וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טאבון ביתי יכול לחסוך לכם כסף ולעלות לכם בחיים"

13.3.2023 / 15:09

פיצוץ בלון הגז בירושלים שגרם למותו של נתנאל פרץ ולפציעת פועלים בבית מעלה שוב את השאלות - ממה נגרמות דליקות (רמז - לא מה שחשבתם) ולמה חיסכון של עשרות שקלים עלול לעלות לכם ביוקר. ומה לגבי הביטוח?

בווידאו: הרוג בפיצוץ בלון גז בפסגת זאב בירושלים/רוני כנפו

לפני כשבועיים נהרג נתנאל פרץ, בן 35, ושלושה בני אדם נוספים נפצעו, בהם שניים באורח קשה, בפיצוץ של בלון גז בבניין מגורים בשכונת פסגת זאב בירושלים. פרץ היה בעל הדירה שבה התפוצץ צובר הגז ובביתו עבדו פועלים שנפצעו מהפיצוץ.

אירוע זה, שנגרם בשל פיצוץ נפחי ו/או דליפת גז, רחוק מלהיות מקרה פרטי. על פי נתוני כבאות והצלה בישראל במהלך השנים 2020-2022 אירעו בישראל לא פחות מ-116 מקרי שריפה בנסיבות הללו. אירועים אלו גבו חיי אדם, אך לא רק - על פי הערכות של גורמים בענף הביטוח, היקף הנזק המצטבר שנגרם בשל חומרת הנזקים, מגיע ל - 100 מיליון שקלים.

תפסנו לשיחה קצרה את סגן טפסר שבתאי מאור - רע"ן חקירות מחוז מרכז בכיבוי אש והצלה, אחד מבכירי חוקרי הדליקות בישראל. אף על פי שהוא מאוד נחמד, את האיש הזה אינכם רוצים לפגוש והדבר האחרון עלי אדמות שאתם מייחלים לו הוא שידפוק לכם בדלת, אם נותרה כזו לאחר הפיצוץ או הדליקה. אם בכל זאת הוא הגיע, ככל הנראה מדובר על שריפה קשה, או פיצוץ עז שהחריב לכם את הבית.

בן 50 מת מפיצוץ בלון גז בבניין מגורים בירושלים, שניים נוספים נפצעו. 28 בפברואר 2023. ינון שלום יתח
הבניין שבו דלף בלון הגז שהתפוצץ ב-28 בפברואר/ינון שלום יתח

אחרי מאות שריפות ודליקות שחקרת, אין ספור גופות מפויחות בהן נתקלת ובתים מפורקים אליהם נכנסת - תן לנו טיפ, מה עושים במקרה בו מריחים דליפת גז? איך לא מגיעים למצב בו כבודו ידפוק לנו בדלת?

"דייר שמתעורר בשעת לילה ומריח דליפת גז בדירה, עשוי לפעול באופן אינסטינקטיבי: הוא ידליק את מתג התאורה במטבח ואף ייקח עימו את הטלפון הסלולרי בשביל ליצור קשר עם חברת הגז. אולם מדובר על טעות פטאלית - בשום אופן אין להדליק את האור בדירה, כל שכן להשתמש בטלפון. בנוסף, אסור לפשפש בקרביים ולבחון האם שסתום הגז תקול. סט הפעולות שנדרש לעשות הוא, במידת האפשר, לפתוח חלון על מנת לאוורר את החלל ובשלב הבא להתפנות וליצור קשר עם כיבוי אש".

האסוציאציה הראשונה שעולה כאשר מדובר על פיצוץ ושריפה בנסיבות אלו, היא לרוב, דליפת גז מכיריים, או מצובר גז. תקן אותי אם אני טועה.

"אתה טועה. בשנים האחרונות, נתקלתי לדוגמא בשלושה מקרים של אנשים שכל שרצו זה לשרוף את השכבה העליונה בקרם הברולה שהכינו. הם השתמשו במבער גז נייד. לכאורה, מהלך נטול סיכונים. בפועל, שלושתם נפצעו".

מה לדוגמה עשוי לגרום לפיצוץ, ולציבור אין מושג לגבי זה?

"הבט, גפ"מ (גז פחממני מעובה) שנמצא בשימוש ביתי זה גז מאוד מסוכן. קח לדוגמא מטבח קטן של שלושה על שלושה מטרים, בו מתרחשת דליפת גז. די ש- 2-10% מהחלל יהיה בפאזה גזית, עם מקור הצתה ודי חמצן (לא פחות מ -15%) על מנת שיתרחש פיצוץ. ומה יכול לגרום לפיצוץ? תתפלא, אבל גם חיכוך של מכנס בד סינטטי יכול לגרום לזה. הגז הזה כבד מהאוויר, 'אורב' לשעת כושר. מסוכן ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טאבון ביתי. freepik,
טאבון במסעדה. מהגרסה הביתית שלו מומלץ להתרחק/freepik

תן לציבור עוד טיפ מציל חיים.

"בבקשה. לעולם, אבל לעולם, אל תקנו גז מספק לא מורשה. המחיר הנמוך מתגמד לעומת הסיכון האימתני שכרוך בכך. אנו נתקלים בחאפרים שמספקים גז במכלים מעוותים, עקומים, כאלו שעברו צביעה. סכנת נפשות אמיתית. הלוואי והציבור יישם את העצות האלו. הן הצלת נפשות אמיתית. גם הובלת גז באופן עצמאי - מהווה פעולה מסוכנת מאין כמותה. יש לנו מקרה ממרץ 21 של גבר שהוביל מיכלי גז שהיטלטלו והברז נפתח. אירעה דליקה. הוא נספה. תשמרו על החיים שלכם, אל תשחקו בגז ואל תובילי מכלים באופן עצמאי. תשלמו עוד כמה עשרות שקלים להובלה בטוחה".

בוא נדבר, על תופעת הטאבון הביתי. בשנים האחרונות, כל שכן בקורונה, התחום קיבל קפיצה אדירה ורבים רוכשים אמצעי כזה שפועל על גז. רבים מלינים כי מלבד הרכישה שמסתכמת באלפי שקלים, דורשים מהם עוד מאות שקלים על ההתקנה.

"מסוכן ביותר. טעות שיכולה לחסוך לכם קצת כסף אבל לעלות בחיים. לא מתקינים אמצעי גז לבד. לא מחברים, לא מפרקים. שום דבר. רק ואך ורק, באמצעות טכנאי מורשה".

סגן טפסר שבתאי מאור. כיבוי והצלה,
עדיף להקשיב לו. סגן טפסר שבתאי מאור/כיבוי והצלה

ואם כבר עסקינן בדליקות, פיצוצים ונזקים. רבים הצטיידו בפוליסת דירה שמכסה את הנזק שנגרם למבנה ולתכולה, אך המציאות מלמדת כי לא מעטים, נקלעו לסיטואציה בה תכולתם נשרפה, ללא שקיים כיסוי ביטוחי. השאלה אם 'הלך הכסף', או שבכל זאת, אפשר בסיטואציה כזו למצוא מקור ממנו אפשר לקבל פיצוי. על הרקע הזה, שוחחנו עם עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין.

הדירה נשרפה, כל התכולה נהרסה ואין לי כסף לרכוש חדשה. מה אני עושה?

"ראשית, לומד לקח ועושה ביטוח. שנית, צריך להמתין לדו"ח חקירת הדליקה. במידה והיא מצביעה על תקלה או רשלנות שהובילה להתרחשותה, בחלק מהמקרים, אפשר להגיש תביעה נזיקית ולקבל פיצוי. לדוגמא, אם יתברר כי קצר חשמלי במייבש כביסה גרם לשריפה או לדוגמא, בשל התקלחות של סוללת אופניים חשמליים. בנוסף, בשנת 2020 הובא לספר החוקים חוק הגז הפחמימני המעובה, שהסדיר באופן יסודי ביותר את מכלול החובות שחלות על מתקיני הגז, לצד היבטים פליליים שנגזרים מהפרתו. כך למשל, הוסדר עניין בדיקת הגז הראשונית טרום ההתקנה, וכן תדירות בדיקה תקופתית, לרבות כפיפותה לתקן רשמי. אם יוברר כי השריפה ארעה בשל התרשלות מצד חברת הגז - ניתן יהיה לתבוע אותה".

האם חברות הגז מבטחות עצמן בפני אירוע של דליפת גז/פיצוץ גז?

"לשון החוק והתקנות קובעת כי ספק מחויב לערוך ביטוח לכיסוי אחריותו בשל כל אירוע בסכום שלא יפחת מ-5 מיליון דולר. המציאות מלמדת כי חברות לא מעטות רכשו כיסוי עם גבולות אחריות גבוהים יותר, זאת לאור הנחת העבודה כי פיצוץ גז עלול לגרום לנזק קולוסאלי שיגרור שורה ארוכה של תביעות".

עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
אפשר לתבוע גם אם אין ביטוח. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

ומה הדין לגבי המבנה? מה עושים אם המבנה ניזוק בשריפה?

"ההתנהלות זהה במקרה של נזק לתכולה או למבנה. ניתן להגיש תביעה, אם יתברר שיש גורם שהתרשלותו או מחדלו הובילו לשריפה. בהקשר זה, גם מי שרכש ביטוח מבנה, צריך לדעת כי במקרה של הריסה טוטאלית, יקבל המבוטח סכום שמשקף את עלות הבנייה בלבד ולא את ערך הקרקע, אלא אם רכש ביטוח לערך הקרקע".

  • עוד באותו נושא:
  • בלון גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully