מספר החברות בשנים האחרונות עקב מחיקת חברות מהמסחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully