וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניצלים ופרגיות: כמה נשלם יותר לקראת פסח?

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 12:32

עליות של כ-25%-30% במחירי העוף ומוצריו: כרעיים, פרגיות, שניצלים ועוד. מה היה המחיר רק לפני 3 חודשים - וכמה הוא יהיה לקראת חג הפסח? לא תאמינו להפרשים

מחירי העופות עולים. Shutterstock, מערכת וואלה!
מחירי העופות עולים/מערכת וואלה!, Shutterstock

רוצים להגיש מנה של כרעי עוף בשזיפים לשולחן החג, לשים על המנגל פרגית במרינדה לכבוד יום העצמאות או סתם להכין שניצלים לילדים? תתחילו לחסוך.

מחירי העוף זינקו בעשרות אחוזים בחודשיים האחרונים ולפני הפסח הם מגיעים לשיא חדש ובלתי יאמן. על קילו פרגיות תשלמו 75 שקלים, כשבינואר המחיר עמד על 60 שקלים, בסך הכל עלייה של 25%. והפרגיות לא לבד. קילו שניצל עוף עלה בינואר 42 שקלים ונכון להיום מחירו עומד על 55 שקלים, התייקרות של 30%.

גם על עוף בתנור, או סתם מרק צח לקיינדלך תשלמו מחיר מופקע. קילו של כרעיים שעלה בינואר 32 שקלים, טיפס ל- 40 שקלים, עליה של 25% בסך הכל.

הדיווח הבלעדי בוואלה על מחסור בעופות וביצים לקראת פסח - https://finance.walla.co.il/item/3560961

כפי שדווח לראשונה ב"וואלה", בסוף פברואר הזהירו גורמים במשרד החקלאות, שבשל התארגנות כושלת של המשרד לקראת החג, העוף יתייקר בחדות לפני הפסח. מכיוון שאין ייבוא של עוף, אין שום דרך לעצור עליית המחיר החדה.

אותם גורמים אמרו גם שמחיר הביצים צפוי לעלות, שכן שבשנה האחרונה התגברה תחלואת העופות בסלמונלה, מטילות רבות הושמדו כדי לשמור על בריאות הציבור, מה שהביא לצמצום כמות המטילות. תחלואת העופות המוגברת פרצה, בין היתר, בשל תנאי גידול בעייתיים, בלולים מיושנים, צפופים ולא הגייניים, שאותם פעל לשנות שר החקלאות הקודם, עודד פורר, באמצעות הרפורמה בענף ההטלה - לשווא. בגלל הפגיעה במספר המטילות, נשקל ייבוא של אפרוחים לארץ, מהלך יוצא דופן, שלא בוצע בסופו של דבר ויכול היה להקל על המחסור.

זאת בנוסף לעובדה ששוק העוף הריכוזי, נשלט בידי שלוש קבוצות גדולות, השולטות בשרשרת הגידול, השיווק ואספקת התערובות, כך שאין תחרות שיכולה להוריד את המחיר.

קדירת עוף וארטישוק. עינב חקון, מערכת וואלה!
כרעיים בארטישוק לפסח. תתחילו לחסוך מעכשיו/מערכת וואלה!, עינב חקון

המחלה שממנה סובלים העופות: חוסר תחרות

גורמים בשוק אמרו לוואלה שההסבר שנותנים בענף לעליות המחיר, שנובעות כביכול ממחלות של עופות, הן שטויות שחוזרות על עצמן בכל שנה. "עופות נדבקים במחלות לפני פסח והרמדאן באופן קבוע. עוד מעט יספרו לנו על מחסור בגלל בעיה של ימי שחיטה והמחיר יזנק עוד יותר. האינטרס שלהם שהמחיר יעלה והציבור, שאין לו אלטרנטיבה אחרת, שבוי בידי החברות ששולטות בענף ובמחירים".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות נערך במטרה שכל אזרחי ישראל יגיעו לחג עם כמות העופות שהם צריכים. אין מחסור בעופות בלולים המיועדים לשיווק לקראת החג, ואף קיים גידול מתמיד בשיווק אפרוחי פטמים בהשוואה לשנים קודמות. כך גם לקראת חג הפסח, חל גידול במספר האפרוחים שמאוכלסים וישווקו בחג לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"לעניין מחירי העופות, במשרד החקלאות מבהירים כי מגמת עליית המחירים תואמת לעולם, לרבות השינויים בשער החליפין בתקופה האחרונה. יחד עם זאת, מדובר בשוק חופשי, ומשכך קיימת תחרות חופשית בענף".

לאחר הפרסום, ביקשו ממשרד החקלאות להוסיף את ההבהרה הבאה:

משרד החקלאות מבהיר כי אין מחסור בעופות בישראל לקראת חג הפסח! להיפך, השנה תוגבר המלאי ויש 400 אלף עופות יותר מאשר בשלושת השבועות לקראת ערב פסח, בשנה שעברה. כמות העופות השנה גדלה מ-14.4 מיליון בתקופה זו בשנה שעברה ל-14.8 מיליון היום.

במשרד החקלאות מציינים כי בהתאם לכמויות שגדלו השנה, בבדיקה מדגמית שערכו ברשתות, המחירים שהוצגו בכתבה לא משקפים את מצב המחירים לצרכן בשוק כלל וכלל*.

בנוסף לכך, מציינים כי המחירים לצרכן משתנים בין המעדניות לבין רשתות השיווק, היות ומדובר בשוק חופשי, ומשכך קיימת תחרות חופשית בענף.

*יובהר כי וואלה עומד מאחורי המחירון החדש, שככל הנראה הגיע לידינו (ואף כבר מתבטא בשטח) לפני שהגיע לפקידי המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully