וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפאל ניצחה את התעשייה האווירית בעסקת ענק עם פינלנד

7.4.2023 / 13:06

אחרי שנה של התלבטות הוכרע מכרז ההגנה האווירית של פינלנד, עם זכייה של מערכת קלע דוד בעסקה שיכולה להגיע ליותר מחצי מיליארד יורו. המערכת של תע"א הפסידה במכרז, אך היא תזכה להכנסות ממנו כספקית מכ"ם המערכת של רפאל

יום עיון מערכת חדשה של ההגנה אווירית, בנושא מבצעיות מערכת ?קלע דוד?, בית ספר להגנה אווירית. מרץ 2017. דובר צה"ל
שיגור קלע דוד בניסוי. פינלנד תהיה הלקוחה הראשונה הזרה הראשונה של המערכת/דובר צה"ל

רגע לפני המתיחות הבטחונית בדרום ובצפון, רגע של קורת רוח לתעשייה הבטחונית בישראל: פינלנד תהיה הלקוחה הזרה הראשונה של מערכת קלע דוד מתוצרת רפאל. שר ההגנה הפינית אנטי קייקונן (Antti Kaikkonen) מסר כי המערכת תאפשר לפינים ליירט מטרות בגובה רב, במסגרת חיזוק יכולות ההגנה האווירית שלה.

שווי העסקה עשוי לעבור את החצי מיליארד יורו: השלב הראשון הוא בשווי 316 מיליון יורו, ולפינים יש אופציות להרחיב את העסקה בעוד 216 מיליון יורו. העסקה הואצה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, והשימוש הנרחב של הרוסים בטילי שיוט נגד מטרות אוקראיניות. בשבוע האחרון הצטרפה פינלנד רשמית לנאט"ו, ורוסיה איימה כי המהלך לא יעבור ללא תגובה.

קלע דוד, שכונתה בעבר שרביט קסמים, פותחה ומיוצרת בידי רפאל ושותפתה האמריקאית ריית'און. בישראל מהווה המערכת חלק ממערך ההגנה הלאומי נגד טילים, רקטות, מטוסים ומל"טים. כיפת ברזל, גם היא מתוצרת רפאל, היא השכבה הנמוכה ביותר, קלע דוד ממוקמת מעליה, לפני חץ-2 וחץ-3 מתוצרת התעשייה האווירית.

המיירט הייחודי של המערכת הוא דו שלבי: מאיץ רקטי מביא אותו למהירות התחלתית גבוהה, ואז מוצת מנוע הטיל עצמו, שמתביית על מטרתו באמצעות שילוב ייחודי של מכ"ם וחיישן אופטי, ופוגע בה ישירות. קלע דוד מיועדת ליירט טילים ורקטות כבדות לטווח של כ-40 עד 300 ק"מ.

יום עיון מערכת חדשה של ההגנה אווירית, בנושא מבצעיות מערכת ?קלע דוד?, בית ספר להגנה אווירית. מרץ 2017. דובר צה"ל
משגר קלע דוד. פינלנד רכשה מישראל גם טילי תקיפה ימיים, טילי נ"ט ורקטות/דובר צה"ל

תקוות להיות הקטר החדש, בצל השלכות החקיקה

רפאל התמודדה על העסקה מול התעשייה האווירית, שהציעה לפינים את מערכת ברק -8 MX מתוצרתה. מערכת הברק 8, שפותחה ביחד עם הודו, נמכרה כבר לחיל הים הישראלי, לחילות האוויר, הים והיבשה ההודים, למרוקו ולפי מקורות זרים גם לאזרביג'אן ולאיחוד האמירויות.

למרות זאת גם התעשייה האווירית תיהנה מעסקת קלע דוד, כספקית מכ"ם המערכת, וגם אלביט, המייצרת את מערכת הפיקוד והשליטה שלה.

פינלנד הפכה בשנים האחרונות ללקוחה משמעותית של התעשיות הביטחוניות מישראל. היא הייתה הלקוחה הזרה הראשונה של טיל הגבריאל-5 הימי מהתעשייה האווירית בעסקה של 200 מיליון דולר, רכשה מרפאל טילי נ"ט ספייק ב-224 מיליון דולר ורקטות מאלביט ב-70 מיליון דולר.

ההודעה הפינית מגיעה יומיים לאחר שאלביט הודיעה לבורסה שזכתה בחוזה בסך 280 מיליון דולר למדינה אירופית, עבור חימוש מדויק, מערכות לוחמה אלקטרונית, מערכות תצפית, איסוף מודיעין ושירותי תחזוקה.

עם תחילת המשבר בשוקי ההון ברחבי העולם, במקביל לעלייה בהוצאות הביטחון של מדינות שנמנעו מכך שנים, בעיקר ברחבי אירופה ובאסיה, העריכו רבים כי הייצוא הביטחוני מישראל יגבר מאוד - ואף יחליף את ההייטק כקטר הצמיחה של המשק. עם זאת שתי עסקאות הענק האחרונות מגיעות לאחר יותר משנה של דיונים וניסויים, ואינן משקפות את הפגיעה שכבר מורגשת בייצוא הביטחוני הישראלי בעקבות החשש בעולם משינוי אופיה של ישראל אם תושלם חקיקת המהפכה המשפטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully