וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת היחיד של הנגיד: על האזהרה החריגה נגד הרפורמה

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 10:57

נגיד בנק ישראל ידוע כאיש מתון ושקול, שנזהר מהתבטאויות קיצוניות בזירה המקומית. אז למה הלילה הוא שבר שתיקה דווקא ברשת תקשורת זרה והתריע מפני השלכות הרפורמה? כנראה בגלל שראש הממשלה, שלא סופר את הביקורת מבית, רגיש מאוד למה שאומרים עליו בעולם

בנימין נתניהו ואמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
הנגיד וראש הממשלה. פרופ' ירון יודע שנתניהו, שלא רואה ממטר אף אחד בזירה המקומית, רגיש למעמדו הבינלאומי/פלאש 90, פלאש 90

זה לא היה עוד ראיון. השיחה של נגיד בנק ישראל אמיר ירון עם ריצארד קווסט מרשת CNN הייתה בבחינת קריאה השכמה לטסים לשום מקום שבסופה צפויה התרסקות כלכלית ומוסדית בעקבות המהפכה המשפטית.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הידוע כאיש שקול, אמר בראיון את מה שהוא אומר בדרך כלל בחדרי חדרים: "המהפכה המשפטית עלולה להחליש את המוסדות. מדובר בחקיקה חפוזה וחייבים להיעשות אותה בהסכמה ובזהירות". זוהי הפגנת-יחיד של הנגיד (אם כי להערכתו שותפים כל ראשי המשק, כמעט ללא יוצא מן הכלל).

מה שנעשה עד היום בתהליך החקיקה הוא מנוגד לחלוטין לדברי הנגיד. כאמור, פרופ' ירון הוא איש שקול וזהיר. שוחחתי אתו לאחרונה מספר פעמים. לציטוט הוא לא מוכן עדין לדבר, מכיוון שהוא נמצא ערב החלטת הריבית (שתתקבל ב-3.4) ועל כן כל אמירה שלו בנושא עלולה להיות בעייתית.

ובכל זאת הוא החליט לפתוח את הפה דווקא ברשת טלוויזיה בינלאומית יוקרתית, כדי שהדברים יישמעו גם ברמה העולמית. למה? כי נדמה שנתניהו הפסיק להתרגש מההפגנות בישראל. עובדה שהוא טס היום עם אשתו לברלין במה שנראה כמו חגיגות יום נישואים מתמשכות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ברומא. 10 במרץ 2022. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
בני הזוג נתניהו ברומא. ממשיכים בחגיגות ברחבי העולם למרות המצב בבית/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

ראש ממשלה עולמי

נתניהו אולי רגיש פחות לביקורת מבית, אבל הוא בהחלט מוטרד מההשלכות של מדיניותו בזירה הבינלאומית. בשעה שהוא מודר מביקור רשמי בארה"ב, הוא נראה כמי שהחליט להעניש את כל שריו, ממש כמו בבדיחה הישנה על הצוער שהודח מקורס טייס וביקש הצבה בנ"מ, לאמור: אם אני לא טס אז אף אחד לא יטוס!.

לנתניהו חשוב הדימוי שלו בעיניים בינלאומיות, אבל הבעיה שלו (ושלנו) היא שלמעמדה של ישראל ולעצמאות מערכת המשפט יש חשיבות עצומה בנושאי כלכלה והשקעות. כלומר, חברות דירוג האשראי הבינלאומיות נמצאות בסטנד-ביי להפחתה בציון שניתן למשק המקומי.

לכן במהלך השבועות האחרונים הוא ניסה ללקט כל בדל של מאמר דעה התומך ברפורמה המשפטית. אלא שכבר יותר קל למצוא מחט בערימה של שחת. אז הנגיד צועק את דבריו בזירה הבינלאומי באופן שאינו משתמע לשתי פנים:

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
מחאת ההייטקיסטים. ככל הנראה לא רק הם בדרך לרילוקיישן/ינון שלום יתח

מה בעצם אומר הנגיד?

"תוצאות הרפורמה עלולות להביא לבריחת מוחות. יש לזה השלכות משמעותיות, ולכן הכרחי שנשמור על עצמאותו של בית המשפט". פרופ' ירון אומר את הדברים ביודעו שתהליך הבריחה כבר החל.

ראיון הנגיד נועד גם לחזק את עצמאות בנק ישראל ולהגן עליה:
"עצמאות הנגיד והבנק המרכזי היא קריטית לכלכלה. מדינה שפגעה בעצמאות ספגה השלכות שליליות. מקבלי ההחלטות מבינים את זה ולכן לא יובילו לפגיעה בעצמאות בבנק". כך אומר הנגיד, פרופ' ירון - אבל האם הוא באמת מאמין בזה, או שמא רק מייחל שכך יתברר לבסוף?

דבר אחד בטוח: אחרי ראיון כזה, די ברור שהנגיד כבר הפנים שהקדנציה שלו, המסיימת באוקטובר השנה, כבר לא תוארך. יתכן שגם לו היה מתבקש, הוא לא היה מסכים. ככל הנראה, לא רק ההיטיקיסטים בדרך לרילוקיישן, אלא גם הוא, שמתחיל לארוז לצורך החזרה לארה"ב. זו אולי סיבה נוספת לכך שהתראיין הפעם בצורה משוחררת הרבה יותר ממה שנהג לעשות עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully