וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בענף הבנייה: תאונות המלגזות הפכו לתופעה מעוררת דאגה

20.3.2023 / 10:27

התגברות אירועי תאונות העבודה על מלגזות בחודשים האחרונים מציגות עלייה בתופעה מעוררת דאגה. המלגזות משמשות ככלי הרמה וכלי רכב בו זמנית, מה שמחייב את אלו העושים בהם שימוש למלא אחר הכללים של משרד התחבורה והיצרנים גם יחד

זירת התהפכות המלגזה ברחובות. 27 בספטמבר 2022. דוברות משטרת ישראל
זירת התהפכות מלגזה ברחובות, ספטמבר 2022/דוברות משטרת ישראל

גבי מכלוף, תושב אשקלון, בן 52 ואב לשני ילדים, מת לפני כשבוע מפצעיו, לאחר שנפגע באורח קשה מאוד במהלך תאונת עבודה. מכלוף ז"ל, שעבד כנהג מלגזה, נהרג לאחר נפילה ממשאית בזמן פריקה בחצר מוסך בעיר. במהלך חודש ספטמבר אשתקד, גבר כבן 60 נהרג לאחר שנפגע ממלגזה שהתהפכה עליו. הנהג ככל הנראה איבד שליטה ופגע בקיר בעוצמה, הוא נפל יחד עם המלגזה לחצר הבניין, נלכד ונמחץ מתחתיה.

צוות מד"א שהוזעק למקום קבע את מותו בזירה. בחודש יוני 2021, נהג מלגזה כבן 30 נהרג לאחר שנפל מגובה רב במהלך עבודה באחת מהקומות הגבוהות בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, תוך ניפוץ קיר. גם מותו נקבע במקום על ידי הצוותים הרפואיים.

המקרים הטרגיים הללו הם רק חלק מאותן תאונות העבודה במחסנים לוגיסטיים ובסביבות עבודה אחרות אשר מתרחשות בתדירות גבוהה, יש שיגידו גבוהה מדי בחודשים ובשנים האחרונות.

תקנה 39 א(ח) לתקנות התעבורה, מחייבת אדם המבקש לנהוג ולהפעיל מלגזה, לקבל הדרכה לפי תכנית אותה אישרו רשות הרישוי והאגף לפיקוח על העבודה במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה (תמ"ת), והיתר מאת רשות הרישוי. בנוסף, החוק מחייב על ביצוע ריענון שנתי לכל בעלי הרישיון למלגזה במהלכם הם חוזרים על כללי פריקה, העמסה, חלוקת עומסים ועוד. עם זאת, תאונות מצערות אלו כפי שניתן לראות ממשיכות להתרחש על אף הנהלים המחמירים.

"חלק מהאירועים נובע מאי ביצוע של הוראות בטיחות"

"השימוש במלגזה ככלי שינוע תעשייתי הוא יעיל ומוכח, אך הדבר עלול להיות כרוך בסיכונים מעצם תפקוד המלגזה, כפי שמתאפיין בכל ציוד מכני כמעט", אומר ערן שבתאי, סמנכ"ל חברת UDS אינטרנשיונל העוסקת בייבוא, בשיווק ובמתן שירות לציוד שינוע והרמה, כמו גם כלי רכב תפעוליים חשמליים ורכבים עירוניים חשמליים, "נהג המלגזה נחשף לא פעם לסיכון במסגרת העבודה על מלגזה ומתנאים נוספים כתוצאה מהתפקוד שלה בסביבת העבודה כגון רעש, הרמה, הנפה ופליטת גז, כמו גם למאמץ פיזי, ישיבה ממושכת, תאונות וכן סכנות נוספות.

בתהליך של שינוע, פריקה והעמסה, יש גורמי סיכון רבים שעלולים להתלכד יחד לכדי סיכון של ממש. חלק מהאירועים המצערים מתרחשים כתוצאה מאי ביצוע של הוראות בטיחות מפעליות, האמורות להתייחס לדרישות החוק ביחס לשימוש במלגזה. על נהגי המלגזות ליישם את כל הכללים כפי שקבע יצרן המלגזה וכן לקיים את נהלי הבטיחות של המפעל או החברה".

כידוע, שימוש בציוד מגן אישי קודם לכל, מדגיש שבתאי: "על הנהג בתחילת העבודה לחגור חגורת בטיחות, להקפיד כי במשך כל זמן הנהיגה הידיים יימצאו בתוך גבולות תא המפעיל, לעשות שימוש נכון בצופר כדי להזהיר רכבים ועובדים המצויים במסלול הנסיעה, להאט מהירות בקטעי מסלול מסוכנים, כמו עיקולים ופניות ולאותת לפני ביצוע הפנייה. כאשר מלגזה עובדת בתוך נגרר, מכולה או על משאית, יש לוודא כי מנוע המשאית דומם, בלם היד במצב משוך למעלה ויש טריזים מתחת לגלגלי המשאית. כמו כן, יש לבצע סנכרון בין נהג המשאית ומפעיל המלגזה על מנת להיות ערים אחד לשני".

ערן שבתאי, UDS. UDS,
חובה לדאוג לתחזוקה נכונה. ערן שבתאי/UDS

כאמור, על נהג המלגזה להתייחס אליה כאל כלי הרמה וכלי רכב בו זמנית, מה שמחייב אותו למלא אחר הכללים של משרד התחבורה והיצרן גם יחד: "חשוב להתאים את מהירות הנסיעה לתנאים בשטח העבודה, כמו גם את מידת היכולת של המלגזה לשאת את המטען לפני השינוע שלו ולפעול על פי המותר.

מקום המיועד לכניסה של מלגזה לצורך פריקה או טעינה צריך להיבדק לפני תחילת העבודה. בכל מקום בו פועלות מלגזות יש לבצע הפרדה ברורה ומוחלטת בין שטח של פריקה והעמסה, לבין שטח של הולכי רגל. הפרדה כזו עשויה למנוע הרבה תאונות".

על פי שבתאי, בסביבת עבודה בה פועלות כמה מלגזות יחד, יש לנקוט בכל האמצעים הנחוצים כדי להבטיח שטח נסיעה ועבודה בטוח עבור כל אחת מהמלגזות, ולתכנן את מסלולי ההרמה והשינוע על פי התנאים ובתיאום עימן. כאן מפנה סמנכ"ל UDS את האחריות לבעלי המפעלים שבתחומם פועלות המלגזות: "תאונות בהן מעורבות מלגזות מתרחשות גם נוכח תנאי השטח שלעיתים לא מתאימים או לא ידועים מראש לנהג.

כל בעל מפעל שבשטח כלשהו בתחומו פועלת מלגזה, מחויב לדאוג לתחזוקה נכונה של השטח הזה, לסמן את שפת הדרך וכן לפעול בהתאם לתנאי מזג האוויר שגם הם עלולים להשפיע על תפקוד המלגזה ועבודת הנהג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully