וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הכול, תעקבו אחרי הפד: סקירה כלכלית עולמית

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

13.3.2023 / 16:41

השבוע האחרון היה הפכפך כלכלית ופוליטית, וזה עוד כלום לעומת מה שצפוי בהמשך. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
עוד שבוע טעון. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

האמירה הישנה לפיה שבוע שלם הוא הרבה זמן בפוליטיקה בהחלט הומחשה על פי מה שחוו המשקיעים באירועי השבוע האחרון. השווקים רשמו תנודתיות גבוהה עם פרסום של נתונים חדשים, לצד חדשות מפתיעות, אלה הובילו את מדד האס אנד פי 500 לרשום ירידה של 4.55% בסיכום שבועי.

העלייה בתנודתיות החלה לאחר נאומו של פאואל בבתי הנבחרים בארצות הברית. המסר שלו לשווקים ולפוליטיקאים: הסביבה האינפלציונית הנוכחית איננה מקובלת ונתוני מאקרו עתידיים, עשויים להוביל להעלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.5%. בתגובה, השווקים החלו לתמחר סיכוי גבוה יותר להעלאה בשיעור של 0.5% בפגישה הקרובה של הפד ב-22 במרץ. בנוסף, הם דחפו כלפי מעלה את ריבית השיא של הפד, לרמה של כ-5.65%, עלייה מרמה של 4.7% לפני חודש.

לאחר פרסום דוח התעסוקה החודשי בארצות הברית, היה נראה כי הוא תורם לסיכוי של העלאת הריבית ב0.5%, לפני שהשווקים החלו לעכל את העלייה בשיעור האבטלה, לצד העלייה המתונה יותר בשכר החודשי הממוצע. לבסוף השווקים העניקו מחדש את הסיכוי הגבוה ביותר להעלאה של 0.25% בפגישה הקרובה, לצד תמחור ריבית שיא נמוכה יותר של 5.28%. השינוי הנ"ל בתוואי ריבית הפד הושפע כתוצאה מההתפתחויות במערכת הבנקאות האמריקאית וההשפעה האפשרית של עליית הריבית על התנודתיות בשווקים.

השבוע נקבל נתון חשוב בהרבה, עם פרסום מדד המחירים לצרכן בארצות הברית, העשוי להשפיע על צפי הריבית קדימה מבחינת חברי הפד. קונצנזוס התחזיות מצביע על ירידה 0.4% בקריאה השנתית במדד הכללי לרמה של 6%, לצד ירידה של 0.1% במדד הליבה לרמה של 5.5%. במידה והנתון ייצא מעל הצפי ויצביע על אינפלציה מפושטת יותר, הלחץ על תוואי ריבית הפד יגבר. הציפיות לריבית גבוהה יותר קיימות גם באירופה, שם הבנק המרכזי האירופאי, צפוי להעלות את הריבית בשיעור של 0.5% ביום רביעי הקרוב.

תחזית: אופטימיות מאופקת

מלבד נתון האינפלציה, שאר אירועי המפתח בשבוע הקרוב צפויים לכלול את פגישת הבנק המרכזי האירופי ביום רביעי. על פי דברי נשיאת הבנק, כריסטין לאגארד, ההחלטה של הבנק צפויה להסתכם בהעלאה של 0.5% . עם העלאה זו היקף ההעלאות הכולל של הבנק מאז חודש יולי, יעמוד על 3.5%. לאור העובדה כי האינפלציה בגוש עוקפת את היעד של הבנק בשיעור של פי 4, חלק מקובעי המדיניות סבורים כי נחוצה העלאה נוספת בשיעור של 0.5% בחודש מאי.

משכך, המשקיעים מהמרים כי הריבית תגיע לשיא של כ-4%, בהשוואה לריבית הנוכחית שעומדת על כ-2.5%. במבט קדימה מעבר לשבוע הקרוב, אנו נלמד על החשיבה של הפד בפגישתו ב-22 למרץ. בפגישה, הפד יפרסם גם תחזיות המאקרו המעודכנות שלו, לצד ה-Dot Plots(כיצד רואים חברי הפד את תוואי הריבית) שיזכו למעקב מצד המשקיעים לאחר ההתפתחויות האחרונות במערכת הבנקאות האמריקאית ונתון מדד המחירים לצרכן שיפורסם השבוע.

יומן אירועים

  • שני: גוש היורו - שינוי במספר המועסקים (ינואר), תביעות לדמי אבטלה (פברואר).
  • שלישי: ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (פברואר), שכר ריאלי שעתי ממוצע (פברואר), שכר ריאלי שבועי ממוצע (פברואר). גוש היורו - ייצור תעשייתי (ינואר).
  • רביעי: ארצות הברית - מכירות קמעונאיות (פברואר). גוש היורו - תפוקת בנייה (נובמבר). סין - ריבית לתקופה של שנה, ייצור תעשייתי (פברואר).
  • חמישי: ארצות הברית - מדד מחירי הייבוא והייצוא (פברואר), תביעות שבועיות לדמי אבטלה. גוש היורו - החלטת ריבית של הבנק המרכזי האירופאי (16 במרץ). יפן - מאזן הסחר (פברואר), ייצור תעשייתי (ינואר נתון סופי).
  • שישי: ארצות הברית - ייצור תעשייתי (פברואר). גוש היורו - מדד המחירים לצרכן (פברואר סופי).
sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בנק סיליקון ואלי. ShutterStock
ואיך הקריסה הזאת משפיעה? סיליקון ואלי בנק/ShutterStock

פרסום מדד המחירים לצרכן ביום שלישי הקרוב, יהיה אירוע המפתח בשבוע הקרוב. הקונצנזוס מצביע על עלייה חודשית של 0.4% הן במדד הכללי והן במדד הליבה. אם אכן תחזיות אלו יתממשו, אז המדד הכללי בראייה שנתית צפוי לרשום ירידה של 0.4% לרמה של 6% ומדד הליבה צפוי לרשום ירידה של 0.1% לרמה של 5.5%.

שתי הקטגוריות שימשכו את מירב תשומת הלב הן מוצרי ליבה ושירותים. בקשר לראשון, משקיעים יתמקדו במחירי המכוניות המשומשים, לאור העובדה שמחירם בשוק הסיטונאי, רשם עלייה של כ-8% בשלושת החודשים האחרונים. בצד השירותים, הקונצנזוס מצביע על קריאה חזקה במחירי השכירויות, בדומה לחודש הקודם. עבור שירותים רפואיים, צפויה קריאה חלשה נוספת, עקב ירידה גדולה נוספת במחירי הביטוח הרפואי.

לאור העדות של פאוול בשבוע שעבר, ולאחר דוח התעסוקה החודשי ביום שישי האחרון, מדד המחירים לצרכן הקרוב, יכריע האם הפד יבחר להעלות את הריבית בשיעור של 0.25% או 0.5% בפגישה במרץ. אם נתון האינפלציה ייצא מעל הצפי לרוחב קטגוריות רבות, בשילוב החדשות האחרונות במערכת הבנקאות האמריקאית, זה עשוי להפוך את התמונה עבור הפד למסובכת עוד יותר.

שורה תחתונה: הפתעה כלפי מעלה במדד המחירים לצרכן, עשויה לדחוף את הפד לשקול העלאת ריבית בשיעור גבוה יותר.

מסקנות מוועידת ה- NPC ה-14 בסין

ועידת ה-NPC הארבע עשרה במספרה שהתקיימה בשבוע שעבר בסין, הביאה עימה את השינויים הגדולים ביותר במערכת הפוליטית בסין בעשור האחרון. זאת במסגרת כהונתו השלישית של הנשיא המכהן שי. ראש הממשלה היוצא Li Keqiang הציג את דוח העבודה המסכם שלו בו:

  • יעד הצמיחה בתוצר לשנת 2023 עומד על סביב 5%, לעומת יעד לשנת 2022 של סביב 5.5%.
  • המטרה הועלתה עבור מספר המשרות החדשות.
  • הגירעון התקציבי עלה משיעור של 2.8% לרמה של 3%.
  • התשתית הונחה עבור סדרי העדיפויות החדשים, כמו הרחבת הייצור המקומי, קידום הכלכלה הדיגיטלית ותמיכה במגזר הפרטי בתור הקטר המשמעותי ליצרית משרות חדשות.
נשיא סין שי ג'ינפינג מקבל את פניו של נשיא איראן איברהים ראיסי עם הגעתו לביקור רשמי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023. רויטרס
הציב יעדים. שי/רויטרס

אנו סבורים כי יעד הצמיחה שהוצג צפוי לשמש בתור הרף התחתון, ויאפשר לממשלה את התמרון ליישם צעדי מדיניות, הכוללים בין היתר תמיכה לסקטור הדיור. למרות המתח ביחסים בין ארצות הברית לסין, אנו ממשיכים לראות את הנכסים הסיניים כאטרקטיביים במונחי תמחור.

שורה תחתונה: יעד הצמיחה בסין שנקבע על כ-5%, צריך להילקח בתור הרף התחתון ולא התקרה.

הבנקים באירופה ממשיכים להיות אטרקטיביים

מאז תחילת השנה, הבנקים האירופאיים רשמו ביצועי יתר ביחס למדדים הכלליים. עם זאת, רמות התמחור של הסקטור לא עלו באותה מידה, זאת לאור העובדה שהעליות מתרחשות לצד נתונים פונדמנטליים חזקים שהם מציגים (עלייה ברווח הנקי וסיכון מוגבל). בנוסף הם מציגים תחזיות רווח חיוביות קדימה, שמובילות לשדרוג כלפי מעלה של קונצנזוס התחזיות. אנו סבורים כי היקף הפיקדונות הנמוך, לצד המשך עליית הריבית, צפויים להביא לשדרוג חיובי בתחזיות הרווח של הבנקים. לכן תמחור הבנקים נותר אטרקטיבי הן במונחים אבסולוטיים והן יחסיים.

על אף העובדה שהזינוק בתנודתיות בשבוע האחרון שם את הבנקים באור הזרקורים, אנו סבורים שרוב הבעיות קשורות במאפיינים ספציפיים של הבנקים האזוריים בארצות הברית, ואינם משקפים היטב את חוזקו של ענף הבנקאות בכללותו בארצות הברית. אנו ממשיכים לצפות לגידול ברווחיות הבנקים האירופאיים, הצפויה לספק רוח גבית ולהוביל לביצועי יתר שלהם.

שורה תחתונה: אפילו לאחר הירידה האחרונה בסנטימנט בשווקים כלפי נכסי סיכון, הבנקים האירופאיים נותרים אטרקטיביים.

עדכון על תעשיית האנרגיה הסולארית

ממשלות מסביב לעולם הציבו יעדי אקלים שאפתניים בשנים האחרונות, והמלחמה האחרונה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את הקצב של הטמעת פרויקטים למעבר לשימוש באנרגיה חלופית בארצות הברית ואירופה. על פי סוכנות לאנרגיה הבינלאומית, השקעות סולר פוטו-וולטאיים (PV) יצרכו לגדול להיקף של 430 מיליארד דולר עד לשנת 2030 על מנת להציב יעד אפס פליטת גזי חממה עד לשנת 2050.

מדובר בתוספת שנתית בקיבולת של יותר מ- GW 600 בין השנים 2020-2030. היצרנים הסינים שולטים כרגע בשרשראות האספקה בתעשיית האנרגיה הסולארית, עם נתח שוק של למעלה מ-80% בייצור הרכיבים. בכל מקרה, אנו סבורים כי כלל התעשייה צפויה ליהנות מן העלייה בביקוש בטווח הארוך. עבור משקיעים ישנם שני מדדי בנצ'מרק- MAC Solar index ומדד -Solaractive Solar Index שרשמו תשואה של 14% ו-3.5% בהתאמה על פני 12 החודשים האחרונים. זאת בהשוואה לתשואה של -0.6% שרשם מדד MSCI ACWI USD. בעוד שבראשון המשקל של מדינת סין עומד על כ-15%, משקל המדינה במדד השני משקף את הדומיננטיות הסינית בתעשייה, ועומד על כ-60% .

שורה תחתונה: לאור התנודתיות והחשיפה למדיניות הסולאר המשתנה, משקיעים בתעשייה צריכים להיות חובבי סיכון גבוה.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully