וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצב בתשתיות שפיר, למרות ירידה ברווח הנקי

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 10:11

השבוע יצאנו לבחון את הדוחות הכספיים של ענקית התשתית "שפיר הנדסה", שם שכמעט כל ישראלי שמסתובב בדרכים לא יצליח לפספס. למרות הכנסות שיא של 4.5 מיליארד שקל, ירדו רווחי החברה. הדיבידנד לבעלי המניות, לעומת זאת, נותר יציב: 70 מיליון שקל

טקס פתיחת מקטע ׳תל קשיש-סומך׳, בכביש 6. באדיבות חברת שפיר הנדסה, אתר רשמי
טקס פתיחת מקטע תל קשיש - סומך, 2019. שפיר הנדסה היא אולי חברת התשתיות המוכרת בישראל/אתר רשמי, באדיבות חברת שפיר הנדסה

בזמן שחברות ההייטק הישראליות בוחנות כדאיות העברת פעילותן לחו"ל, חברות התשתית הישראליות הולכות יד ביד עם המדינה ופועלות לאיתור פרויקטים להעמקת פעילותן בה, תוך הרחבת אחיזתן בתקציבי הפיתוח שלה.

ענקית התשתיות הישראלית שפיר הנדסה, לדוגמא, המקימה ומנהלת כמה מהפרויקטים הגדולים במדינה בדמות כביש 6 חוצה צפון, הנתיב המהיר, הרכבות הקלות בירושלים ובגוש דן, מרכז האספקה הלוגיסטי של צה"ל, ונוספים, מדווחת על תוצאותיה הכספיות לשנת 2022. רשמה עלייה משמעותית בהכנסותיה.

ההכנסות עמדו על כ-4.5 מיליארד שקל הכנסות לשנה זו, ומהוות עלייה של כ-655 מיליון שקל (17%) לעומת הכנסותיה בשנת 2021.

עיקר העלייה הורגשה מפעילות התשתיות של החברה, שעלתה בכ-537 מיליון שקל, בעיקר בשל התגברות קצב העבודות בפרויקטים כגון הרכבת הקלה בירושלים ומרכזי האספקה הלוגיסטית של צה"ל.

לצידה הורגשה עלייה בפעילות התעשייה, שתרמה תוספת של עוד כ-381 מיליון שקל, שנבעה בעיקר משינוי עליות המחיר של חומרי הגלם ומאיחוד עם חברת "אברות תעשיות" שנרכשה על ידי שפיר בסוף 2021.

החברה גם החלה להכיר לראשונה בהכנסות פעילותה במגזר השילוח והלוגיסטיקה, שהחל את פעילותו בחודש אוגוסט 2022, ומעלייה בפעילות הזכיינות שלה.

מול כל אלה, סבלה מירידה של כ-515 מיליון שקל בהכנסות פעילותה בנדל"ן, שנובעת מסיום מסירת הדירות בפרויקטים של מחיר למשתכן בחריש וראש העין.

שי לינדנר. רודי אלמוג,
שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה/רודי אלמוג

הסיבה לירידה ברווח: הערכה מחדש לשווי נכסים

אולם למרות העלייה בהכנסות, הרווח התפעולי של החברה ירד בכ-10.4% ועמד על 608 מיליון שקל לתקופת הדו"ח, כמו גם הרווח הנקי השנתי שירד בכ-5.3% ועמד על 427 מיליון שקל לתקופה.

זאת בעיקר עקב שיערוכים (הערכה מחדש, בעיקר לשווי נכסים), לצד עלייה של 26 מיליון שקל בהוצאות המכירה והשיווק ו-43 מיליון שקל בהוצאות הנהלה וכלליות. החברה גם העמיקה את הפסדיה בחברות המוחזקות על ידה מ-5 מיליון שקל ל-27 מיליון שקל.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות עמד על 388 מיליון שקל ו-1.07 שקל למניה, בגינו הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד (רווחים) לבעלי מניותיה בגובה כ-70 מיליון שקל, בדומה לדיבידנד שחילקה באפריל 2022.
נציין כי במרץ האחרון נבחרה שפיר להקמה ותפעול של קריית הממשלה "ג'נרי 3", שהוא פרויקט לתקופה של כ-25 שנים, בהיקף מוערך של כ-2.1 מיליארד שקל.

שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה: "במהלך 2022 המשיכה החברה את כניסתה לתחומי האנרגיה והלוגיסטיקה כמנועי צמיחה עתידיים, השלמנו את רכישת פעילות הלוגיסטיקה של חברת פריץ, והתחלנו בעבודות השיקום של מתקן ההתפלה באשדוד והקמת תחנת הכוח. פעילויות הליבה שלנו בתחום התשתיות מספקות לנו מנועי צמיחה נוספים לשנת 2023, ולאחריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully