וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוחפים את האף: לבחור את הבושם הנכון עם ניחוח שיחזיק שעות

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 13:19

איך בוחרים בושם, ממה הוא עשוי, מה זה ליירינג ולמה על כל אחד זה מריח קצת אחרת? לרגל יום הניחוח הבינלאומי, הנה כל מה שמוכרחים לדעת לפני שרוכשים אחד. למה נועד היום הזה? אולי כדי להזכיר עד כמה משמעותי הריח בחיינו

אישה מזליפה בושם על פרק כף היד. ShutterStock
דוחפים את האף: איך תבחרו את הבושם הנכון ומה יגרום לניחוח לשרוד שעות?/ShutterStock

חוקרי מוח, פסיכולוגים, אבל בעיקר יצרני קוסמטיקה מספרים שריח הוא החוש שמעורר את הרגשות החזקים ביותר ומציף בעוצמה זיכרונות רדומים. זוהי התרחשות המכונה "תופעת פרוסט", על שמו של הסופר הצרפתי מרסל פרוסט, שביצירתו "בעקבות הזמן האבוד" תיאר גבר המוצף בזיכרונות ילדותו, בשעה שהוא מסניף בהנאה עוגיית מדלן שטבל בתה מהביל.

לתופעה יש הסברים מדעיים - הריח מתברר, הוא החוש ההישרדותי מכולם, הקדום ביותר מבחינה אבולוציונית ולהבדיל משאר החושים הוא מקושר לאזורים שאחראים לרגשות ומעורר בהם פעילות מוחית חזקה.

אלא שריח, הוא דבר חמקמק שקשה להגדירו. כולנו יכולים להיזכר בניחוחות מסוימים למשל בושם אהוב או של בשר "על האש", אך כשמנסים לתאר אותם - תמיד נתקלים בקשיים.

ניחוחות של אהבה: האם קיימים ניחוחות שיכולים להפוך אותנו נחשקים?

תעשיית הקוסמטיקה שזיהתה את הפוטנציאל הגלום בתחום הטיפוח החושי והארומתרפי, מייצרת ניחוחות שיהפכו אותנו למושאי תשוקה ויגרמו לנו לבחור דווקא אותם.

אבל לפני שנצלול לאקסטזת תווי הבישום ונשגר אתכם אל מדפי הטואלטיקה - לבחור את האחד בשבילכם, בואו נתפלסף על העובדה המקוממת שכולנו מסתייעים בבשמים כדי למגנט אלינו פרטנרים פוטנציאליים, בעוד שבראשית האבולוציה כל שנדרשנו הוא לנצל את הריח החינמי שהעניק לנו היקום וניחוחו המלבלב מוטל בספק...

בני האדם (וגם חיות) מפרישים פרומונים הנמצאים בהפרשות הגוף (זיעה, רוק ושתן). מדובר בחומרי משיכה כימיים המעוררים מינית ומספקים מידע על הזיווג המתאים. השימוש בהם בתעשיית הבישום החל לפני מאה שנה, אז נהגו לשלב בין פרומונים מעולם החי לתמציות של פירות ופרחים, כדי להטריף את החושים.

ואכן, מחקר שערכה "הקרן לטיפול ומחקר בריח וטעם" בשיקאגו, הצביע כי גברים חשו עוררות מינית לאחר שרחרחו ניחוח של דלעת ולבנדר.

זוהי כמובן רק דוגמה אחת בשורה של ניחוחות המשווקים כ-"Eau Flirt" - מעוררי משיכה רומנטית, חלקם טבעיים, לגבי אחרים נטען שהם מכילים פרומונים, וכולם מבקשים להפוך אותנו נחשקים.

תווי בושם. אילוסטרציה,
תווי בושם/אילוסטרציה

בושם. הוראות הכנה

בושם מורכב מקומפלקס של שמנים ארומטיים, שהשילוב ביניהם מקנה לו את תכונותיו הייחודיות. על מנת שהבושם שידיף ריח לאורך זמן, הוא צריך לכלול שלושה "תווים" המכונים בעגה המקצועית "פירמידת הריחות".

הקודקוד (התו העליון כ-20% מתמצית הבושם), יורכב מפירות הדר. זהו הריח שתריחו בהתזה על היד, רגע לפני שהוא יתנדף ויפנה את מקומו לתו הלב. הלב (כ-30% מהבושם), מורכב מעצים ומעלי פרחים ומהווה למעשה את החלק הדומיננטי בניחוח הבושם.

שניהם יושבים על תו הבסיס - המרכיב הרחב בבושם (כ-50%), המורכב ממולקולות גדולות, עשירות בפחמן שמקורן מבעלי חיים, מתבלינים, מאזוב, מעובש ומפרומונים סינתטיים. ה"דבק" שמחבר את התווים הוא אלכוהול.

בושמי מולקולה: אסנטריק (אתר דיל קוסמטיקס), ג'ולייט האז אה גאן, ספרינג, אזי גלסר. יח"צ,
בשמי מולקולה: אסנטריק (אתר דיל קוסמטיקס), ג'ולייט האז אה גאן, ספרינג, אזי גלסר/יח"צ

בושם מכיל גם מים, שבשילוב האלכוהול מסייע לריח של השמניים הארומטיים להשתחרר לאוויר. היחס בין השניים קובע את תו האיכות של המוצר:

פרפיום - תמצית מרוכזת (20-25% של תמציות שמני ריח) מיועדת להנחה על העור (לא להתזה).

אקסטרייט דה פרפיום - מכיל עד 18% תמציות להתזה. אם בושם מכיל כ-15% מעמדו יורד ל"או.דה פרפיום" וצניחה נוספת של 5% נוספים תזכה אותו בכינוי "או דה טואלט". או-דה-פרש / או-דה-קולון, מכילים רק 2-3% של תמציות.

אם בושם מכיל רק מולקולה אחת (למשל: אמברוקסן, איזו-אי-סופר, סטאלוקס) מקסימום שתיים, הוא ייחשב למולקולרי. המולקולות הללו מפותחות במעבדה ומגיבות לטמפרטורת הגוף ברגע ההתזה על העור.

אז איפה להשפריץ?

הניחוח מתפתח באופן שונה על כל אחד מכיוון שהטמפרטורה של העור, האינטראקציה עם החיידקים שעל העור, ואפילו הביולוגיה (לרבות הרגלי האכילה) משפיעות על התקבעותו.

גם למידת הלחות והשומן בעור, השפעה על הניחוח ועמידותו. ככל שהעור לח יותר, נצמדות אליו מולקולות הניחוח ביעילות רבה ולאורך זמן, מכאן שמומלץ להימשח טרם התזת בושם בשמן גוף, בקרם נטול ריח או בתחליב התואם בניחוחו לבושם שבחרתם.

התשובה לשאלה - היכן להתיז את הבושם, היא בנקודות הדופק, כלומר: בשורש כף-היד, במפתח-הלב, מתחת לתנוכי האוזניים, בתחתית הצוואר ומאחורי הברכיים. אולם, כדברי קוקו שאנל ניתן "להתבשם בכל מקום בגוף שבו חפצים לקבל נשיקות", לרבות באזור הטבור המתאפיין באחוזי שומן גבוהים המייצרים חום שמסייע לשמירת הניחוח.

כך או כך, זכרו - לא עוד שפשוף של מפרק כף יד ימין באחיו השמאלי, אפשרו לבושם להתפתח באופן איטי לאחר התזתו.

ובעניין זה אף מומלץ להתיז עננה של בושם באוויר ולפסוע לתוכה. זוהי שיטה נהדרת המבטיחה בישום עדין ואחיד, ותודה לאסתי לאודר שהמציאה אותה...

בשמים מבוססי "מושק לבן": בוס, או דה מילאנו (אתר הו גלואו), סלבטורה פרגאמו, ג'ימי צ'ו, קיל'ס.. יח"צ,
בשמים מבוססי "מושק לבן": בוס, או דה מילאנו (אתר הו גלואו), סלבטורה פרגאמו, ג'ימי צ'ו, קיל'ס./יח"צ

שים לי קצת קיא ליוויתנים

להרכבת בושם משתמשים בכ-100-50 תווי ריח. מקצתם מן הטבע - מעולם הצומח, מתבלינים, מחומרים המצויים בים ומעורות של בע"ח - אולם רובם מחומרים סינתטיים המופקים בתנאי מעבדה.

היחס בין המרכיבים הטבעיים לסינתטיים, הוא שיוצר את ההבדל בין הבשמים. בושם שרובו ממרכיבים סינתטיים מכונה אלדהידי. יתרונו - הריח ששואפים הוא גם הריח שמדיפים על העור. עם זאת, הוא מתיישן במהירות ומקבל בחלוף השעות נופך כבד.

באופן כללי, ניחוחות הנחשבים לחושניים וסקסיים מבוססים על מושק, ניחוח שמשמעותו היא "אשך" בסנסקריט, והפקתו היא אתגר בפני עצמו, שכן הוא הופק מבלוטה זעירה הממוקמת בסמוך לאיברי הרבייה של איל הררי קשמירי.

במרוצת השנים התגלה כי ניתן להפיק אותו גם מעכבר המושק, מצב המושק של דרום אמריקה, מברווז אוסטרלי, מכבש ארקטי וגם מחיפושית ממשפחת היקרוניתיים, אלא שכולם בסכנת הכחדה חמורה, בשל צייד שנועד להשיג את בלוטות הריח הנדירות שלהם. אי לכך, נאסרה הפקת התרכובת למסחר על ידי האמנה הבינלאומית בסחר במינים נכחדים וכיום מייצרים "מושק לבן" באופן מלאכותי ממיני פרחים וצמחים ממשפחת המושק (סחלב, חלמית, היביסקוס, גדילן ועוד).

wind flowers  - קריד. יחצ קריד,
wind flowers - קריד/יחצ קריד

האמברגריס - "ענבר שחור" הוא מרכיב מסקרן נוסף. מקורו במערכת העיכול של לוויתן הזרע (ראשתן גדול ראש).

הקיא (או הצואה, תלוי את מי שואלים) שפולט הלוויתן, צף על פני הים ובחשיפתו לשמש הוא מקבל ריח מתקתק ואדמתי, המנוצל כמרכיב נדיר ויוקרתי בתעשייה (wind flowers - קריד, Gentle - בואדיסי דה ויקטוריוס).

מהאמברגריס מפיקים רכיב אלכוהולי בשם אמבריין, המסייע לניחוחות להחזיק לאורך זמן. כאשר מחמצנים אותו, הוא משנה את צורתו ויוצר חומר נוסף - אמברוקסן, המשולב אף הוא בבשמים. היום כבר נמצאה להם חלופה סינתטית המופקת מטבק, ממרווה או מברוש.

הכירו את גלגל הריחות

החלוקה למשפחות ריח הושלמה בשנת 1984 כשמומחה הבשמים הבריטי מייקל אדוארדס הציג בספרו "ריחות העולם" את "גלגל הריחות" המחלק את עולם הבישום לארבעה סוגי-על: פלוראל (פרחי צמחים, הדרים, פירות ולבנדר), שפרה (יער, עור חיות ועצים), ספייסי (תבלינים), אוריינטלי/ סקסואל (מרכיבים אקזוטיים, פרומונים), כשלעיתים יש שילובים מעניינים ביניהם.

בשמי נישה: אקס ניהילו, ליקוויד אימג'נריס, ט'אמין (בוטיק אינדיבידואל), בואדיסי דה ויקטוריוס (אסנס פרפיום). יח"צ,
בשמי נישה: אקס ניהילו, ליקוויד אימג'נריס, ט'אמין (בוטיק אינדיבידואל), בואדיסי דה ויקטוריוס (אסנס פרפיום)/יח"צ

בשנים האחרונות מתחזקות שתי קטגוריות בענף: האחת - בושמי העילית (נישה), המאופיינת בריכוז גבוה של מרכיבי יסוד ובהפחתה של אלכוהול, השנייה - בזליגה אל התחום האקולוגי.

רייצ'ל בלום, העומדת בראש הקרן לפיתוח ניחוחות ציינה כי "ניחוחות הנישה ייהנו תמיד מיוקרה רבה יותר". לשיטתה "בושם שכזה" ישווק ב-300 עד 400 חנויות ברחבי תבל, להבדיל מבשמים קונבנציונאליים המשווקים ל-3,000 חנויות ויותר.

יצוין, לשם ייצור בושם נדרשות היצרניות לתחזק מערכות בעלות יכולת ייצור שתכליתה לספק לשוק מיליוני בקבוקים ביום. הצורך התעשייתי הזה מוביל אותן לשימוש במרכיבים סינתטיים, שיעמדו בכמויות הדרישה הגבוהה.

את בשמי הנישה לא מפיקים בכמויות המוניות ולכן ההתמקדות היא בייצור בעבודת יד ובמרכיבים גולמיים, ייחודיים ויקרים: קסטוריום - הפרשה שומנית שמייצר הבונה מאזור פי הטבעת כדי לסמן את הטריטוריה שלו, זעפרן (מטיר פרמייר), מיצוי נקי של טונקה או ורד דמשקאי ואפילו שבבי זהב (ליקוויד אימג'נריס).

CRYSTAL SAFFRON -  מטיר פרמייר. יח"צ,
CRYSTAL SAFFRON - מטיר פרמייר/יח"צ

המגמה השנייה - בשמים המתקרבים לטבע, ללא תוספות מלאכותיות עם מרכיבים טבעיים ברי-קיימא, שהאלכוהול הדנטלי הומר באלכוהול טבעי (סלק, תפ"א) וכן בשמים טבעוניים "ויגן פרנדלי" שאינם מכילים מרכיבים מן החי.

בשמים המתקרבים לטבע: לה פרלה (המשביר לצרכן), אסיף קוסמטיקס, הרמטיקה (ביונד סקין), מיזון מטין (אפריל).. יח"צ,
בשמים המתקרבים לטבע: לה פרלה (המשביר לצרכן), אסיף קוסמטיקס, הרמטיקה (ביונד סקין), מיזון מטין (אפריל)./יח"צ

ליירינג - בלבלי אותו...

מיתוס השימוש בבושם אחד התנפץ כשגישת הליירינג הגיחה והציעה להפתיע בשילוב של מספר ריחות ליצירת ניחוח אישי וייחודי.

העיקרון בערבוב הניחוחות, פשוט למדי. תחילה יש לבחור רק שני בשמים אהובים ואט אט להתקדם עד לארבעה בשמים שונים.

את הקוקטייל רצוי להתחיל בבושם צלול ואוורירי מהמשפחה הקלילה. בושם רענן המבוסס על תווי הדרים, תווי עלים ירוקים ועשב או ניחוח ימי. בשלב השני נמשיך עם בושם ממשפחה שונה - עצי, פרחוני או אוריינטלי, על מנת ליצור ניגודיות. למתקדמים יותר, מומלץ להמשיך ולשלב בושם שלישי ורביעי עם נגיעה מורגשת של פרחים ותבלינים.

זכרו, בתהליך זה מומלץ לערבב גרסאות של EDT ולא EDP שהן דומיננטיות יותר, זאת אינה חובה ולא מוכרחים להיצמד להנחיות המתוארות, אולם משום שלרמת החומציות של העור יש כאמור השפעה מכרעת על הניחוח - לא כל קוקטייל שתריחו על אחרים יצליח גם עליכם.

הרעיון הוא שתנסו לרקוח ניחוחות אישיים, אבל אנחנו פה כדי לסייע ולכן עשינו בשבילכם את העבודה - הרחנו, סינתזנו ומצאנו את הקוקטיילים המושלמים.

נסו את זה בבית:

קוקטייל חושני לאישה = HER - ברברי (579 ₪) + Q - דולצ'ה וגבאנה (449 ₪) + Rosa Rossa Harvest- גרלן (667 ₪)

קוקטייל נשי אביבי = Rose Poire - ל'אוקסיטן (179 ₪) + Exquisite Lily - נייטולוגי (529 ₪) + BEAUTIFUL MAGNOLIA L'EAU - אסתי לאודר (400 ₪)

קוקטייל נשי יוקרתי = Born in Roma Intense Donna - ולנטינו (499 ₪) + BLACK OPIUM - איב סן לורן (409 ₪) + MY WAY - ג'ורג'יו ארמני (409 ₪).

קוקטייל לכל השנה = Signature Absolue - מונבלאן (299 ₪) +La Vie est Belle - לנקום (359 ₪) + ANGEL ELIXIR - מוגלר (589 ₪) + IN RED - מובוסן (200 ₪).

קוקטייל חושני לאישה  ברברי דולצ'ה וגבאנה גרלן. יח"צ,
קוקטייל חושני לאישה ברברי דולצ'ה וגבאנה גרלן/יח"צ
קוקטייל אביבי לאישה - ל'אוקסיטן נייטולוגי אסתי לאודר. יח"צ,
קוקטייל אביבי לאישה - ל'אוקסיטן נייטולוגי אסתי לאודר/יח"צ
קוקטייל יוקרתי לאישה  ולנטינו איב סן לורן ג'ורג'יו ארמני. יח"צ,
קוקטייל יוקרתי לאישה ולנטינו איב סן לורן ג'ורג'יו ארמני/יח"צ
קוקטייל לכל השנה לאישה  מונבלאן לנקום מוגלר מובוסן. יח"צ,
קוקטייל לכל השנה לאישה מונבלאן לנקום מוגלר מובוסן/יח"צ

ומה עם הגברים שבחבורה?

להם יתאימו במיוחד קוקטיילים ארומטיים, מתובלים קלות בניחוחות של תבלינים ועצים.

קוקטייל סקסי = INTENSE Y - איב סן לורן (449 ₪) + DEFY - קלווין קליין (269 ₪) + PRIVATE CLUB - מובוסן (200 ₪).

קוקטייל מתובל = ROMA INTENSE Uom - ולנטינו (450 ₪) + The Scent Magnetic - בוס (359 ₪) + Ambassador - ג'סאדה (99$ דיוטי פרי) + Gentleman Society - ג'יבנשי (529 ₪).

קוקטייל רענן = This Is Him! - זאדיג אנד וולטר (319 ₪) + ROCHAS INTENSE - רושאס (220 ₪) + Man Rain Essence - בולגרי (499 ₪).

קוקטייל קלאסי = CLASSIC ELECTRIC SKY - יגואר (99 ₪) + le vie de Milano nolo - טרוסרדי (700 ₪) + BARFLY - סקוץ' אנד סודה (129.90 ₪).

קוקטייל סקסי לגבר - איב סן לורן קלווין קליין מובוסן. יח"צ,
קוקטייל סקסי לגבר - איב סן לורן קלווין קליין מובוסן/יח"צ
קוקטייל מתובל לגבר  ולנטינו בוס ג'סאדה ג'יבנשי. יח"צ,
קוקטייל מתובל לגבר ולנטינו בוס ג'סאדה ג'יבנשי/יח"צ
קוקטייל רענן  לגבר- זאדיג אנד וולטר רושאס בולגרי. יח"צ,
קוקטייל רענן לגבר - זאדיג אנד וולטר רושאס בולגרי/יח"צ
קוקטייל גברי קלאסי  יגואר טרוסרדי סקוץ' אנד סודה. יח"צ,
קוקטייל גברי קלאסי יגואר טרוסרדי סקוץ' אנד סודה/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully