וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההורים נכנסים לנו לתחתונים" מחאת הגננות בעקבות הצעת החקיקה

19.3.2023 / 12:49

הגננות סוערות בעקבות הצעה לתיקון חוק האזנת הסתר בגני הילדים, שמתירה שימוש במכשירי הקלטה נסתרים. בשנים האחרונות נמכרו בישראל עשרות אלפי אמצעי האזנה שמשמשים את ההורים להאזין בנעשה בגן, בהיקף כספי של עשרות מיליוני שקלים

בווידאו: הורים לפעוטות מפגינים בעקבות החשד נגד הגננת ממעון ויצו בשדרות/יניב כליף

במהלך השנים האחרונות נחשפו שורה ארוכה של מקרי התעללות בילדים במהלך שהייתם בגנים ומעונות פרטיים, מה שהעלה כמובן את סף החרדה בקרב ההורים המודאגים. כפועל יוצא, יותר ויותר הורים החליטו להתקין מכשירי הקלטה זעירים, על מנת שיוכלו לבקר ולנטר את פעילות הצוות ולהסיר ספק שמא הילד לא חשוף להתנהגות פוגענית, או חלילה חמור אף יותר - לאלימות פיזית.

על פי הערכות של עו"ד גולן וישניה, מנכ"ל חברת וורלדשופ טכנולוגיות שעוסקת באספקת ציוד ריגול ומכירת אמצעי האזנה, במרוצת השנה האחרונה נמכרו בישראל עשרות אלפי מכשירי הקלטה ע"י הורים מודאגים. המציאות מלמדת כי חלק בלתי מבוטל מהגננות, 'בלעו את הצפרדע' והמשיכו לעבוד חרף ההבנה כי התנהלותן מתועדת, אך ישנן כאלו, שהבהירו כי התקנת אמצעי האזנה, בסיטואציה האמורה, מהווה עבירה על חוק האזנות הסתר, על כל המשתמע מכך. ואכן, מדובר על פלונטר משפטי ומצב שחושף את ההורים לכדי הליכים משפטיים ובכלל זה - גם לאישום פלילי.

גן ילדים בו חשודה הגננת בצהרון בתקיפת ילדים, ירושלים, 9בינואר 2022. שלו שלום, TPS
גן ילדים בו חשודה אחת הגננות בהתעללות. הצעת החוק מעוררת מרמור גדול/TPS, שלו שלום

על רקע זה, לפני מספר ימים הונחה הצעת חוק מטעם חברת הכנסת עידית סילמן, על פיה, מוצע כי האחראי על קטין עד גיל 5 וכן אחראי על חסר ישע לא יישא באחריות פלילית אם יקליט את המתרחש במעון או במוסד ילדים בו שוהים מעל 4 ילדים, אם התעורר חשד להתעללות במקום.

"לעיתים קורה שמתעורר חשד בקרב ההורים לגבי המעון או המוסד בו שוהה ילדם. במצב כיום, החוק מותיר אותם חסרי אונים ובלי יכולת להשיג ראיות שיאמתו את חששם, או לחילופין, ישללו את חשדם ויעניקו להם תחושת מרגוע כי הפקידו את ילדם בסביבה בטוחה", מציינת סילמן בדברי ההסבר להצעת החוק. לדבריה "מצב זה הוא בעייתי מאוד במיוחד, משום שבשנים האחרונות אנו נחשפים למקרי התעללויות חדשות לבקרים. התעללויות שהותירו ילדים חבולים, פצועים ומצולקים פיזית ונפשית ובמקרים מסוימים אף הובילו למוות".

בכל הנוגע לתסבוכת המשפטית סביב התקנת מכשירי הקלטה, מצוין כי האזנת סתר היא האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. מכאן, שאם פלוני מאפשר לאדם אחר להקליט שיחה שלו עם אלמוני, הדבר לא ייחשב האזנת סתר, וכך גם מצב בו אדם מקליט בעצמו שיחה עם אחר שבה הוא נוכח : "היות וההורים של קטין הם האפוטרופוסים של הילד והואיל וכל דבר ועניין הנוגע לילד נתון לאישור והחלטה של הוריו, ניתן לראות בהקלטה של סביבתו של קטין ברשות האפוטרופוס שלו כאילו ניתנה רשות הקטין הנוכח במקום לבצע אותה", היא מדגישה ומוסיפה: "במקרה ייחודי זה, יוכל ההורה של הקטין להקליט את סביבת הקטין. הצעת החוק נועדה לעגן פרשנות זו בחוק כדי למנוע כל עמימות בעניין שעלולה להרתיע את ההורים מלערוך הקלטה מסוג זה".

לסיכום, נכתב כי "לאור העובדה שלהורה לקטין או אחראי על אדם חסר ישע, בייחוד אם מדובר בפעוט, אין דרך לקבל מידע אמין מהקטין או חסר הישע לאור פערי תקשורת, על האפוטרופוס לנקוט בכל אמצעי פשוט, נגיש ונוח על מנת לוודא שהוא מקיים את חובתו לדאוג לקטין או לחסר הישע על פי דין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עידית סילמן בהתכנסות ממשלת ישראל ה37 בבית נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
כיום החוק מותיר את ההורים חסרי אונים. סילמן/ראובן קסטרו

המהלך של ח"כ סילמן, שמסדיר את סוגיית התקנת מכשירי הקלטה, גורר כצפוי לא מעט תגובות מצד גננות. חלקן רואות בכך מהלך סביר וחיובי, אך חלקן מרגישות שמדובר על חדירה בוטה לפרטיות: "התקינו לנו מצלמות בגן - שתקנו, הבנו את הצורך, אולם עכשיו מגיעים ונכנסים לנו לתחתונים, עם הרשות להאזין למה שקורה בגן. זו חוצפה", אומרת לנו בעלת מעון פרטי בתל אביב.

"מעכשיו, כל האימהות החרדתיות יאזינו לנו וכל דבר שלא נראה להן, יהפוך להיות סקנדל בגן. יש המון אימהות פרנואידיות שמצפות שכל היום יתייחסו לילד שלהן כמו פוצי מוצי ואם נעמיד אותו במקום, למשל, קצת נרים את הקול - הן יחשבו שזו התעללות", מציינת בעלת גן נוספת.

לוסי חדידה, מנכ"לית ארגון "גנים ברמה אחרת", מציינת כי הצעת החוק אינה פותרת את בעיית ההתעללויות ובעיקר מעמיקה את חוסר האמון שנוצר בין ההורים לצוותי החינוך: "היא נותנת להורים כלי לא אפקטיבי מהסיבה שהם אינם אנשי מקצוע היודעים לפרש מקצועית את הסיטואציות השונות במסגרות", היא מציינת. לדבריה, "ההתנהלות פוגעת בפרטיות של בעלי הגנים וצוותי החינוך ומוסיפה מתח וחוסר מוטיבציה להישאר או להיכנס לתחום מהרגשת אשמה וחשד תמידי, במיוחד שכיום במצב של חשד להתעללות מגישים תלונה במשטרה וישנו תהליך טיפול בהתאם. זה מעביר מסר של חשד ישיר לפעוטות שהוריהם מחליטים לשים מכשירי הקלטה. ניתן ליישם מיידית את שיפור איכות הטיפול בפעוטות, ע"י הדרכות, הכשרות רציפות ורחבות תמרוץ הולם לצד העלאת תדמית המקצוע".

יניב בר אור - מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל: "התאחדות מעונות היום הפרטיים מתנגדת לכל פגיעה בפרטיות העוסקים בחינוך הגיל הרך ובהמשך השרשת חוסר האמון וגורם להעמקת השבר ולבריחת מטפלות. בעידן שבו התחום חווה קריסה ממשית ואין מי שיטפל בילדים, מצופה מחברי הכנסת והשרים לגלות בגרות ואחריות אישית ולקדם חקיקה שתשיב את האמון תשמר ותקדם את הקיים ולא תגרום לכך שמטפלות רבות יעזבו לתחומים אחרים. אף אחת לא רוצה לעבוד תחת האזנות והקלטות, ואם אין אמון לא יהיו אנשי חינוך שיטפלו בילדים. אנו מבקשים מהשרה סילמן למשוך את הצעת החוק ולשמוע גם את הצד הנפגע לא פחות מהשבר באמון שנוצר. יש לנו פתרונות רבים וטובים שאנחנו בטוחים שאם יקודמו ייטבו עם ההורים המעונות והכי חשוב עם הפעוטות הרכים הילדים של כולנו".

מפורום הגנים הפרטיים נמסר בתגובה: "אנחנו מגנים בכל תוקף האזנות סתר. אנו מקדמים מהלכים שיתרמו לתחושת הבטחון והאמון של הצוותים החינוכיים תוך שמירת צנעת הפרט, כדוגמת תיקון חוק המצלמות, שיאפשר למנהלות הגנים שימוש במצלמות ככלי לפתרון בעיות ולמניעת אלימות ולקידום מהלכים חינוכיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully