וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך חילצנו את הכסף מסיליקון ואלי בנק שקרס

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 18:14

איך מרגיש מישהו שפרי עמלו נמצא בבנק שעומד לקרוס? למי מתקשרים, מה עושים - ואיך לבסוף נרתמה להצלה גם הרוח הישראלית? לי מוזר, שותפה ומנהלת בקרן הון סיכון, מספרת מה עבר עליה מרגע שהחלה חרושת השמועות ועד לרגע שבו הבינה שהמצבצע הצליח

סניף סיליקון ואלי בנק בישראל. ראובן קסטרו
משרדי סיליקון ואלי בנק בישראל. בקרוב יתבררו ממדי הנזק/ראובן קסטרו

ביום חמישי בשעות אחר הצהריים המוקדמות, עם תחילת המסחר בניו יורק, התחילו לרוץ התכתבויות בקבוצות הווטסאפ של משקיעי ההייטק, שמשהו לא טוב קורה ב"סיליקון ואלי בנק", הבנק החביב על רבים מיזמי ההייטק הישראלים. אף אחד עוד לא ידע במה בדיוק מדובר, אבל עם צניחת המניה, החלו השמועות להחמיר ובשעה שבע בערב, כבר היה ברור לכולם שהבנק נמצא על סף קריסה ומי שרוצה להציל את כספו צריך לעשות מעשה ועכשיו.

לי מוזר, שותפה-מנהלת בקרן ההון סיכון AnD Venturs , שמשקיעה בחברות סטארט אפ בתחום התכנה, ושכמה עשרות מיליונים מתוך 65 מיליון הדולר שגייסה, היו בבנק, הייתה צמודה למסכים ולטלפון וניסתה לדלות אינפורמציה בכל דרך אפשרית. כשהיזם המיליארדר פיטר ת'יל, אחד ממייסדי פיי פאל ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק, אמר שצריך למשוך משם את הכסף, כך אומרת מוזר, התחילה בהלה אמיתית.

לי מוזר AnD Ventures. AnD Ventures,
לי מוזר, שותפה-מנהלת בקרן ההון סיכון AnD Venturs/AnD Ventures

שעות הלחץ

"הרמנו טלפון למשקיעים שלנו, הסברנו שאנחנו מתכוונים לפעול מיידית ולהעביר את הכסף לבנק אחר, והם גיבו אותנו. זה היה מורט עצבים. נתנו את הפקודה וחיכינו. התקשרנו לנציגות הישראלית, לאירופאית, לבנק באמריקה, והיינו בלחץ נוראי.

אחד המשקיעים שלנו ניסה להרגיע ואמר, שלבנק יש נכסים מיוחדים ומבודלים, ומניות בחברות ההייטק הטובות בעולם, כך שהוא יהיה השקעה אטרקטיבית לבנקים מסורתיים, שרוצים דריסת רגל בתחום הטכנולוגי ולא הצליחו להשיג אותה עד היום, כלומר שהקונה יבוא מהר יחסית.

"המזל הוא, שלרוב החברות שאנחנו משקיעים בהן, היה שם חשבון בנק, אבל עדיין לא היו מספיק רווחים, אם בכלל, ולכן החשיפה שלהן כמעט לא קיימת. בשעות ההמתנה האלה עבר בראש שאנחנו הולכים להפסיד את הכסף. אבל כשאתה מנהל כספים בסדר גודל כזה, אתה מתמודד עם לחץ יום יומי, שגורם לך לחשוב אנליטית. הייתי מאוד לחוצה לראות את הכסף עובר לישראל. הייתי חסרת נשימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
משאיות ברינקס בחזית סיליקון ואלי בנק. Justin Sullivan, GettyImages
משאית ברינקס בפתח הבנק שקרס. ההערכה היא שרוב הלקוחות יצליחו להציל חלק גדול מכספם/GettyImages, Justin Sullivan

אחוות ישראלים

"אני יכולה להגיד שהאחווה שיש בין החברות הישראליות הצילה אותנו. בסך הכל אנחנו קהילה קטנה וקרובה, שחווה הצלחות וכישלונות ביחד ועושה הרבה שיתופי פעולה. ולכן הושטת היד אחד לשני הייתה מדהימה. קרנות הון הצהירו שיתמכו בחברות בקשיים ובנקים פתחו קווי אשראי. אבל לצערי יהיו לא מעט חברות שיסגרו, ואחרות יגייסו השקעה מוקדם בהרבה משתכננו, מחוסר ברירה.

"רק מחר נדע את עוצמת המכה ונהיה יותר חכמים. על פי דיווחים שאנחנו מקבלים יש לבנק יותר נכסים מפיקדונות, כך שנראה שאנשים יקבלו את רוב הכסף שלהם. זה יהיה תהליך, לא ביום אחד. יש כבר חברות שלא יודעות איך יוכלו לשלם שכר לעובדים שלהן, כי מדברים על שחרור של בין 50% ל- 60% מהכסף בשלב הראשון וברור שחלקו לא יחזור.

"שש שעות חלפו עד שראינו את הכסף שלנו בישראל. דבר ראשון הרמתי טלפון למשקיעים הגדולים של הקרן, הרגעתי אותם שהכל בסדר וחגגנו ביחד את הניצחון הקטן הזה. רק אחר כך, בסביבות שתיים לפנות בוקר, יצאתי החוצה לרגע ונשמתי סוף סוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully