וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטחון מלא: ההייטק נבלם, אבל הייצוא הבטחוני מזנק

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 7:36

לא רק הלוויין אופק 13, ששוגר היום בהצלחה, אלא גם הדוחות שפרסמה השבוע אלביט, מלמדים שחוסר היציבות המדיני בעולם, עושה רק טוב לתעשיית הבטחון הישראלית. האם אומת הסטרט אפ תהפוך לספקית מערכות הנשק המתקדמות של עולם חדש, שבו התחום היחיד שצומח הוא תקציבי הבטחון?

שיגור רקטת 122 מ"מ מונחית מתוצרת אלביט/אלביט

בעוד הבוקר התבשרנו שהלוויין "אופק 13" של התעשייה האווירית שוגר בהצלחה לחלל, נדמה שניתן לקבוע כי היציבות הבינלאומית שהולכת ומתערערת, מובילה את חברות הביטחון הישראליות לתוצאות שיא.

חברת אלביט מערכות, לדוגמא, המפתחת ומייצרת מערכות אוויריות, יבשתיות וימיות שונות לשימושים ביטחוניים, דיווחה השבוע על תוצאותיה הכספיות לשנת 2022, במסגרתן הציגה הכנסות שיא של כ-5.5 מיליארד דולר, המהווים עלייה של כ-4.4% על הכנסותיה בשנת 2021.

עיקר ההכנסות נבעו ממכירת מערכות אוויריות כדוגמת מל"טים ועמדו על כ-2 מיליארד דולר לשנת הדו"ח, ולצידם מכרה החברה מערכות שליטה ובקרה (מערכות קשר ותקשוב) בכ-1.6 מיליארד דולר, מערכות יבשתיות שונות בכ-1.2 מיליארד דולר, ועוד.

מכירותיה העיקריות התחלקו בין צפון אמריקה (27%), אסיה-פסיפיק (25.5%), אירופה (22.5%), ישראל (19.4%) ושאר העולם (5.6%). מלבד היותה מוקד לקרוב מחמישית מכירותיה, ישראל מהווה עבור אלביט גם את מרכז הפיתוח וההון האנושי שלה. בסך הכל מעסיקה אלביט כ-19 אלף עובדים, מהם כ-14 אלף בישראל.

עובדים שנטשו מבקשים לחזור

אגב כך, סעיף מעניין בדוח מלמד ששימור העובדים, בעיקר עובדי הפיתוח, עלה לחברה כ-72 מיליון דולר במהלך שנת 2022.

מאמצי השימור של החברות הביטחוניות הישראליות החלו עם פריחת גיוסי ההון בחברות ההזנק המקומיות בתקופת הקורונה, שהובילו עובדים רבים לפזול לעבר הסטארטאפים, גם על חשבון עבודתם הבטוחה בתעשיות הביטחוניות.

יש לציין כי כיום המגמה הפוכה, ועובדים רבים מנסים לחזור חזרה למקומות העבודה הקודמים שלהם, לאור הפיטורים הרחבים בחברות הסטרט אפ הישראליות בשל מחסור במזומנים וקשיי גיוס. ככה זה כשהגלגל מסתובב והופך את הייצוא הבטחוני לקטר החדש של המשק הישראלי, לצד תעשיית הטק שמתקשה להתמודד עם המשבר בשוק ההון.

העלייה בשכר העבודה, לצד עלויות השימור השונות, הובילה את הרווח התפעולי של החברה לכ-367 מיליון דולר, המהווה ירידה של כ-12.2% לעומת הרווח התפעולי שנה קודם לכן, שעמד על כ-418 מיליון דולר.

הרווח הנקי, עם זאת, נשאר דומה ועמד על כ-275 מיליון דולר, והחברה דיווחה כי תחלק כחצי דולר דיבידנד למניה, שהם כ-86 מיליון דולר שיחולקו בין בעלי מניותיה.

בראייה קדימה החברה מדווחת על צבר הזמנות כולל של מיליארדים, לצד היערכות אתריה לקצב העבודה החדש במסגרתו הכפילה את אתר החברה ברמת השרון, חנכה מפעל אוטומטי חדש ביוקנעם, הרחיבה בכ-60% את המתקן לייצור בינלאומי של מכשירי רדיו, ובכ-40% את מתקן הלייזר שלה, לצד בנייה של כ-6 מפעלים חדשים ברחבי העולם.

בצלאלא מכליס, נשיא אלביט. ישראל סאן,
בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות/ישראל סאן

"ספקים של פתרונות"

בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות: "סביבה עסקית בריאה לצד ביקוש הולך וגובר עבור פרוטפוליו והיכולות הטכנולוגיות של אלביט מערכות תרמו לצבר הזמנות שיא לחברה שעומד על 15.1 מיליארד דולר.

ההתעניינות ההולכת וגוברת של הלקוחות, וההיקף ההולך וגדל של חוזים חדשים, משקפים את השינוי המוצלח של אלביט מערכות בשנים האחרונות מספק של מערכות לספק של פתרונות, התומכים בצמיחה העתידית של החברה.

התוצאות העסקיות שלנו בשנת 2022 משקפות גם את השיבושים הגלובליים בשרשרת האספקה ועלייה בהוצאות ההעסקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully