וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מפחידה את מגזר הטלקום

טרו קויטינן

27.2.2003 / 16:33

ההאטה הצפויה בצמיחה המהירה של שוק הסלולר במדינה המאוכלסת בעולם עתידה לפגוע במגזר בעולם כולו



זעזוע היכה במגזר ציוד הטלקום בשבוע שעבר אחרי תקופה חיובית יחסית לאחרונה, שבה ביצועי מניות הטלקום לא היו פחות טובים מאלה של הנאסד"ק, אך מגמה זו עומדת כעת למבחן.



היו הרבה דיבורים על כך שהשבב החדש של אינטל לטלפונים סלולריים הוא שגרם לירידות, אך מדובר בהסבר קלוש למדי אשר אינו מסביר את החולשה של אריקסון ונורטל .



סביר יותר להניח שסין היא הגורם האמיתי.



מגאות טובה לגאות רעה



שנת 2002 התאפיינה בהמשך הצמיחה המהירה של סין, אשר צברה חשיבות גוברת במגזר החומרה לטלפונים סלולריים. זאת, לנוכח בלימת הצמיחה של אמריקה הלטינית עקב בעיות כלכליות וההאטה המפתיעה בצמיחת מספר המנויים בארה"ב.



אולם בשלב כלשהו בשנה שעברה הפכה הצמיחה בסין מגאות טובה לגאות רעה. שינוי זה התאפיין בסובסידיות יוצאות דופן, הורדות מחירים חדות, נפילה בהכנסה הממוצעת למשתמש (APRU) ואיכות אשראי מפוקפקת למנויים חדשים. שינוי מסוג זה נוטה להתרחש כאשר חברות סלולר חשות כי מאגר הלקוחות שלהן בני המעמד הבינוני הולך ומידלדל, והן מתחילות לפצות על כך על ידי פנייה לצמיחה באיכות ירודה. אין זה מקרה שמאגר מנויי הסלולר של סין חצה החורף את קו 200 המיליון; המעמד הבינוני במדינה פחות או יותר מכוסה כעת.



צ'יינה יוניקום ביצעה במולדתה כמה מהלכים קלאסיים - כמו חלוקת מכשירי CDMA בחינם ללקוחות שחותמים חוזים לשנתיים. כמה ממהלכי חברת הסלולר הסינית דומים מאוד למשחקים המפוקפקים של איכות האשראי גרועה שביצעה ספרינט בארה"ב בשנת 2000 ולהשתוללות הסובסידיות הלא חוקיות על טלפונים סלולריים בקוריאה בשנת 2002.



במקרים אלה, חברות הסלולר הציעו סובסידיות שלא ניתן לעמוד בהן ו/או החליטו לכבול לקוחות באיכות נמוכה לחוזים ארוכי טווח. כאשר מכשירי טלפון סלולרים בשווי 50 דולר מוצאים משימוש בהדרגה או כאשר איכות אשראי גרועה מועלמת מספרי החשבונות, התוצאה עשויה להיות צמיחה שנתית של 100% במספר המנויים אשר תוך פחות משנה הופכת לצמיחה שלילית, כפי שקרה לספרינט PCS (סימול PCS).



בשנה שעברה, צ'יינה יוניקום היתה עסוקה באופן כפייתי בניסיונות לעמוד ביעד של 7 מיליון מנויי CDMA. החודשים הראשונים אחרי השקת הרשת היו אסון: נרשמה התעניינות אפסית במכשירי CDMA יקרים בעלי כיסוי מוגבל ואיכות לא יציבה. בהמשך החלה יוניקום לדחוף תוכניות קידום מכירות יקרות והצליחה לעמוד ביעד של 7 מיליון מנויים עד סוף השנה תוך ויתור על מדיניותה מונחת הרווחים.



על סף ירידה



יוניקום נמצאת כעת במצב בלתי אפשרי: היא צריכה לשכנע את המשקיעים שלה בצדקת האסטרטגיה של הפעלה מקבילה של רשתות GSM ו-CDMA. שתי טכנולוגיות דיגיטליות אלה מופעלות במקביל גם באמריקה, אך בסין, לרשתות ה-GSM יש כ-200 מיליון מנויים יותר מאשר לרשת ה-CDMA של יוניקום.



סתירה זו משמעה כי הרבה יותר יקר להציע שירותי CDMA, וכי הכיסוי שלהם ירוד יחסית במשך 5-7 השנים הראשונות. כדי לפצות על חסרונות אלה, חייבת יוניקום להמשיך להמריץ את צמיחת ה-CDMA באמצעות הנחות גדולות. משמעות הדבר היא כי התרחבות רשתות ה-CDMA תלויה ביציאה למלחמת מחירים כוללת בשוק הסלולר. במוקדם או במאוחר, האיכות הירודה של המנויים החדשים על שירותי CDMA תגרום לירידה חדה בהכנסה הממוצעת למשתמש של יוניקום. בתום מבצעי המכירות האגרסיוויים, כאשר המחירים ישובו לרמתם הרגילה, הלקוחות ירתעו כפי שקרה בקוריאה ובארה"ב.



לכן, המשקיעים ממתינים כעת לחדשות רעות מסין. בשבוע שעבר הם זכו לסימן ראשון לכך כאשר מוטורולה הודתה בגלוי לב מפתיע כי נרשמת עלייה ברמות מלאי הטלפונים במדינה. היות שכולם כבר היו בעמדת היכון, השפעת ההודאה היה חזקה למדי.



שוק הסלולר של סין גדול כעת יותר מזה של אמריקה. בשנת 2002, הוא היה במידה מסוימת למושיע של חטיבות הסלולר המדשדשות של נורטל ולוסנט . הדבר גם בישר על התאוששות נתח השוק של מוטורולה ונס שולי הרווח של נוקיה . סין הפכה לשוק ציוד סלולר מרכזי לרשתות, מכשירי טלפון ושבבים.



במקביל, החברות המקומיות כמעט שיצאו מכלל שליטה. חברות כמו צ'יינה יוניקום פונות לשיטות שיווק מסוכנות להגדלת נתח השוק שלהם, ויצרניות הטלפונים המקומיות מגדילות את תפוקתן כדי לעמוד ביעדים האופטימיים להחריד של חברות הסלולר.



קרוב לוודאי שסין היא השוק האחרון בעולם שבו האופטימיות של שנת 1999 עדיין קיימת, יחד עם התערבות ממשלתית נרחבת. נושאי משרות ציבוריות משכנעים זה את זה כי המותגים המקומיים יכולים להגיע לנתח שוק של 50% ממכשירי הטלפון בתוך שנתיים, ומעודדים חברות מקומיות לבצע התרחבות אגרסיבית. מספר יצרניות טלפונים סלולרים סיניות רשמו צמיחה שנתית של יותר מ-500% בשנת 2002. במגזר הסלולר, סין משלבת כיום את ההגזמות הפרועות ביותר של קפיטליזם בנוסח עמק הסיליקון בתוספת ריצת אמוק בתכנון ממשלתי.



השנה צפויה סין להתמודד עם האטה חדה בצמיחה של מספר המנויים בדיוק כאשר תריסר יצרניות טלפונים סיניות חדשות יגיעו לתפוקת שיא. ככל הנראה, האטה זו כבר היתה צפויה בשנת 2002 ונמנעה רק הודות ללהטוטים של חברות הסלולר המקומיות. התוצאה עשויה להיות כאב ראש אדיר לספקיות הרכיבים - ולא שספקיות הרשתות ויצרניות מותגי הטלפונים הזרות הולכות לחמוק מכך ללא פגע.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully