וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שוק ההון לא מספק את תחושת הביטחון שאפיינה אותו"

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 18:52

בדברי פרידה שמסכמים חמש שנים כיו"ר רשות ניירות ערך, מותחת ענת גואטה ביקורת קשה על השינויים האחרונים באקלים הכלכלי: "הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ'חיובי' ל'יציב' על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס, אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון, מהווה תמרור אזהרה"

ענת גואטה 1. ראובן קסטרו
"אני מסיימת בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים"/ראובן קסטרו

יושבת ראש רשות ניירות ערך ענת גואטה תסיים היום את כהונתה לאחר חמש שנים, בנאום הפרידה שלה (שיובא במלואו להלן), התייחסה גואטה בחומרה להתפתחויות האחרונות הקשורות במהפכה המשפטית ואמרה, בין היתר:

"אני מסיימת בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים. השווקים העולמיים חווים סימני מיתון וחוסר-וודאות גבוהה, והמשק הישראלי, אשר עמד איתן בעשור האחרון כאי של וודאות בים הכלכלה הגלובלית, אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון אשר אפיינה אותו עד עתה, והורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון מהווה תמרור אזהרה אליו יש להתייחס בכובד ראש.

ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל - מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו. על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי".


עוד הוסיפה גואטה:

"שוק הון פעיל הוא רכיב הכרחי לפעילות כלכלית ומנוע לצמיחה, לפיתוח תעסוקה, להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחייה. התוכנית נועדה לקדם את טובת ציבור המשקיעים באמצעות שמירה על שוק הון הוגן ופיתוח שוק משוכלל, מגוון, חדשני ותחרותי. כל זאת, כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בשוק ההון עבור כלכלת ישראל ועבור אזרחיה".

ענת גואטה 2. ראובן קסטרו
"הורדת תחזית דירוג האשראי מהווה תמרור אזהרה"/ראובן קסטרו

דברי הפרידה המלאים של יו"ר רשות ני"ע

"אני מסיימת היום קדנציה של למעלה מחמש שנים, במהלכה הובלנו פעולות שנועדו לפתוח ולפתח את שוק ההון הישראלי בפני משקיעים ושחקנים בינלאומיים מובילים, וזאת כדי להבטיח לציבור שוק הון משוכלל, חדשני ואטרקטיבי.

עם זאת, איני יכולה להתעלם מהעובדה כי אני מסיימת את תפקידי בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים. השווקים העולמיים חווים סימני מיתון וחוסר-וודאות גבוהה, והמשק הישראלי, אשר עמד בעשור האחרון כאי איתן של וודאות בים הכלכלה הגלובלית,

אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון אשר אפיינה אותו עד עתה. אנליסטים מרכזיים של גופי השקעות ובנקים זרים הביעו דאגה בשבועות האחרונים מהשפעת מהלכים פוליטיים על יציבות המשק, והורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון מהווה תמרור אזהרה אליו יש להתייחס בכובד ראש.

ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל - מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו. על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי.

הודעת מודי'ס מהווה לא רק סימן אזהרה אלא גם הזדמנות לחשב מחדש את דרכנו, ולהתייחס בכובד ראש לדאגות המשקיעים אשר הזינו בעשור האחרון את צמיחת שוק ההון וצמיחת סקטורים טכנולוגיים מובילים - לכדי הובלה עולמית.

לצד הדאגה, מפעמת בי היום גם גאווה גדולה על העשייה וההישגים המרשימים של כל עובדי הרשות בתקופת כהונתי. יחד עם סגל הרשות מיפינו את החוזקות של השוק הישראלי ופעלנו למול השחקנים המובילים בעולם במטרה להציב את שוק ההון הישראלי על המפה ולהגדיל את מספר השחקנים בשוק ואת איכותם.

במקביל, פעלנו ליישר קו עם הרגולציה בעולם כדי לעמוד בסטנדרטים המקובלים בשוקי ההון מפותחים; בהיעדר תהליכי חקיקה, פעלנו להטמיע סטנדרטים בינלאומיים, באמצעות אימוץ וולונטרי על ידי החברות - שיטה שנהוגה בעולם.

על אף הסקפטיות לגבי האפקטיביות של יוזמות וולונטריות - הנתונים מעידים כי השוק החל לאמץ סטנדרטים כמו ESG, iXBRL, גיוון מגדרי, מודל הנפקה בינלאומי ועוד. אלו תהליכים עמוקים של שינוי דפוסי חשיבה, דפוסי פעולה שנהוגים מזה עשרות שנים בשוק ועדיין הצלחנו לייצר שינוי ולהתקדם.

כל זאת בעוד שוק ההון והמערכת הפיננסית כולה חוו אי יציבות פוליטית עם חמש מערכות בחירות תוך ארבע שנים, מגיפה עולמית שהביאה את השווקים לשיאים של שפל וגאות חסרת תקדים ובשנה האחרונה אינפלציה צומחת אשר נתנה אותותיה בשווקים ומשפיעה על דפוסי ההתנהלות הפיננסית של הציבור.

הצלחנו להתמודד עם המשברים ולמנף הזדמנויות.
שוק ההון, בראש ובראשונה, הוא מקור חשוב של אשראי והון עבור המשק ואפיק חיסכון והשקעה עבור הציבור. כדי להבטיח פעילות אופטימאלית לשני יעדים אלו - במהלך השנים האחרונות, חיזקנו את התשתיות על בסיסן פועל שוק ההון - הפכנו את הבורסה לניירות ערך בתל אביב לגוף עסקי על מנת להבטיח כי האינטרס של המשקיעים יעמוד לנגד עיניו.

כמו כל דבר חדש, כן, יש חבלי לידה -- שכלול לא עוסק רק בהגדלת ההכנסות, אלא בשינוי פנימי עמוק של אופן הפעולה והטמעת סטנדרטים בינלאומיים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. רק כך, נוכל להבטיח תשתית טובה לציבור ולמשק.

לצד זאת, בדומה לשווקים הבינלאומיים, גם הקטנים שבהם, שוק אינו יכול להתבסס על פלטפורמה אחת, בטח לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות שמשנות דפוסי עולם - בנינו את התשתית הרגולטורית להקמה של פלטפורמות נוספות ויש מספר חברות בינלאומיות שהביעו עניין.

אני מקווה שאלו יבשילו כדי הקמה של פלטפורמות חדשות ומתקדמות בישראל. פלטפורמת מסחר היא התשתית עליה מבוססת פעילות שוק ההון ולכן אנו רוצים להבטיח שתתאפשר תחרות, קדמה ואטרקטיביות לכלל שחקני השוק.

הרשות פעלה ופועלת באופן עקבי ונחוש לבצע אכיפה על מנת להבטיח שוק הון הוגן ומסחר תקין. בשנים 2018 - 2022 נפתחו 85 תיקי חקירה פליליים ומנהליים.

בתוך כך, אנו בוחנים כל העת את השינויים בשוקי ההון ובכלל במערכת הפיננסית ומגדירים את הגבולות בתחום הנכסים הדיגיטאליים. התפקיד שלנו, הוא לשמור על עניינו של הציבור על ידי גיבוש מסגרת שתאפשר את היתרונות של הטכנולוגיות לציבור והרשות ערוכה לבצע זאת.

בשנים האחרונות רשות ניירות ערך, בראשותי, קיבלה משימה מיוחדת - הגברת התחרות במערכת הפיננסית על ידי אסדרה ויצירת אקו סיסטם שתומך בפיתוח פעילותו של ענף הפינטק בישראל.

אני שמחה לבשר כי עד כה הענקנו תשעה רישיונות לחברות פינטק שמציעות לעסקים קטנים ובינוניים שירותים פיננסיים מתקדמים וכלים שישפרו את בריאותו פיננסית של הציבור. זו אבן דרך משמעותית בדרך לעולם פיננסי פתוח - הרפורמה שניצבת על סדר יומם של הרגולטורים ברחבי העולם.

אנחנו מדברים הרבה על הצורך בהטמעת חדשנות ובהגברת התחרות, אבל דיבורים לא יספיקו - צריך להעז ולהאיץ את התהליכים כדי לחבר את הפינטקים למערכות התשלומים ולאפשר לציבור שירותים פיננסיים מתקדמים. אני בטוחה כי הצטרפותן של שחקניות חדשות תביא לשינוי פניו של השוק הפיננסי בישראל ולרווחת הצרכן הפיננסי.

אני גאה על הזכות להוביל את פעילות רשות ניירות ערך בשנים האחרונות, ומודה על האמון שניתן בי. אני בטוחה, כי המהלכים בהם נקטנו יתרמו רבות לקידום התחרות בשוק הפיננסי בישראל, יסייעו לפיתוח שוק ההון הציבורי בישראל והכל לטובת רווחת הציבור וכלכלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully