וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאופנה ועד שעונים: אלטרנטיביות להשקעה בימים קשים

13.4.2023 / 13:14

הלוחות בשווקים נצבעו באדום והמשקיעים מחפשים אפיקים האחרים, שלא כולם מודעים אליהם. לצד המסלולים הקונבנציונליים קיימים גם כאלה שלא בטוח שידעתם עליהם. הנה כמה דוגמאות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב 24 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
המדדים אדומים, אבל כסף ששוכב בעו"ש הוא בזבוז/ראובן קסטרו

בעולם ההשקעות התנודתי שמאפיין את התקופה האחרונה, השאלה היכן להשקיע את הכסף הפכה למורכבת. המסכים האדומים שצובעים את הבורסה מדירים רבים מלהשקיע בה. עליית שיעור הריבית כרסמה משמעותית בכדאיות של רכישת נדל"ן וגם זו המוצעת בפיקדונות הבנקאיים, לא מניבה תשואה משמעותית. שוק המט"ח מסוכן וספקולטיבי, כך שבסופו של דבר, החלופות המסורתיות להשקעה הפכו להיות לא רלוונטיות, מסוכנות או לא משתלמות דיין.

בה בעת, קיימים שורה של מכשירים פיננסיים אלטרנטיביים ואפיקי השקעה שהציבור אינו מודע דיו אליהם, שמפזרים במידה מסוימת את הסיכונים ומאפשרים להשקיע בתחומים שהיו פתוחים בעבר רק למשקיעים גדולים. על פי אתר Preqin שמנטר את פעילות ההשקעות האלטרנטיביות ברחבי העולם, כיום מנוהלים בו נכסים בהיקף של יותר מ-11 טריליון דולר, והתחזיות הן שעד שנת 2025 היקף ההשקעה בו יגיע לכ-17 טריליון דולר. בשונה משוק ההון, שבו ההשקעה נזילה וניתנת למימוש מיידי בדרך כלל, בהשקעה בקרנות יש להביא בחשבון שקיימת תקופת חסימה.

הדוגמאות שיובאו מטה אינן מהוות המלצה להשקעה, אלא הצגה של המושג "השקעות אלטרנטיביות" תוך המחשה על ידי סקירה של מספר חלופות אפשרויות.

קרנות הלוואות P2P

תחום ההלוואות עמית לעמית הידוע גם כהלוואות המונים או הלוואות חברתיות או הלוואות p2p (באנגלית: Peer-to-peer Lending) הוא תחום פיננסי המתפתח בשנים האחרונות (כחלק מתחום מימון המונים) ומאפשר לאנשים ולעסקים קטנים לקבל הלוואות הממומנות על ידי אנשים וחברות אחרות, בדרך כלל, צדדים שלישיים לא קשורים. כל זאת, מבלי לעבור דרך גופי המימון המסורתיים כגון בנקים, חברות כרטיסי אשראי או גופי מימון חוץ בנקאיים אחרים, אלא דרך פלטפורמה המשמשת כזירת מפגש בין הלווים למלווים.

כך לדוגמא, בישראל, בין החברות הבולטות בתחום, ניתן למנות את Tarya שמפעילה פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת המפגישה בין לווים למשקיעים ללא תיווך בנקאי. באתר נכתב כי "כספי המשקיעים מתפזרים בין הלוואות רבות לפיזור סיכונים אופטימלי ובהתאם להעדפות המשקיע. כמו כן, החל מפברואר 2018 Tarya , מפוקחת על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ובחודש יוני 2021 קיבלה רישיון מרשות שוק ההון.

כחלק מהפלטפורמה בבלנדר, מציינים בחברה, ניתן מענה לאנשים שיש להם כסף פנוי בבנק או בחסכונות השונים ומאפשרים לטענתם ליהנות מתשואה אטרקטיבית מבלי לקחת סיכונים גבוהים או לשלם עמלות מיותרות בשיטת P2P. "אנו פונים למשקיעים שמחפשים יציבות ומספקים להם תשואה של כ- 7% בממוצע לשנה. בפלטפורמה שלנו המשקיעים נהנים ממוצר עם פיזור השקעות רחב שמגובה בקרן ביטחון ואינו תלוי בתנודות הרבות בשוק ההון", אומרים שם.

גיל סתיו מנכ"ל בלנדר ישראל: " קהל המשקיעים שלנו מגוון ואנו רואים ביקוש עולה בשנים האחרונות גם עבור חיסכון לילדים. רבים רוצים להרוויח "בראש שקט", ומוצרי שוק ההון מסוכנים מדי עבורם. אצלנו הם מקבלים מענה ועדיין יכולים להיות רגועים בנוגע להשקעה שלהם בשל קרן הביטחון והביטוח הבלעדי שלה, זאת בנוסף לפיקוח שוק ההון ופיזור הלוואות שהחברה דוגלת בו. אופן ההשקעה מאוד פשוט ומתבצע דרך המרחב הדיגיטלי בצורה נוחה".

גיל סתיו מנכ"ל בלנדר. סיון פרג',
מנכ"ל בלנדר ישראל גיל סתיו/סיון פרג'

אופנה

כמו יין, יש פרטי אופנה, שהזמן משביח את ערכם. אמנם לא מדובר על פריטים רבים, אך ישנם כאלו, שאם הצלחתם לשים את היד עליהם , קיימת הסתברות גבוהה שתצליחו לייצר לכם תשואה פנטסטית.

ג'יין בירקין בצעירותה. GettyImages
ביקוש עצום לתיק. ג'יין בירקין/GettyImages

כך לדוגמה, רכישה של תיק בשם 'בירקין', מבית היוצר של המותג ' הרמס'. עברו 39 שנים מאז השיקה חברת היוקרה הצרפתית הרמס את התיק על שמה של אייקון האופנה ג'יין בירקין. על פי פרסומים, מדי שנה נשלחות למעלה מ - 60 אלף בקשות רכישה לתיק, כאשר היקף הייצור עומד על מספר נמוך בהרבה התוצאה - שוק שחור מטורף שרושם עליה פנומנאלית של עשרות אחוזים במחיר תיק בשנים האחרונות. המחיר לא זול - ועומד על לכל הפחות 8,000 דולר ומטפס עד למאות אלפי דולרים

קרנות נדל"ן

קרן השקעות נדל"ן היא קרן השקעות, בבעלות פרטית או ציבורית, אשר מגייסת הון מן המשקיעים הפרטיים, ומשקיעה אותו ברכישת נכסי מקרקעין, לטובת אחזקה בנכסים הללו ומימוש שלהם, לרוב, באמצעות גביית דמי שכירות, לתקופה מוגבלת ועד למכירת הנכס בתשואה רצויה. הקרן משקיעה בנכסים פרטיים, מסחריים ותעשייתיים, בהתאם לאופי הקרן כאשר משאבי הקרן הם כספי ההשקעות. גם חלוקת רווחי הקרן מתבצעת בהתאם לנתח ההשקעה של כל משקיע בקרן. למעשה, לאור הזינוק התלול בשיעור הריבית בישראל ובארה"ב, ובשל הניסיונות לווסת את האינפלציה, חווה שוק הנדל"ן טלטלה עזה כולל זינוק בתשואות האג"ח, שצפוי לייקר את עלויות המימון של יזמים וקבלנים בענף הנדל"ן. לאור כך, וגם בשל הקשחת מדיניות מתן ההלוואות לענף הנדל"ן, זינק קרנו של ענף קרנות ההשקעה הפרטיות, שעוסקות בהשבחת נכסים וקרקעות.

באילו קרנות מדובר? הנה כמה דוגמאות.

ריאליטי. הקרן מנהלת באמצעות חמש קרנות (כולל קרן חוב) נכסים בהיקף כולל של מיליארדי שקלים רבים ומתמחה בהשבחת קרקעות ונדל"ן מורכב. עם משקיעי ריאליטי, נמנים, בין השאר, מגדל, כלל, הראל, איילון, אי.בי.אי, מיטב, אלטשולר שחם, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, בנק אגוד; וכן ארגונים ומשקיעים פרטיים, בהם האוניברסיטאות בן גוריון, העברית ובר אילן. כך למשל, לפני מספר חודשים פורסם כי הקבוצה רכשה 2.5 דונם במפגש הרחובות דרך סלמה ואליפלט בתל אביב תמורת כ-55 מיליון שקל. בשטח, שנרכש מבעלים פרטיים, יש כיום מבנים ישנים, חניונים, שטחי אחסנה ותחנת דלק. כל אלה ייהרסו ובמקומם יקום מגדל מעורב שימושים.

אלקטרה נדל"ן. הקרן נוסדה בשנת 1972 ונסחרת בבורסה בתל אביב משנת 2005. החברה (ELCRE) מתמחה בהקמה, תפעול וניהול קרנות הון פרטיות להשקעה. תיק הנכסים של החברה כולל מקבצי דיור, בתים פרטיים להשכרה, בתי מלון, מתן חוב למקבצי דיור בארה"ב ובנייני משרדים בבריטניה. אלקטרה נדל"ן מנהלת כיום ארבע קרנות להשקעה במקבצי דיור, שתי קרנות למימון מקבצי דיור, 14 שותפויות ייעודיות להשקעה בדיור להשכרה וכן שותפות ריט אמריקאית להשקעות הזדמנותיות במלונות בארה"ב. בנובמבר 2021 החברה החלה לפעול להקמת קרן משרדים בבריטניה, ובמסגרת זו רכשה עד כה בניין משרדים בלונדון. אלקטרה נדל"ן מנוהלת מתחילת השנה על ידי אמיר יניב, כשגיל רושינק שכיהן עד אז כמנכ"ל מכהן כיום כיו"ר.

נדלהון. קבוצת ברק פיננסים. הקימה ומנהלת את קרן נדלהון, קרן להשקעות נדל"ן בפרויקטי התחדשות עירונית בת"א וגוש דן. זרוע ההשקעות של הקבוצה גייסה מאות מיליוני ש"ח לטובת השקעות בפרויקטים של התחדשות עירונית ולטובת השקעה בסקטור הביטוח וניהול פיננסי. לקבוצה נכסים בהיקפים של מילארדי שקלים בתחומי ההשקעות, הנדל"ן, הפיננסים והביטוח. קרן נדלהון מתמקדת בפרויקטים של התחדשות עירונית באזורי הביקוש בת"א וגוש דן. לקבוצה פרויקטים בהיקף של כ- 2,500 יחידות דיור בשלבים שונים. הקבוצה פיתחה מודל חדשני בתחום הנדל"ן להשקעה ללא ביצוע עסקת מכר בפועל, ולהנות ממספר מסלולים מותאמים לצרכי הלקוח ולמצבי השוק המשתנה. מסלול עלית ערך, מסלול ריבית קבועה בתשלום חודשי קבוע מראש.

רולקס. ShutterStock
צו השעה? כן, גם שעונים יכולים להניב תשואה יפה/ShutterStock

השקעה באמנות

במרוצת העשור האחרון, הפך אפיק ההשקעה באומנות למועדף על ידי רבים, זאת בעקבות קריסת שוק הנדל"ן בארה"ב ומשבר הסאב-פריים לצד הריביות הנמוכות עד אפסיות שהשיתו הבנקים המרכזיים בעולם. מהפכת האונליין והגלובליזציה תרמו את שלהם וכיום הגלריות ובעיקר בתי המכירות נהנים בתנועה מאסיבית של קונים בינלאומיים. האפשרויות להשקיע באומנות רבות, בין אם באמצעות רכישת פריט במכירות פומביות ובין אם בשיטות אחרות.

כך, למשל, חברת מאסטרוורקס גייסה 110 מיליון דולר בגיוס שהעניק לה שווי של יותר ממיליארד דולר. החברה רוכשת ציורים בקטגוריית האמנות המודרנית והעכשווית. עבור כל ציור היא יוצרת חברה בע"מ, שמחזיקה בו כנכס היחיד שלה, ורושמת את החברה החדשה עם SEC כהנפקה ציבורית. בשלב הבא, היא מציעה למאות אלפי המשקיעים שנרשמו לפלטפורמה שלה אפשרות לרכוש מניות בחברה שמחזיקה בציור בסכום מינימלי של 500 דולר — ומקסימלי של 10% משווי ההנפקה.

השקעה בשעונים

מדד השוק הכולל (Overall Market Index), מהווה אינדיקציה למגמות פיננסיות בשוק השעונים היד שנייה. הוא מורכב מ-60 שעונים שנלקחו מ-10 מותגי שעוני היוקרה המובילים לפי שווי עסקה. המדד מציג את מחיר השוק הממוצע של 60 השעונים הללו (בדולר ארה"ב) לאורך זמן. בנסיקתו, הוא רשם שיא כל הזמנים שעמד על מחיר ממוצע של 55,268 דולר לשעון יוקרה בשוק היד שנייה. אלא שבשנתיים האחרונות, המדד צלל בשיעור דו ספרתי וגירד את סף 40 אלף דולר לעסקה. האומנם, נתונים אלו, מהווים תמרור אדום לאי כניסה והשקעה בשעון? לא בהכרח. מומחים סוברים כי השוק יבצע בהמשך תיקון ויזנק מעלה.

לסיכום, נדגיש כי על המשקיע לבצע כמובן את בדיקותיו המעמיקות. יש לזכור כי כבכל תחום השקעות, כל שכן אלטרנטיביות, טרם הזרמת הכסף, יש לבחון את ההצעה היטב, באמצעות אנשי מקצוע ולצלול עמוק לתוך הנתונים, קודם לקבלת ההחלטה.

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully