וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ידידו הטוב ביותר של האדם יודע גם לאבחן סרטן?

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 17:13

חוש הריח המעולה של הכלבים רתם אותם לשימוש בני האדם בתחומים כמו ציד, סיכול הברחות סמים ומניעת פיגועים. אבל האם הוא יכול גם לשמש גלאי מוקדם לסוגים נפוצים של סרטן? סטרט אפ ישראלי חיבר בין טבע לטכנולוגיה והפיתוח נמצא כבר בשלב של ניסוי קליני באיכילוב והדסה

ספוטיטאירלי עובדים. באדיבות ספוטיטאירלי,
העובדים בחברת ספוטיטאירלי, כולל אלה שיש להם ארבע רגליים וזנב/באדיבות ספוטיטאירלי

הכלב הוא לא רק ידידו הטוב של האדם, אבל האם הוא גם מאבחן הסרטן שלו? חוש הריח המפותח המאפיין את החיה הביתית האהובה, נרתם בעבר על ידי בני האדם לציד, אך כיום הוא מקבל משמעות אחרת כשהוא מופנה לציד הסרטן על ידי ארבעה יזמים ישראליים שהחליטו להציל חיים.

הכל התחיל עם סרט טלוויזיה שהוקרן ברשת טלוויזיה אנגלית, שתיאר את חוש הריח המפותח של הכלבים עד כדי יכולתם לזהות סרטן, והדליק את נורת היזמות של אחד המייסדים.

יחד עם מפקד יחידת עוקץ לשעבר, יזם בתחום הבריאות הדיגיטלית ומומחה לטכנולוגיה עלית, הוא הקים את המיזם הבא שלהם - ספוטאיטארלי (SpotitEarly), חברת ביוטכנולוגיה המפתחת בדיקת סקר לגילוי מוקדם של מספר סוגי סרטן באמצעות בדיקת נשיפה.

גילוי מחלת הסרטן בשלב מוקדם הינו קריטי עבור סיכויי ההחלמה של מטופלים ועם התפתחות המערכת הרפואית הלך וגבר גם הביקוש לפתרונות בנושא.

אך למרות ההשקעה הרבה של מערכות הבריאות לקידום בדיקות גילוי מוקדם שונות, המבוצעות כבר כיום, רק כמחצית מהאוכלוסייה מבצעת את הבדיקות ורק כ-54% מהנבדקים שחלו במחלת הסרטן מאותרים במועד מוקדם מספיק.

זאת בשל סיבות שונות הנוגעות, בין היתר, לנגישות בדיקות הגילוי המוקדם, עלותן, אופי ביצוען החודרני, והכוונת כל בדיקה לגילוי סוג אחד של סרטן בלבד.

SpotitEarly שמה לה כיעד לפתח בדיקה מדויקת, לא חודרנית ונגישה ופיתחה טכנולוגיה המחברת בין אלגוריתמיקה, בינה מלאכותית וחוש הריח יוצא הדופן של הכלבים.

מחקרים הראו כי מולקולות הנושאות תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs) מופרשות בשלב מוקדם בהתפתחות גידולים סרטניים לדם, ולאחר מכן למערכת הנשימה, כאשר לכל סוג סרטן יש ריח ייחודי משלו, ולמרביתם גם מכנה משותף.

לפיכך, יתכן שניתן לאתר את הסרטן בבדיקת נשיפה פשוטה, ולאבחנו באמצעות חוש הריח של הכלבים, שעל פי החברה מאפשר יכולת גבוהה יותר מכל מכשיר או בדיקה רפואית שמשתמשים בה כיום.

הבדיקה, על פי החברה, מסוגלת לאתר במהלך אחד נוכחות בגוף של מספר סוגי סרטן: ריאות, פרוסטטה, שד, מעי גס, והחברה פועלת לכסות סוגי סרטן נוספים בהמשך.

בדיקת הנשיפה יכולה להתבצע בבית המטופל, במכון הסקר או במרפאה באמצעות מסיכת פנים ייעודית, שלאחר השימוש בה נשלחת למעבדת SpotiEarly לצורך סריקה.

הדגימות המתקבלות מוזנות לתחנות הרחה במעבדה, והתהליך כולו מנותח בזמן אמת באמצעות המערכת הטכנולוגית של החברה, הכוללת חיישנים דינמיים, מערכת בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה המיועדים למיקסום היכולות המעבדתיות ודיוק החיזוי.

החברה צופה כי יכולתה הטכנולוגית תאפשר לה להגיע לקצב עבודה גבוה ולבחון מאות דגימות בשעה עם הגעתה לשוק, ובכך להרחיב את הנגישות וכמות הבדיקות בקרב האוכלוסייה.

ספוטיטאירלי מייסדים. ספוטיטאירלי,
מייסדי הסטרט אפ. יהפכו את ידידו הטוב ביותר של האדם גם למאבחן מוקדם של סרטן?/ספוטיטאירלי

כיום החברה נמצאת בעיצומו של מחקר קליני המבוצע בבתי החולים איכילוב והדסה, ותוצאות האמצע שלו, המבוססות על דגימות של 575 משתתפים הכוללים חולי סרטן מאומתים (שד, ריאות, מעי גס וערמונית) לצד כאלו שאינם, הציגו זיהוי של 92.8% מהמשתתפים החולים. אחוז הזיהוי השגוי (falsepositive) בתוצאות האמצע עמד על 6.98%, כלומר סגוליות בדיקה של 93.02%.

השוק הגלובאלי לשרותי ומוצרי גילוי מוקדם למחלות הסרטן הוערך על ידי חברת סקרי הייעוץ וסקרי השוק האמריקאית Custom Market Insights בכ-934.1 מיליון דולר בשנת 2022, עלייה של כ-16.7% לעומת 800.23 מיליון דולר בשנת 2021.

ההערכות הן כי השוק יעמוד על כ-3.18 מיליארד דולר עד שנת 2030, המבטא צמיחה של כ-16.5% שנה אחר שנה, לאור הביקוש הגובר מצד מערכות הבריאות ברחבי העולם והמטופלים עצמם לפתרונות בנושא.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ספוטיטאירלי 1. באדיבות ספוטיטאירלי,
"כל מה שנדרש הוא 5 דקות של נשימה"/באדיבות ספוטיטאירלי

ספוטאיטארלי (SpotitEarly), תעודת זהות

תחום פעילות: ביוטק (גילוי מוקדם של סרטן)

שנת הקמה: 2020

מייסדים: רועי אופיר (50) המכהן כיו"ר החברה, אריאל בן דיין (49) כמנכ"ל, אהוד שרון (50) שמוביל את אסטרטגיית החברה, ואורי בוברובסקי (50) המרכז את התפעול והמוצר.

חזון: פיתוח בדיקה מדויקת, לא חודרנית ופושטה לביצוע שתאפשר הגדלה הרחבה של כמות ביצועי סקרי הסרטן הקבועים ותגדיל את אחוזי גילוי המחלה בשלבים מוקדמים, ובכך תציל חיים לצד הקטנת עלויות המערכת הרפואית על טיפולים מורכבים.

עובדים: כ-30 עובדים במתקני החברה בישראל.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: 9.2 מיליון דולר.

בין המשקיעים: קרן Hanaco Ventures, ג'ף שוורץ, מייקל אייזנברג, אבישי אברהמי קרןMenomadin ונוספים.

בין לקוחות החברה: החברה עדיין בשלבי פיתוח.

חברות נוספות הפועלות בתחום: Grail, Freenome, Excat sciences

דבר המנכ"ל: "גילוי הסרטן בשלב מוקדם של המחלה, לעיתים עוד טרם הופעת הסימפטומים, הינו קריטי עבור סיכויי ההחלמה של המטופל.

בדיקת סקר נגישה ולא פולשנית הניתנת לביצוע מכל מקום תשפר משמעותית את ההיענות לביצוע בדיקות סקר לסרטן, ובכך תגדיל את אחוזי הגילוי המוקדם אצל הנבדקים, תציל חיים, ובו בזמן גם תקטין את כובד נטל העלויות של מחלת הסרטן על מערכת הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully