וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק בעיניים: האם הישראלים משנים הרגלי הקנייה לטובת הסביבה?

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 13:36

יום הצרכן העולמי שצוין בשבוע שעבר ברחבי העולם התקיים השנה בסימן אנרגיה ירוקה, לכבוד כך, בדקה רשות ההסתדרות לצרכנות, את הרגלי הצריכה של הישראלים וגילתה מה השתנה, מי האחראים לצריכה מתחשבת, ולמה למעלה מ-75% מהישראלים לא סומכים על הרשויות בעניין הזה?

אילוסטרציה. ShutterStock
ירוק בעיניים: הישראלים משנים הרגלי קנייה לטובת הסביבה/ShutterStock

יום הצרכן העולמי שצוין לאחרונה ברחבי הגלובוס, התקיים השנה בסימן אנרגיה ירוקה.

סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 610 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל, בחן בין היתר, את הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי מנקודות מבט של צריכה נבונה, צריכה ירוקה ומודעות לזכויות הצרכן.

הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי - על פי הממצאים, כמחצית מהמשיבים בסקר דיווחו כי נושאי השמירה על הסביבה ואנרגיה ירוקה מעסיקים אותם ביומיום.

אילוסטרציה. ShutterStock
נושאי השמירה על הסביבה ואנרגיה ירוקה מעסיקים את הישראלים (כ50%) ביומיום./ShutterStock

כ-50% לא מודעים לזכויות שלהם כצרכנים

מתחשבים בסביבה: לפחות 75% מהמשיבים ענו כי שינו במידה זו או אחרת את הרגלי הקנייה שלהם בכל הקשור לאיכות הסביבה, כמעט 50% דיווחו כי הם רוכשים מדי פעם מוצרי יד שנייה לבית, וכל אזרח שלישי בישראל מגיע לקניות עם סלים רב פעמיים.

49% מהמשתתפים בסקר דיווחו כי לא ישנו את ההרגלים שלהם בעקבות הורדת המס על הכלים החד פעמיים, לפחות 67% מהמשיבים רוכשים את מוצרי החשמל בהשפעת הדירוג האנרגטי שלהם אך 44% מהמשיבים לא מודעים לחוק פינוי מוצר חשמל גדול ע"י המשווק בעת רכישת מוצר דומה, ללא תשלום.

אופן השימוש במזגן הביתי: בעניין הזה יש עוד לאן להתקדם. 19.3% מהמשיבים אינם מודעים להמלצות חברת החשמל לגבי שימוש נכון במזגן ו-18.7% מודעים להמלצות אך הם לא פועלים על פיהן.

תפיסות ועמדות בנושאים נוספים: כ-62% מהצרכנים הישראלים רואים את עצמם כצרכנים נבונים. לפחות 63% מהמשיבים נוהגים לבדוק לעיתים קרובות את חשבונות הקניה שלהם. כ-30% מהמשיבים דיווחו שהגדילו את השימוש בהטבות של מועדוני לקוחות, לעומת 18.5% בשנה שעברה.

סומכים על הרשות? עוד עולה כי יותר מ-70% מהישראלים לא סומכים על הרשויות הממשלתיות שיגנו על הזכויות המגיעות להם כצרכנים. 49% דיווחו כי אינם מודעים לרוב זכויותיהם כצרכנים.

כ- 57% מהמשיבים טוענים שהתנהלות בתי העסק בישראל כלפי צרכנים אינה הוגנת.

ל-19.3% מהמשיבים (כמעט כל צרכן חמישי) דיווחו בסקר כי נפלו קורבן לניסיון הונאה וגניבת פרטים אישיים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אשה עם מזגן. ShutterStock
כמעט 20% מהצרכנים בישראל אינם מודעים להמלצות חברת החשמל/ShutterStock

"למעלה מ-70% לא סומכים על הרשויות"

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "רוב הצרכנים בישראל סבורים כי התנהלות בתי העסק כלפי הצרכנים אינה הוגנת וכאשר מעל ל-70% מהצרכנים אינם סומכים על הרשויות הממשלתיות. מסיבות אלו לא נותרה לצרכן הישראלי ברירה, בייחוד בתקופה של יוקר מחייה משתולל, אלא לסמוך רק על עצמו.

הדרך לעשות זאת בצורה נבונה יותר, היא להקדיש יותר זמן להשוואת מחירים, לברר אפשרויות ביטול בטרם קנייה, לקנות מוצרים תחליפיים, לא להתפתות לקניות מיותרות, להיזהר "ממבצעים", ולסיכום - לקנות באופן מושכל ככל הניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully