וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האטה בשוק השיפוצים: הערפל הכלכלי מאיים על הענף

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 10:44

המצב הכלכלי הביא לירידה של 14% בענף השיפוצים. בנוסף, מחקר שנערך בישראל מעלה כי בעלי הבתים חשים חסרי הגנה מול הקבלן המבצע, מה שמכביד עוד יותר על השיקולים. האם קיים פתרון שיעצור את ההאטה בשוק השיפוצים?

שיפוץ. shuttershock, ShutterStock
ירידה בביקוש לשיפוצים בעולם עקב ערפל כלכלי, בישראל מצטרף לכך גם חוסר הביטחון בתהליך/ShutterStock, shuttershock

מנתוני מחקר שנערך בישראל, עולה כי המשפצים הישראלים חשים חסרי הגנה מול מנהל העבודה לו הם משלמים ממיטב כספם, הם חשים כי הצפי למועד סיום השיפוץ שמובטח להם אינו וודאי ואינו מוגן, כך גם המחיר הסופי שישלמו בהשוואה להצעת המחיר הראשונית שאישרו.

במילים אחרות: הישראלים חוששים כי אין להם הגנה אמיתית מפני עיכוב משמעותי בתאריך סיום העבודה ועלויות נוספות שצצות במהלך תקופת השיפוץ.

גם חתימה על הסכם רשמי שיחייב את מנהל העבודה לעמוד בזמנים שהוגדרו מראש ולספק אחריות לטיב העבודה בתקופה שלאחר השיפוץ, לא מפחיתים מן החשש. ישנה תחושה כי במידה ויופר ההסכם מצד הקבלן המבצע, לא תהייה לבעלי הנכס, דרך אפקטיבית לאכוף אותו.

החששות הנ"ל מצטרפים לנתונים שפרסם לאחרונה המגזין הכלכלי Forbes, לפיו נרשמה ירידה של כ-14% בביקוש לשיפוצי בתים במהלךהרבעון הראשון של 2023, בהשוואה לתקופה הזהה בשנה שקדמה לה, וזאת ככל הנראה בשל האטה כלכלית גלובלית אשר גורמת לצרכנים לחשוב פעמיים לפני הוצאות גדולות.

על רקע הערפל הכלכלי שמשתלט על העולם והחשש הכבד של המשפצים לכספם - שאלנו האם קיימות מגמות בתחום, שעשויות להקל על החלטת המשפצים להשקיע כסף רב בשיפוץ וכמה חיוני הביטחון של המשקיעים כדי לעורר מחדש את שוק השיפוצים?

שיפוץ. shuttershock, ShutterStock
ירידה של כ-14% בביקוש לשיפוצי בתים במהלך 2023, Forbes/ShutterStock, shuttershock

הישראלים חוששים להתחיל בשיפוץ

המצב בישראל בתחום השיפוצים, הוא כאמור, מורכב.

לצד משבר כלכלי, אינפלציה ועליות מחירים, עולה תחום השיפוצים בהקשרים שליליים עם סיפורי "אימה" על קבלנים שברחו עם הכסף, כאלה ש"מורחים" את השיפוץ עד אין סוף, מוסיפים עלויות לא צפויות שמוצגות כהכרחיות או מסרבים לקחת אחריות בתיקון עבודה ירודה.

קיימות תקנות שנועדו להגן על הצרכן הישראלי, כמו החובה שרק קבלן רשום יבצע פרויקטים שעלותם מעל 47 אלף שקל, אך גם הן לא מסייעות והחוק שמחייב אחריות למשך שנה מתום השיפוץ, נפל בשנים האחרונות בגלל מאבקים פוליטיים.

ניר פרימו מבעלי חברת סימפל, עורכת המחקר, מסביר: "המחקר שערכנו כלל מספר קבוצות מיקוד ברחבי הארץ ועולה ממנו כי הישראלים מרגישים חרדה כבר לפני השיפוץ וגם במהלכו. במילים פשוטות
- הצרכן הישראלי חושש מאוד מתהליך השיפוץ".

הנתונים שנאספו מציגים תמונה לפיה, הרוב המכריע של הישראלים רואים בשיפוץ תקופה מתסכלת ומייאשת וחוששים להינזק כלכלית ולחוות עוגמת נפש. "תחום השיפוצים בישראל הוא אולי אחד התחומים היחידים בהם אין התאמה בין ערך הכסף שהשקעת למוצר שתקבל בפועל.

"המצב היום דומה לאדם שנכנס לאולם תצוגה של מכוניות, מצביע על הרכב שהוא רוצה, משקיע את מיטב כספו, אך מגלה ביציאה ששילם על אופניים" מתאר פרימו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שיפוץ שיפוצים עיצוב הבית נדלן נדל"ן. ShutterStock
הישראלים חוששים להתחיל בשיפוץ וחשים לא מוגנים אל מול הקבלן המבצע/ShutterStock

שביעות רצון גבוהה - אך לא בישראל

גם כשזה נוגע לשביעות רצון הלקוח - המצב בארצות הברית טוב יותר: דו"ח שפרסם איגוד סוכני הנדל"ן האמריקאי חושף שדווקא בתום התהליך, ממוצע שביעות הרצון של צרכן השיפוצים האמריקאי עומד על 9.6 (מתוך 10).

עוד מציין הדו"ח כי 57% מהצרכנים מרוצים לחלוטין עם התוצאה הסופית והעידו שהיו מבצעים את הפרויקט בדיוק באותה הדרך, 35% העידו שלו יכלו להחזיר את הגלגל לאחור, היו מבצעים שינויים קלים בגימורים או בבחירת החומרים. באופן כללי, מהדוח עולה כי ל-84% מבעלי הדירות יש דחף גדול יותר לבלות בביתם לאחר השיפוצים ו-69% מרגישים תחושת הישג כאשר הם חושבים על פרויקט השיפוצים שביצעו.

הדוח מצביע גם על שיפור באיכות החיים, כאשר על השאלה מה היא התוצאה המרכזית והחשובה ביותר של השיפוץ השיבו בעלי דירות: שיפור הפונקציונליות ואיכות החיים (35%), שימוש בחומרים עמידים (22%) ועיצוב ואסתטיקה (14%).

עוד חושף הדו"ח כי חלק מהשיפוצים אף "מכסים את עצמם" לדוגמא: שיפור הבידוד (כיסוי עלות של 100%, בשל שיפור היעילות האנרגטית בבית) .לעומת זאת, שיפוצים כמו אמבטיה (71% כיסוי עלות) או שדרוג המטבח (67% כיסוי עלות) אמנם יצרו לכם מראה חדש ומעודכן, אך לא יכסו את עלות השיפוץ במלואה.

שיפוצים. ShutterStock
לא בישראל: בתום תהליך השיפוץ, רמת שביעות הרצון - גבוהה/ShutterStock

החוק נפל - האם יוזמות בשוק הפרטי הם הפתרון?

כדי שרמת שביעות הרצון בישראל מתהליכי שיפוץ תהייה דומה לזו שמוצגת בארה"ב, יש לערוך שינויים בשיטה ולייצר תחושת ביטחון מוגברת אצל המשפצים אל מול הקבלן המבצע. ייתכן ודווקא יוזמות בשוק הפרטי הן שיביאו את השינוי הדרוש לתחום שנתפס בעיני ישראלים רבים כ"פרוץ" ו"מסוכן".

מחקר השוק שערכה 'סימפל', הוביל לגישה חדשה שהיא מציעה ללקוחותיה, שיטת שיפוץ שנועדה להפחית את תחושת חוסר האונים של הצרכן באופן משמעותי.

המודל חדש שמציג פרימו, נועד להעניק עוגנים להגברת תחושת הביטחון ללקוח. מדובר בשיטת "השיפוץ הסינרגטי©" והיא כוללת הזמנת החומרים מראש, גאנט קפדני עד לרמת השעות ותכנית ב' לכל שלב. התוכנית מאפשרת שיפוץ בצוותים כאשר אנשי מקצוע שונים עובדים במקביל כל עוד העבודה שלהם לא מתנגשת.

העצמת תחושת ביטחון אצל בעל הנכס, כוללת התחייבות חוזית למחיר שאינו משתנה, התחייבות לתאריך דד ליין לסיום הפרויקט ופיצוי בסך 4000 שקל על כל יום איחור. פרימו מסביר: "זה עלול להישמע לאנשים כמו "קליק בייט". אבל אני חתום על הדברים האלה. אם אנחנו מאחרים, אנחנו מפצים. העניין הוא, שאנחנו לא מאחרים".

כחלק מהמודל החדש ניתנת אחריות מורחבת של שנתיים מתום השיפוץ. "בשל שיטת העבודה הייחודית שלנו, וכן בזכות הדגש שאנחנו שמים על תכנון קפדני ובקרה בתום כל שלב בתהליך, אנחנו שומרים על סטנדרט בניה גבוה. לכן אנחנו מעניקים אחריות של שנתיים בביטחון רב, כי אנחנו יודעים שאין שום סיבה שהתוצר הסופי לא יהיה איכותי. ואם בכל זאת מתגלית בעיה, אנחנו מתחייבים לטפל בה במהירות".

אילוסטרציה. ShutterStock
החוק נפל - האם יוזמות בשוק הפרטי הן הפתרון?/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully