וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"תמימות" של נתניהו מחריבה את הביטחון, אבל גם את הכלכלה

עודכן לאחרונה: 8.4.2023 / 6:54

אחד תם: ראש הממשלה מצדיק את מעורבותו במהפכה המשפטית בטענה שישראל במשבר לאומי, אבל במקביל טוען שזה הזמן להשקיע בישראל. בחינה של המהלכים הכלכליים של ממשלתו מלמדת על כאוס מוחלט לא רק בביטחון. אז לאיזה נתניהו להאמין?

נתניהו בפתח ישיבת הקבינט: הויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול מול אויבנו/תקשורת רוה״מ

בנימין נתניהו הוא הליהוק המושלם לתפקיד התם שבהגדה של פסח. האמת? מרוב שנות כהונה הוא יכול היה להיות משובץ בכל תפקיד: חכם, רשע וגם מי שאינו יודע לשאול.

ובכל זאת, בפסח השתא הוא התם. תם על שום מה? במכתב ששיגר בתחילת השבוע בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון על הפרת הסדר ניגוד העניינים, התגלה נתניהו במלוא תמימותו.

באמצעות עורכי דינו הסביר שיש לאפשר לו להיות מעורב במהפכה המשפטית כי ישראל נקלעה ל"משבר לאומי" עם השלכות על מצבה הביטחוני והכלכלי.

"כל אדם בר דעת מבין שבעת של משבר לאומי, בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינת ישראל, ראש הממשלה מחויב לפעול לטובת העם", קבע ראש הממשלה והוסיף:

"עם כל הכבוד להסדר ניגוד עניינים, כשיש נושא שנשיא המדינה מודיע שלדעתו עלול להוביל חלילה למלחמת אחים, כשנשיא ארה"ב ומנהיגי העולם מביעים בנושא עמדה וכאשר הנושא משפיע על ביטחון המדינה והכלכלה ראש הממשלה חייב לנהל את הנושא".

אז מה היה לנו כאן?

ראש הממשלה מודה בפועל בפה מלא שכל אזהרות הכלכלנים, אנשי ההייטק, הנגידים ומנהלי הבנקים היו מוצדקות. נתניהו מודה שנקלענו למשבר לאומי המשפיע על בטחון המדינה והכלכלה.

אירועי הימים האחרונים: האירועים בהר הבית, הטילים מלבנון ומעזה, ופיגועי הטרור מבקעת הירדן ועד לטיילת של תל אביב, אכן לימדו שהביטחון נפגע, אפילו נפגע מאוד. אכן משבר לאומי שלא מתבטא רק בחישובי הכלכלנים.

דודי אמסלם, 21 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מה יקרה אם החברות הממשלתיות יעברו לתחום אחריותו? השר במשרד המשפטים דוד אמסלם/ראובן קסטרו

אבל למרבה הצער זאת אזהרת "המשבר הלאומי" ניתנה רק לבית המשפט כי בעולם מקביל פועל נתניהו הפוליטיקאי כאילו הוא חי במדינה אחרת. במדינת הסמטוריצ'ים והבן גבירים הכול סבבה. בסוף פברואר הצהיר נתניהו משהו הפוך לחלוטין וקרא למשקיעים לנהור לישראל:

"בימים האחרונים אני שומע חשש על השפעת הרפורמה על החוסן הכלכלי. המהלכים שלנו לא רק שלא יפגעו אלא יחזירו את ישראל למעמד משפטי חזק יותר. שלטון החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה, כיבוד הסכמים וזכות הקניין יהיו במצב טוב יותר".

אז לאיזה נתניהו להאמין? לזה שנתן את התשובה לבית המשפט כדי להיחלץ ממבוכה או לנתניהו הפוליטיקאי. אני מאמין באפשרות הראשונה ונותן לטבלה לדבר בעד עצמה.

אם נתייחס לישראל כחברה ציבורית, אזי מבט חטוף בנתוני הרבעון הראשון של 2023 של חברת סטארט אפ ניישן שנחשפו ערב החג הצביעו על צניחה רבעונית בהשקעות הון סיכון ל-1.7 מיליארד דולר בלבד המהווים שפל של עשור. הנתונים הכלכליים האחרים מעידים שאכן אנחנו אכן במשבר לאומי-כלכלי ובטחוני.

נישאר עם גרסת נתניהו, כפי שנמסרה לבית המשפט: משבר לאומי שדורש התערבות של ראש הממשלה. אז מה עושה נתניהו כדי לחלץ אותנו מעומק הבור ולהצדיק את ניגוד העניינים שאליהם נקלע? מפטר את שר הביטחון יואב גלנט ומעמיק את חוסר הוודאות: מנחית על מפכ"ל המשטרה הקמת משמרות מהפכה בגרסת כחול לבן לאחר שנענה לסחטנות איתמר בן גביר.

נניח לרגע את ניחוח המשטרים האפלים שעולה מהקמת המיליציה של בן גביר ונתמקד שוב, במספרים: הקמת המשמר תגרור קיצוץ רוחבי של 1.4 מיליארד שקל בשורה של תקציבים כולל תקציבי הביטחון והרווחה. ונוכח הנושא הזה, שתפס את הכותרות, נדחקה לשולי העניין עוד איוולת "קטנטנה": השתקת דודי אמסלם, להזכירנו - שר רפאים במשרד המשפטים, ששאפה לעלות כיתה.

נתניהו העביר לאמסלם את האחריות לטיפול ברשות החברות הממשלתיות, מהלך שהוא גם הוצאתה מידי שר האוצר בצלאל סמטוריץ'. מכיוון גם סמטוריץ' לא פראייר והוא גם מבין דבר או שנים בסחטנות כנגד מי שכינה "שקרן בן שקרן", המהלך לא עבר חלק. בישיבת הממשלה בתחילת השבוע הזהיר שר האוצר מהמהלך וקיבל את גיבוי הצמרת הבכירה של האוצר.

"ישנה חשיבות מקצועית בשימור נציגי עובדי משרד האוצר כדירקטורים בחברות הממשלתיות כדי לשמר ראייה כלכלית ופיקוח על הממשל התאגידי". אמסלם ניסה להשתיק את סמטוריץ' בתגובה אופיינית שאותה ניתן לתמצת במשפט: 'מי אתה בכלל שתתנגד לנתניהו'. מה שאומר שלפחות אמסלם, אחרי תרגילי העצמאות הנעלבים שלו לאחר הקמת הממשלה, למד בדיוק מה צריך להגיד כדי לבסס את המינוי החדש.

דיון נוסף בנושא יתקיים אחרי החג, אבל אזהרה בסגנון "מה יקרה אם", כבר קיבלנו: הדחת מנכ"ל הרכבת ומנכ"ל רשות שדות התעופה על ידי שרת התחבורה מירי רגב, הן רק קדימון לפסטיבל אמסלם בחברות הממשלתיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילדים מחוץ לבית ספר. ShutterStock
הורים לילדים בני 6-12 מרגישים את הפגיעה בכיס, כי נושא נקודות הזיכוי במס לא טופל. ככה זה כשיש חקיקה אישית דחופה להעביר/ShutterStock

אבל חוץ מהעניינים הפוליטיים שבהם התעמק בראש הממשלה באיזה חלקים מ"המשבר הלאומי" טיפל? בואו ניקח תחום יוקר המחייה שכל כך חביב עליו (חוץ מהגרעין האירני כמובן).

ערב החג הוקפא מחיר הבנזין למכוניות בזכות סובסידיית מס זמנית, החשמל הוזל ב-2.8% (למרות שהובטחה הוזלה של 8.6%) והמים יוזלו (בזכות הוזלת החשמל וויתור על דיווידנד ממקורות). אה, וגם המס על משקאות ממותקים בוטל.

אבל הדבר המשמעותי באמת כמו מתן נקודות זיכוי במס להורים עבור לילדים בגילאי 6-12 לא טופל. מדוע? כי לחברי הכנסת לא היה זמן לעסוק בהארכת תוקף התקנות, מאחר שהמהפכה המשפטית חשובה יותר. ומתלוש השכר של הורים צעירים התנדפו החודש מאות שקלים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בני ברק. 23 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. גיבוי מאופוזיציה אחראית נוכח איום בטחוני, נתניהו כבר מקבל. אבל שלא יטעה: הסדר הציבורי לא יחזור עד שתבוטל המהפכה/ראובן קסטרו

אז מה צריך לעשות נתניהו כדי באמת לטפל "במשבר הלאומי" בלי טריקים ובלי שטיקים ומבלי להפיל בפח את הנשיא? הדבר החיוני הוא ביטול של המהפכה המשפטית. אם אינו מסוגל בואו נראה אותו מספיק אמיץ לצאת למשאל עם. הרי הוא עצמו קבע שהציבור תומך ברפורמה.

אופציה חליפית: עדין לא מאוחר למזער נזקים ולאמץ מידית את מתווה הנשיא. המתווה שהוצע כבר לפני חודשיים אומץ מידית על ידי ראשי האופוזיציה אך נדחה בתוך 5 דקות על ידי נציגי נתניהו (שעד לשעות האחרונות אותת לנשיא שהוא אתו, אבל ברגע האמת נכנע לקיצוניים בסביבתו ונעלם). ראש הממשלה נכנס לאירוע בידיים לא נקיות וכעת הוא מתבוסס בבוץ רק כי מה שמעניין אותו הוא האינטרס האישי שלו ושל משפחתו.

הניסיונות שלו להרדים את כולם ולהמשיך את המהפכה אחרי העצמאות (כפי שפלטה מירי רגב), כבר לא יעבדו. אפילו לא על בני גנץ. גיבוי של אופוזיציה אחראית נוכח מתקפות על ישראל הוא מקבל, אבל שקט ציבורי לא יהיה מנת חלקו עד שיפסיק להקריב את עתיד מדינת ישראל למען האינטרס האישי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully