וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תתגברו על הקושי להתחיל לחסוך

בשיתוף max

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:17

בהחלט רצוי שיהיה כסף שירפד את חשבון הבנק, אך חשוב לא פחות לחסוך כסף כשאפשר. פסיכולוג התנהגותי מייעץ כיצד להתגבר על המחסום המונע מאיתנו לחסוך

זוג צעיר מחשב חישובים פיננסיים. ShutterStock
במקום לתת לכסף לשכב בחשבון הבנק אפשר לנצל אותו טוב יותר/ShutterStock

אם אתם מספיק ברי מזל ופירוט חשבון הבנק שלכם מראה על יתרה ולא על משיכת יתר - אתם בהחלט יכולים לטפוח לעצמכם על השכם. מחקרים הנערכים תקופתית מראים שכ-40% ממשקי הבית הישראלים נמצאים באוברדרפט. בין אם הצלחתם להימנע מכך בזכות משכורת נאה או על ידי ניהול משק בית בצורה חכמה וחסכונית - מדובר בהישג.

במקום לתת לכסף לשכב בחשבון הבנק אפשר לנצל אותו טוב יותר ולהעביר חלק ממנו לתוכניות חיסכון שונות. אך רבים מאלו שהפרוטה מצויה בכיסם נמנעים מלעשות זאת עקב חששות שונים: שהם יצטרכו במפתיע סכום כסף גדול ונזיל והמשיכה מהחיסכון תיקח זמן, שהכסף יושקע באפיק שיניב הפסדים במקום רווחים או שהמעקב אחר מצבו יוביל למתח תמידי. לכן הם נמנעים מעשיית הצעד המתבקש וכך למעשה נותנים לבנקים להשתמש בעצמם בכסף שהפקידו אצלם. למעשה, רוב רווחי הבנקים מגיעים מהשקעת כספי לקוחותיהם. כך שכשאתם משאירים את הכסף בעובר ושב - הבנק הוא זה שלמעשה מרוויח ממנו.

"בניגוד לציד ולקט, למין האנושי אין מיומנות אבולוציונית להתנהל עם כסף. פשוט לא התפתחנו כך", אומר אלכס שילמן, פסיכולוג מומחה לכלכלה התנהגותית. "אנחנו טובים בתכנון לטווח קצר ובינוני אך לא בניהול משאבים בצורה שאינה גולמית - כלומר בניהול כסף. לא רק שאנחנו לא מספיק טובים בניהול כסף - אנו סובלים גם ממגוון גדול של הטיות קוגניטיביות והיוריסטיקות הגורמות לנו נזק. כל זאת בזמן שבמשק בית סטנדרטי בעולם המערבי של ימינו עוברת אותה כמות הכסף שהייתה עוברת בעסק קטן-בינוני לפני 20 שנה. המשמעות היא שיש לנו תקציב ניכר לנהל אך אנו לא בהכרח עושים זאת בחוכמה וביעילות. הסיבה שמשקי בית שחשבונם נמצא ביתרה לא מזיזים אותו לאפיקי חיסכון שיניבו רווח היא שבני אדם רגישים לכסף שהם מפסידים אך הרבה פחות לכסף שאינם מרוויחים - למרות שמדובר באותו הדבר מבחינה כלכלית".

מה ניתן לעשות כדי לשנות את הגישה הזאת? אלכס שילמן אומר שהשינוי הראשון צריך להיות תודעתי. עלינו להבין שחיסכון הוא דבר חשוב, שבהחלט יכול להיות שיגיע יום בו נצטרך במפתיע ובמהרה סכום כסף נזיל משמעותי. אם נדאג לשים אפילו סכום קטן יחסית בצד מדי חודש - נוכל פשוט לשלוף את הסכום הזה מהחיסכון. כשחוסכים לטווח הארוך, סכומים קטנים מצטברים לסכומים משמעותיים.

סטודנטים חיסכון. ShutterStock
חברת max מציעה ללקוחותיה את "max חיסכון" - תוכנית פשוטה לחיסכון, לזמן קצר או ארוך/ShutterStock

אם הצלחתם לעשות את הסוויץ' המחשבתי הזה, שילמן אומר שזה השלב לבנות הרגלי חיסכון. "הרגל חדש נבנה בשכבות. כפי שאף אצן לא התחיל מריצת 20 ק"מ אלא בקניית נעלי ספורט וריצה קצרה - כך גם ניהול כסף הוא תהליך בו נרכשת המיומנות לאורך הדרך", הוא אומר. "לכן יש לבנות אותו נדבך אחר נדבך. איש לא מצפה מכם לקחת את כל הכסף שיושב בחשבון העובר ושב ולהשקיע אותו בבת אחת. אפשר להתחיל עם חלק קטן מהסכום, לראות כיצד זה עובד ואיך זה מרגיש לנו, להתרשם, להתרגל - ורק אז להרחיב לסכומים גדולים יותר".

חוסכים בקלות דרך כרטיס האשראי

חברת max מציעה ללקוחותיה את "max חיסכון" - תוכנית פשוטה לחיסכון, לזמן קצר או ארוך. בתהליך קל ניתן לבחור בין שני המסלולים ולהתחיל לחסוך דרך כרטיס האשראי. פשוט נכנסים לאתר או לאפליקציית max ובכמה קליקים מתחילים לחסוך בקלות ובנוחות, בלי למלא טפסים והוראות קבע.

אם רוצים לחסוך לטווח קצר ולשמור על ערך הכסף בשקלים, ללא חשיפה לתנודות השוק, אפשר לשים כסף בצד ישירות מכרטיס האשראי לכל מטרה שהיא: חופשה, שיפוץ בבית, טיפול קוסמטי, שדרוג הרכב וכדומה. ניתן להפקיד בכל זמן וכמה כסף שרוצים, לא תשלום עמלות ודמי ניהול. אפשר להפקיד החל מסכום מזערי של 50 ש"ח, בהפקדה חד פעמית או בהוראת קבע.

המעוניינים להשקיע לטווח הבינוני והארוך יכולים לבחור בפוליסת חיסכון "כסף פלוס" מבית max ביטוח. גם בה ניתן למשוך את הכסף בכל רגע. לרשות הלקוחות מוצעים ארבעה מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, הניתנות לבחירה בהתאם להעדפה האישית. ניתן להגדיר הוראת קבע מסכום של 200 ש"ח ומעלה ואפשר גם לבצע הפקדה חד פעמית החל מ-2,500 ש"ח ועד ל-30,000 ש"ח.

max מאפשרת לעבור בקלות בין שני המסלולים, למשוך רק חלק מהחיסכון ואינה מגדירה "תחנות יציאה" קשיחות הקבועות מראש.

לפרטים נוספים על max חיסכון

חשוב לדעת:

max חיסכון: "כסף בצד" - החיסכון אינו צובר ריבית ולא מניב תשואה. פוליסת חיסכון - מבית איי.די.איי באמצעות מקס סוכנות לביטוח בע"מ. החיסכון מושקע בשוק ההון והתשואה אינה מובטחת. אין בתשואות העבר על מנת להעיד על תשואות אשר יושאו בעתיד. אין באמור משום ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ/שיווק פנסיוני ו/או התאמת המוצר ללקוח | לגבי כרטיס max - אי עמידה בפירעון ההלוואה/האשראי עלול לגרור ריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל | כפוף לתנאי ההצטרפות ולאישור max.

בשיתוף max
  • עוד באותו נושא:
  • max
  • מקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully