וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדברים לקירות: הסטרט אפ שישנה את ענף הבנייה?

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 11:17

תאונות כתוצאה מבנייה או אחזקה לא נאותות, גובות חיים מסביב לעולם, מותירות דיירים ללא קורת גג ועולות הון. שני יזמים ישראלים החליטו לצמצם את התופעה בעזרת הטמעת חיישנים כבר בשלב הבנייה

גרין וייב. המייסדים. גרין וייב,
מייסדי גרין וייב, רועי רשף ואורן וייס/גרין וייב

סכנת הקריסה המרחפת מעל בניינים רבים ברחבי ישראל היא חלק מסכנה המרחפת מעל מבנים ותשתיות ברחבי העולם, ונובעת כתוצאה מ'עייפות החומר', טעויות חישוביות והנדסיות, ואיכות בנייה ותחזוקה ירודים.

כעת מבקשים שני יזמים ישראליים לשים לכך סוף באמצעות חברת 'גרין וייב', שהסבה טכנולוגיה שפותחה במקור ב'אלביט מערכות' כטכנולוגיה צבאית, לשימושים אזרחיים.

החברה מטמיעה חיישנים לביצוע בדיקות בטון, המתקשרים בזמן אמת עם צוותי הבנייה והתשתיות, לצד מערכת המבצעת חישובים באופן רציף באמצעות טכנולוגיית הענן. על ידי כך ניתן יהיה לנתר כל מבנה כל העת ולדעת בכל רגע נתון מתי הוא נמצא בסכנה ודורש תיחזוק או פינוי.

בישראל לבדה מספר המבנים הנמצאים בסכנת קריסה מוערך בכ-80 אלף, ואילו הקירות יכלו לדבר, הם ככל הנראה היו זועקים לעזרה - עבורנו;

פינוי דיירי הבניין ברחוב סמדר 5 ברמת גן ביולי האחרון מחשש כי יקרוס, לצד זה שפונה בחולון בספטמבר 2021 וקרס כ-32 שעות לאחר שפונה, הם רק חלק מתזכורת ארוכה לסכנה המוחשית.

התזכורת המתוקשרת ביותר היא זו בה קרס בניין מגורים בן 12 קומות במיאמי פלורידה, ארה"ב, בשלהי יוני 2021, וגבה את חייהם של 98 בני אדם.

עוד בחינה מן העבר מזכירה את אסון אולם השמחות הירושלמי 'ורסאי', שאירע במאי 2001 והוביל למותם של 23 מאורחי חתונה שהתקיימה במקום, ולפציעתם של כ-380 אחרים.

האסון עורר אז את המחלוקת שנוצרה סביב שיטת הפל-קל, שהינה שיטת בנייה של תקרות בטון. ולא רק בניינים ואולמות אירועים עלולים לקרוס, אלא גם גשרים, מבני תעשייה, מנהרות, ועוד.

בחודש מרץ 1994, נזכיר, אירע אסון גשר שפירים, שאחת מקורות הבטון שלו קרסה על הכביש והובילה למותם של שני בני אדם.

אך למרות הנתונים הקשים עולם הנדל"ן לא הצליח להתקדם לבדיקות מהימנות לבחינת חוזק היסודות הנבנים, והמפקחים עליו עדיין לוקים ביכולת מוגבלת להירתם למשימה לאור כמות המבנים ומרווח הטעויות של הבדיקות הקיימות.

על פי נתוני חברת DisasterDoc האמריקאית, הפועלת לייעוץ, חינוך ומחקר הקשורים במקרי חירום רפואיים והומניטריים, כ-8 מבנים קורסים בממוצע מדי שנה ברחבי העולם כתוצאה מטעויות בנייה ואיכות בנייה ירודה, הגובות את חייהם של כ-343 בני אדם.

במהלך 50 השנה האחרונות, לפי נתוני הארגון, התמוטטו כ-181 מבנים ב-51 המדינות שדיווחו על כך, כאשר את טבלת הקריסות הובילו הודו, עם קריסה של 32 מבנים, סין ומצרים עם 13 מבנים בכל מדינה, וברזיל וניגריה עם 12 מבנים שקרסו בכל אחת מהן.

לצד זאת, שוק הבנייה הבינלאומי מהווה את אחד השווקים הגדולים בעולם, המייצר כ-13% מהתוצר הלאומי העולמי ואשר עמד על כ-13 טריליון דולר נכון לשנת 2022.

שוק הבטון הפועל בתוכו עמד על כ-363.2 מיליארד דולר נכון לשנת 2022, ועל פי ענקית סקרי השוק הבינלאומית Research and Markets צפוי לעמוד על כ- 518.5 מיליארד דולר עד שנת 2028.

החברה מציינת כי השוק הרלוונטי לה עומד על כ-100 מיליארד דולר, כאשר שוק בדיקות הבטון מוערך בכ-25-35 מיליארד דולר.

גרין וייב (GreenVibe), תעודת זהות

תחום פעילות: ConstructionTech.

שנת הקמה : 2019.

מייסדים: רועי רשף (49) המכהן כמנכ"ל החברה, ואורן וייס (34) ה-CPO שלה.

חזון: למנוע התמוטטות מבנים, לחסוך בחיי אדם, משאבים וזמן, לייעל בנייה ותכנון, ולהפחית זיהום. כל זאת על ידי החדרת חיישנים וטכנולוגיה לבטון, המודדים ומחשבים מסביב לשעון את חוזק ועמידות הבניינים והתשתיות ברחבי העולם, ומשדרים זאת בזמן אמת לצוותי הבניה והתחזוקה.

עובדים: 17, בישראל. החברה מתכננת גיוס עובדים במדינות יעד נוספות במהלך החודשים הקרובים.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: כ-4.5 מיליון דולר. החברה נערכת לקראת גיוס נוסף בחודשים הקרובים.

בין המשקיעים: אלביט מערכות (במסגרת החממה שלה), אינסייט פרטנרס, קבוצת תדהר, קנדה ישראל, ווקסמן גוברין.

בין לקוחות החברה: חברות ישראליות מתחום הבנייה והתשתיות כדוגמת תדהר בניה, והחברה לקראת התחלה של 4 פרויקטים עם חברה דומה בארה"ב ו-2 נוספות בהודו.

חברות נוספות הפועלות בתחום: Lumicon, Maturix, לצד ישראליות כדוגמת איזוטופ, מעבדות ומכון התקנים (המבצעות בדיקות בטון בשיטה הישנה)

דבר המנכ"ל: "עולם הבניה של המחר ייראה שונה, והרבה יותר יעיל וידידותי, מכפי שהוא היום. את גלגלי הזמן והחדשנות לא ניתן לעצור."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully