וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה "המשמר הלאומי" של בן גביר לא יקום בקרוב

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 15:55

מבנה ארגוני, שוק עבודה בעייתי, הסדרה מול גופי הביטחון האחרים ועוד. גם אם מניחים את ההתנגדות המוסרית והאידיאולוגית בצד, יש כמה סיבות אובייקטיביות לכך שהמשמר הלאומי שהממשלה אישרה לאיתמר בן גביר לא יקום בקרוב. בכיר לשעבר מסביר מדוע

בכיר לשעבר בממשלה, שהיה מעורב גם בעבודה עם האוצר, בין היתר מול גופי הביטחון השונים בנושאים תקציביים, מסביר לוואלה: "מי שחושב שיקום משמר לאומי בתוך זמן קצר, הוא מאוד אופטימי, בלשון המעטה.

אני מתייחס לזה בשני מישורים, ומניח לרגע בצד את העניין העקרוני. מישור אחד הוא מול שוק העבודה והמישור השני הוא איך בונים אופרטיבית גוף שכזה.

נתחיל בשני: כשאתה בונה גוף חדש, אתה צריך לייצר מבנה ארגוני שכולל כפיפו ומערך ארגוני של קצינים ונגדים. זה צריך להיבנות בשום שכל, עם מערך של מפקדים, קצינים, נגדים, מפקדי מחוזות, תחנות ועוד. אני לא מכיר שום מנגנון שיצליח להכשיר בתוך 3 שבועות מועמדים לשירות.

קודם כל צריך לקבוע מי יכשיר - וכל דבר שכזה הוא תהליכים על תהליכים. כדי שהעבודה תהיה תקינה, צריך לפרסם מכרזים - ומכרזים לוקחים זמן. צריך לנסח, צריך ייעוץ משפטי, צריך לפרסם - ולתת זמן למגיבים ללמוד את המכרז ולהגיב.

כדי שזו לא תהיה מיליציה של חמישה נערי גבעות, צריך שיהיה גם תיאום מול כוחות הביטחון האחרים, כלומר - הארגון צריך להסדיר את מערכת היחסים עם צה", המשטרה, השב"כ וגורמי ביטחון אחרים. מישהו חשב על זה?

במילים אחרות, רק בהיבט של בניית הארגון, מדובר בחודשים ארוכים, וזה במקרה הטוב".

איתמר בן גביר. דוב בער הכטמן,
השר לביטחון לאומי. המשטרה הפרטית שלו לא תקום בקרוב/דוב בער הכטמן

אותו גורם ממשיך: "כדי שהמשמר הלאומי יהיה אפקטיבי ויכסה את תחומי הפעילות שבהם מעוניין השר הממונה - ושוב, אני מזכיר שהנחתי בצד כל שיקול אידיאולוגי, אלא רק ברמת המקצוע - הארגון הזה צריך לכלול אלפי עובדים.

ישראל היום היא במצב של אבטלה כמעט חיכוכית, עם 3.9% אבטלה בלבד. על כל אזרח שלא עובד יש משרה פנויה.מה שקורה בפועל, בטח מול מועמדים לשירות שהם צעירים יחסית, הוא שהמועמד לעבודה מראיין את המעסיק ולא להפך.

אני מזכיר ששוטר הוא לא בהכרח מקצוע מבוקש - והייתי עדין. המשטרה עצמה, שיש לה לשכות גיוס, מערך דוברות שפועל כזרוע שיווקית ומגוון של תפקידים, בקושי מצליחה לגיסס, היא לא עומדת אפילו במכסות שהציבה לעצמה. עכיו לצורך הזה יתווסף צורך לגייס שוטרים חדשים?

אז בואי נניח שבמבמר הלאומי יציעו תנאים טובים יותר. על חשבון מי זה יבוא? על חשבון המשטרה שגם ככה חסרה כוח אדם?

אני מזכיר שהצורך בידיים עובדות הוא גם במקומות חיוניים אחרים. כך למשל חסרים אלפי נהגים בתחבורה הציבורית - וזו רק דוגמא. זה כבר מזמן לא בהייטק. אז בשוק עבודה כזה נעשה עוד קניבליזציה?".

אם ככה, ואם התהליך ייקח משהו כמו שנה, במקרה הטוב, למה מקצצים רוחבית בתקציבי המשרדים השונים כבר עכשיו?

"כי אי אפשר להוציא פרוקיט בסדר גודל כזה לדרך בלי תשתית תקציבית, אבל בעוד שהקיצוץ כואב כאן ועכשיו, התועלת מגוף שכזה, בהנחה שתהיה, תגיע רק בשנה הבאה, שוב - במקרה הטוב.

ויש עוד משהו: אם הממשלה הזאת תשלים ארבע שנים, יש לבן גביר סיכוי להקים את המשמר הלאומי שהוא רוצה. רוב הסיכויים שלא כך יהיה - ולדעתי הוא כבר מתחיל לסמן מראש את האשמים, פקידי האוצר. רק שהוא לא מבין שהקמה של גוף ציבורי ועוד עם הסמכויות שהוא דורש, זה הליך מורכב, זה לא לבנות מסעדה שאתה יכול לומר למישהו - קח את הבן דוד שלי שיהיה מלצר.

במילים אחרות: אפילו אם כל המערכת תהיה איתו, זה ייקח לבן גביר המון זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully