וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה ומחאה: מי שובת והיכן?

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 18:26

ברקע האירועים הפוליטיים ובמקביל לדיוני חירום בקואליציה ובאופוזיציה, נערכים במשק לגל שיבושים ושביתות. בין היתר נרשמים שיבושים גם בבתי החולים ובמערכת החינוך. עושים סדר: מי שובת והיכן?

ארנון בר דוד בוועידת ההסתדרות. דוברות ההסתדרות,
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד. עד כה פעל לפיוס, אבל הצטרפות של ההסתדרות למחאה יכולה באמת לשתק את המדינה/דוברות ההסתדרות

אחרי לילה סוער של הפגנות, מתעוררת ישראל לבוקר של שיבושים והשבתות. בקרוב תיפתח מסיבת העיתונאים של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד ובכירי המשק וההנחה היא כי לראשונה מאז תחילת המהפכה המשפטית, תנקוט ההסתדרות, שעד כה שמרה על חזות ממלכתית ופעלה להרגעת הרוחות, בצעדים מעשיים.

בינתיים הודיעו כמעט כל המוסדות האקדמיים על השבתה מוחלטת של הלימודים, לצד אלה, הודיעה גם הסתדרות התלמידים הארצית על הצטרפות למחאה, אם כי משרד החינוך, תחת השר יואב קיש, תומך נלהב של החקיקה המשפטית, הודיע על לימודים כרגיל. מועצת התלמידים מסרה כי בחינות בגרות שאמורות להתקיים היום, לא ישובשו.

בינתיים, עוד לפני ההכרזה הרשמית של ההסתדרות, החלו גורמים פרטיים וציבוריים גדולים להודיע על השבתה. כך עשה מנכ"ל צים, אלי גליקמן, שאמר כי הוא מצטרף ליוזמת ההסתדרות ובכירי המשק והכריז כי משרדי החברה יהיו סגורים היום. גם מחברת סודהסטרים נמסר כי היא תשבות היום מעבודה.

ויש גם מי שספק אם תכננו לשבות, אבל מצטרפים לשביתה בעל כורחם: חברת אלקטרה, מהחברות הגדולות במשק, הייתה אמורה להשיק היום את סניף הדגל הראשון של רשת "סבן אילבן" (שכבר פועלת בישראל מזה מספר חודשים), אך בשל השיבושים הצפויים, הודיעה על ביטול הטקס שהיה אמור להתקיים הבוקר ודחיית הפתיחה החגיגית. זו כמובן רק דוגמה לשורה של אירועים שצפויים להתבטל, אם כחלק מהמחאה או כתוצאה מהשיבושים שהיא כופה גם על סביבותיה.

בתי חולים במתכונת חירום

בתי החולים הגדולים במרכז הארץ, שיבא-תל השומר ואיכילוב, הודיעו כי יפעלו במתכונת חירום בלבד. קודם לכן הודיעו רבים מאנשי הסגל הרפואי כי אין בכוונתם להגיע לעבודה, אלא רק במקרי חירום. מנכ"ל המשרד הבהיר כי לא ינקטו צעדים משמעתיים נגד מי שיבחרו שלא להגיע לעבודה. כך נמסר מדוברות המשרד.

ההסתדרות הרפואית יצאה לשביתה מיידית. השביתה יוצאת לפועל תוך אחריות מירבית, מתוך ניסיון לצמצם ככל הניתן את הפגיעה במטופלים. על כן, כל הטיפולים שכבר החלו, או מתוכננים להיום יימשכו ויינתנו ללא הפסקה. בנוסף, רופאות ורופאים שיבקשו להשתתף היום במחאות ובהפגנות יוכלו לממש את זכותם האזרחית, זאת בתיאום עם המנהלים והמנהלות.

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות: "מערכת הבריאות היא תמונת ראי של החברה הישראלית והפגיעה במרקם החברתי עלולה למצוא את ביטויה גם במערכת. נמשיך לדאוג לכך שהמערכת תמשיך ותהיה נקייה מכל שיקול שאיננו רפואי. אני מקווה שבמהרה יימצא פתרון למשבר בו נמצאת המדינה, שיאפשר להשיב גם את המערכת לתפקוד מלא".

קוראת לעצירת החקיקה, אבל נמנעת מהשבתה

הסתדרות המורים, ועד עובדים שיש לו השפעה רוחבית כמעט על כל הורה בישראל, פרסמה הודעה בה היא קוראת לראש הממשלה לעצירה מיידית של החקיקה. יחד עם זאת, היא נמנעה מלהכריז של השבתת מערכת החינוך (הגם שחלקה, כאמור, מושבת על ידי מועצת התלמידים הארצית).

מפאת הפעילות החיונית, גם ההודעה שהוציאה קבוצת שופרסל לעובדים מדגישה שהיא דוגלת בעקרונות הדמוקרטיה, השוויון וחופש הביטוי כפי שמשתקפים במגילת העצמאות אך יחד עם זאת, היא משמשת כעסק חיוני המספק מזון, מוצרי צריכה ותרופות לכלל תושבי מדינת ישראל הן בשגרה והן בחרום ועל כן כל סניפי הרשת ושירותי האונליין פועלים באופן מלא. על כן, הם ימשיכו לתפקד אך יאפשרו לעובדי המטה לצאת בצהריים ולהביע סולידריות בדרכם כשהדבר יחשב ליום עבודה בתשלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

רשות שדות התעופה: עיכובים בהמראות

השבתת נתב"ג היא חלק מהמהלך של ההסתדרות ונעשית בתאום בין ועד רשות שדות התעופה להסתדרות. צפויים עיכובים בטיפול במזוודות של נוסעי הטיסות הנכנסות. היום צפויים 73.0000 נוסעים כאשר חצי מהם ממריאים, ברגעים אלו מתקיימים עיכובים בהמראות.

עופר לפלר דובר רשות שדות התעופה: "נכון לרגע זה לא עצרנו המראות ותהליכי הצ'ק אין עדיין פעילים, ומקווים שלא יהיו ביטולים וטיסות יוכלו להמריא כמתוכנן".

ההשבתה מגיעה לפיננסים

בנק הפועלים: בהמשך להחלטת ההסתדרות על שביתה כללית במשק, ובהמשך להודעת ועד העובדים, סניפי בנק הפועלים יפסיקו את פעילותם היום אחר הצהרים החל מהשעה 13:00. לשירות הלקוחות עומדים יתר ערוצי השירות לרבות הערוצים הדיגיטליים של הבנק, האתר, האפליקציה, המענה הקולי והמכונות לשירות עצמי הממוחשב והבנקטים.

בנק לאומי מודיע על החלטה משותפת של הנהלת הבנק וועד העובדים להצטרך לשביתה במשק: במסגרת השביתה, החל מהשעה 13:00 סניפי הבנק ברחבי הארץ יהיו סגורים, כמו גם מרבית יחידות המטה. המוקדים הטלפוניים של הבנק ימשיכו לפעול במתכונת מצומצמת. כמו כן, ניתן לצפות במידע ולבצע פעולות בנקאיות באמצעות עמדות המידע הדיגיטליות המוצבות בכניסה לסניפים, באתר ובאפליקציית לאומי.

בנק דיסקונט מצטרף ומנכ"ל קבוצת דיסקונט מוציא מכתב לעובדים: "עובדות ועובדים יקרים, החברה הישראלית עומדת בפני ימים גורליים לעתידה ולחוסנה. אין מדובר במחלוקת פוליטית או מפלגתית, אלא בהתהוות של קרע עמוק בחברה. השבר החברתי מתרחש על רקע משתנים כלכליים משמעותיים, בראשם משבר כלכלי עולמי, סביבת ריבית עולה ואינפלציה שטרם רוסנה. אלה, בשילוב התסיסה הקיימת ברחוב הישראלי, עלולים להשפיע באופן דרמטי על החברה הישראלית, הכלכלה, הבנק ולקוחותיו. בנק דיסקונט מצטרף לקריאות לעצירת החקיקה באופן מיידי מתוך אמונה בשיח משותף המבוסס על מגוון דעות, מתוך אמון וכבוד הדדי. החל משעה 13:00 היום סניפי הבנק יסגרו והבנק ימשיך לספק שירותים חיוניים במתכונת מינימאלית במטרה למזער פגיעה בלקוחותינו, וזאת בהתאם להנחיות בנק ישראל".

ישי דוידי, מנכ"ל ומייסד קרן פימי, קרן ההשקעות הגדולה בישראל שנחשבת למעסיק הפרטי הגדול במשק עם למעלה מ-55,000 עובדים, הודיע על השבתת כל החברות שבשליטת הקרן. "מדינת ישראל עומדת כיום בפני ימים גורליים. בכדי למנוע את המשך הקרע בעם אני קורא לעצור את החקיקה לאלתר, להחזיר את שר הביטחון יואב גלנט לתפקידו ולהשיב את המדינה לשפיות. אלה הערכים שלנו ,למדינה יהודית ודמוקרטית וזו אחריותנו כלפי המשק הישראלי, מנהלי החברות והעובדים".

קרן ההון סיכון פיטנגו מצטרפת לשביתה ומודיעה על שביתה, לאור תהליכי החקיקה והשינויים בממשלה: "לעולם לא נסכים להיות מדינה שאיננה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, ובהסכמה רחבה. אנחנו מגבים כל עובדת ועובד שבוחרים להשתתף במחאה. לא ינוכו ימי חופש לעובדים במשך השביתה. אנחנו קוראים לחברינו בקהיליית ההייטק להצטרף לשביתה".

קרן ההון סיכון aMoon: לאור ההתפתחויות של הימים האחרונים ובדגש על ה-24 שעות האחרונות - החלטנו להצטרף היום לשביתה הכללית במשק. הנהלת קרן אמון וכלל עובדיה מצטרפים לקריאה לממשלה ולראשי המדינה להתחיל בהידברות באופן מיידי כדי להבטיח את עתידה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנו קוראים לממשלתנו ולמנהיגיה לחפש בדחיפות פשרה המשקפת קונצנזוס לאומי רחב כדי שנוכל לבנות חברה חזקה, פתוחה ושיווינית. תמיכתינו בביטחון מדינת ישראל ובדמוקרטיה הישראלית הייתה ונותרה בלתי מעורערת".

שטראוס מודיעה על סגירת מטות החברה ל-48 שעות

שטראוס מצרפת לקריאה לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות. במסגרת הקריאה החברה סוגרת את כל מטות החברה למשך 48 שעות. המפעלים הלוגיסטיקה ומוקדי השירות ימשיכו לפעול כרגיל.

בהודעה שהוציאו הבוקר עופרה שטראוס, שי באבד, דירקטוריון והנהלת שטראוס לעובדים נאמר: "מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות המטלטלות והמורכבות ביותר שידענו. כבר לפני מספר שבועות פנינו, יחד עם ראשי המגזר העסקי, בפנייה ציבורית לנשיא המדינה ולראש הממשלה להיכנס להידברות.

נוכח השסע ההולך ומעמיק בעם והמציאות סביבנו החלטנו לנקוט עמדה ולדרוש מהנהגת המדינה לעצור את החקיקה במטרה להגיע להסכמות נרחבות. לפיכך, החלטנו לסגור את מטות החברה למשך 48 שעות ולקחת חלק בשביתה הכללית במשק. על מנת לשמור על רציפות בייצור מזון וכחלק ממשק לשעת חרום, המפעלים, הלוגיסטיקה, מוקדי השירות והמכירות שלנו ימשיכו לעבוד כרגיל.

אנחנו קוראים לראש הממשלה ולחברי הממשלה לעצור באופן מידי את הליכי החקיקה, לפעול כדי לעצור את השסע בעם ולהוריד את גובה הלהבות. היום, בבוקר קשה כזה, אין מקום לפוליטיקה - יש רק מקום לאחדות ולמנהיגות.אנחנו חייבים להציב את המדינה שלנו מעל הכול, כי אין לנו ארץ אחרת".

קניונים ומרכזי קניות

קבוצת עזריאלי מצטרפת לצעדי המחאה במשק ומודיעה על סגירת הקניונים היום:

דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי: "אסור לנו לעמוד מנגד כשישראל בוערת. אנו כראשי המשק מצטרפים למאמצי ההסתדרות ומודיעים על סגירת הקניונים היום החל משעה 12:00. יש לעצור את החקיקה שקורעת ומפלגת את העם. כולנו עם אחד".

חי גאליס מנכ"ל ביג מרכזי הקניות יוצא בהודעה לעובדי ביג ושוכרי החנויות במתחמי הקניות: "הריני להודיע בזאת על השתתפות מרכזי ביג בשביתת ההסתדרות וסגירת כלל המרכזים החל משעה 12:00. נא לסגור חניונים. לסגור חנויות ולאפשר כניסת לקוחות רק לחנויות הפארם והמרכולים".

קניון שבעת הכוכבים מקבוצת הכשרת הישוב מצטרף לשביתה של ההסתדרות. החנויות בקניון תהיינה סגורות היום החל מהשעה 12:00. השירותים החיוניים יישארו פתוחים לקהל.

רשת קניוני אמות, שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות מודיע על סגירה של 17 קניונים ושטחי המסחר של הקבוצה ברחבי הארץ, ממוקמים בערים מרכזיות בפריסה ארצית: "עובדי אמות ושוכרים יקרים, אמות מצטרפת לשביתה הכללית במשק. לפיכך, רשת קניוני אמות תיסגר החל משעה 12:00. כניסת לקוחות לחנויות הפארם והמרכולים בלבד. אחדות, הידברות והסכמות רחבות הם צו השעה".

קניוני G-City קרן כליפה, מנכ"לית חטיבת הנדל"ן: "קניוני G-City מצטרפים לשביתה של ההסתדרות וקוראים לשוכרים בקניונים לסגור את החנויות החל מהשעה 12:00. חנויות חיוניות יישארו פתוחות".

קניוני ומתחמי צים אורבן ו-seven מצטרפים לשביתה של ההסתדרות. החנויות במרכזי הקניות תהיינה סגורות היום החל מהשעה 13:00. השירותים החיוניים יישארו פתוחים לקהל.

רשת iDigital מודיעה רשמית כי כלל חנויות הרשת (כולל חנויות iDigital goodiz), מחיפה ועד אילת, ייסגרו לאלתר.

מחאת עובדי ההייטק - מצטרפים להשבתה הכללית ויוצאים להפגין

מטה מחאת עובדי ההייטק מודיע על השבתה מלאה של ההייטק הישראלי: "לא נותרה עוד ברירה. למרות הקרע הנורא בעם, עוד לא שמענו את ראש הממשלה מודיע בקולו על עצירה מיידית וגניזה של חוקי ההפיכה המשטרית. על כן, אנו מודיעים על הצטרפות לשביתה הכללית עליה הכריזו המעסיקים וההסתדרות וקורא לעובדים כולם, לצאת כעת ממקומות העבודה ולעלות לירושלים - שם נפגין החל מהשעה 14:00. מוקדי הפגנות נוספים יתווספו ברחבי הארץ בהם חיפה מת"מ, קפלן בת"א ועשרות מוקדים אחרים. לא ניתן לדיקטטורה לעבור".

מיכה קאופמן, מנכ"ל ומייסד Fiverr: "תחושות קשות על קרע עמוק שנפער בעם שלנו. אני מודיע על השבתת החברה בישראל כדי לאפשר לכל מי שרוצה לצאת להפגנות. זו שעת מבחן שבה אי-אפשר לעמוד מנגד. זו המדינה היחידה שלנו, המקום בו בנינו את ביתנו וילדנו את ילדנו וזו גם חובתינו להשאיר אותה במצב טוב יותר ממה שקיבלנו אותה לטובת הדורות הבאים"

תקשורת, מזון ואופנה

מקדונלד'ס ישראל מזדהה וסוגרת את סניפיה. כחלק מפורום העסקים יחד עם ההסתדרות, תחל מקדונלד'ס ישראל לסגור את כל סניפיה החל משעה 12:00 בצהרים עד השבתה כוללת משעה 14:00

סלקום, מיה יניב, יו"ר ארגון עובדי קבוצת סלקום: "תפקידנו כמנהיגים ומנהיגות בחברה האזרחית הוא לעשות הכל כדי למנוע את הקרע ולפעול לאחדות העם ולטובת כלל אזרחי ועובדי המדינה. ההיסטוריה לא תסלח לנו אם נסכן את עתידם של הילדות והילדים שלנו בגלל מאבקים פנימיים ופוליטיקה חסרת אחריות". במכתב היא מודיעה באופן רשמי על השבתת הפעילות בחברות סלקום, דינמיקה וגולן טלקום למעט השירותים החיוניים. השבתת הפעילות בקבוצה תתחיל החל מהשעה 15:00 ומתבצעת בתיאום ובתמיכה מלאה של הנהלת סלקום וההסתדרות הכללית. לעובדי הקבוצה לא ינוכו ימי חופשה בגין השביתה.

TERMINAL X, אתר האופנה מצטרף להשבתה במשק הישראלי, בצעד חריג עוצר את פעילותו. הזמנות שכבר בוצעו יסופקו בזמן. "אנו קוראים להדברות ואחדות. צוות טרמינל איקס"

מוסדות קהילתיים

מוסדות עיריית תל אביב: בהמשך להחלטת ההסתדרות על השבתה מלאה של המשק מוסדות העירייה יסגרו ובכלל זה כל המוסדות הקהילתיים בתל אביב, מרגע זה ועד להודעה חדשה. המרכזים סגורים וכל הפעילויות המתכוננות מבוטלות. אנא עקבו אחר הפרסומים".

איגוד יבואני הרכב

הנהלת איגוד יבואני הרכב בחרה לגבות את החלטת ההסתדרות הכללית ולהצטרף לקריאתה לאיחוד השורות ועצירת מהלך החקיקה. כלמוביל יבואנית יונדאי, מרצדס, מיצובישי, ג'נסיס ואורה, מצטרפת לאיגוד ומשביתה את פעילותה החל מהשעה 13:00. מרכזי השירות והמוקד הטלפוני יטפלו במקרים דחופים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully