וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברות הישראליות שהפכו שותפות להנצחת זכר השואה

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 9:49

חברות ישראליות רבות הפכו בשנים האחרונות לפעילות בשימור זכר השואה. אספנו כמה דוגמאות

קיר תמונות במוזיאון השואה בוושינגטון. ShutterStock
קיר תמונות במוזיאון השואה בוושינגטון. הצורך לדובב הפך בשנים האחרונות לצורך לשמר/ShutterStock

עד לפני כמה עשורים, זיכרון השואה והגבורה היה חלק מהווי החיים הישראלי. הניצולים התהלכו בינינו. הם היו אנשים צעירים יחסית שהפליאו לשקם את חייהם ונדמה שברוב המקרים הבעיה העיקרית הייתה איך לגרום להם לדבר, לספר ולשתף.

בעשורים האחרונים - וביתר שאת בשנים האחרונות, החל מספרם של השורדים להתמעט. כיום יש בישראל פחות מ-150 אלף ניצולים וממספר זה נגרעים אלפים מדי שנה.

כתוצאה מכך ראו עצמן חברות רבות אחראיות לשימור זכר השואה. חלקן עשו זאת בפעילות בקרב עובדיהם ואירחו ניצולי שואה שיספרו את סיפורם, חלקן שילבו זאת בתחום עיסוקם והפכו שותפות לפתרונות טכנולוגיים שיעזרו לשמר את הזיכרון. אספנו כמה דוגמאות כאלה.

זיכרון בסלון SILVERFORD. יח"צ,
"זיכרון בסלון" בחברת Silverfort/יח"צ

חברת הסייבר Silverfort

בחברת הסייבר Silverfort, המפתחת פלטפורמה להגנה על אימות של משתמשים ומאפשרת לארגונים למנוע תקיפות סייבר העושות שימוש בזהויות גנובות. בחרו לקחת חלק בפרוייקט 'זיכרון בסלון' ולארח בערב יום השואה את אילנה נחשוני ניצלות שואה בת 83 שנולדה בפולין ועלתה לארץ בשנת 1947. אילנה היא סבתה של עובדת בחברת סילברפורט ולכן החליטה להגיע ולספר את סיפור הגבורה שחוותה. המפגש יתקיים במשרדי החברה שבמגדלי חג'ג' בתל- אביב.

מורן ציפר, מנכ"לית שותפה בזיכרון בסלון וממייסדות המיזם: "התרגשנו מאד לראות את הבחירה של סילברפורט לקחת אחריות על זיכרון השואה ולקיים זיכרון בסלון במשרד. במיוחד שמחנו שאחת העובדות בחברה, פנתה לסבתה, שורדת השואה אילנה נחשוני וביקשה ממנה להגיע ולספר את הסיפור בחברה. העברת הסיפור מהשורדים לדורות הבאים היא משימה לאומית.

במציאות בה הולכים מדי יום כ-40 שורדי שואה לעולמם, אנחנו חייבים להבטיח שלכל שורד ושורדת יהיה סלון לספר בו את הסיפור ולעודד כמה שיותר מבני דורות ההמשך לשאת את לפיד הזיכרון ולהבטיח לשמור את הזיכרון חי ורלוונטי. ההתגייסות של המגזר העסקי, בדיוק כמו שסילברפורט עשו, מראה איך הקטר הכלכלי של המשק יכול להיות גם הקטר החברתי ולהפוך את העולם למקום טוב יותר שמאיר את הדרך."

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יעקוב כהן buyme. יח"צ,
יעקב כהן מתארח בחברת BUYME/יח"צ

בחברת BUYME, בחרו לארח ולשמוע את סיפורו של יעקב כהן, בן הדור השני להורים ניצולי שואה. כהן סיפר לעובדי החברה את סיפור הישרדותם של יהודי הונגריה בשואה, דרך סיפורם האישי ומעורר ההשראה של הוריו.

אביו, שלום אריה כהן יליד שנת 1919 הצליח להתחמק במשך זמן ארוך מגיוס לצבא ההונגרי אך בסופו של דבר נתפס ונשלח לפלוגות עבודה ומשם נלקח במסע ארוך למטהאוזן שם שוחרר.

אמו, רייזל (שושנה) כהן לבית גוטליב חיה בבית חסידי/ציוני אך לא הצליחה להגיע ארצה לפני השואה. היא נשלחה לאושוויץ ומשם לבית חרושת לעבודות כפייה וסיימה את השואה בגרמניה. לבסוף, יעקב הרחיב לעובדים הנרגשים על התקומה של משפחתו , על הבית והשושלת המשפחתית שהוריו הקימו בישראל.

תומר כהן, מנכ"ל BUYME: "זכות גדולה לארח את יעקב ולשמוע את הסיפור מעורר ההשראה של משפחתו. מאחלים בריאות ואריכות ימים ושתמיד נזכור ולא נשכח".

פנחס - bluevine. יח"צ,
פנחס גולן, ניצול שואה, היה אורח חברת הפינטק "בלו-ויין"/יח"צ

חברת הפינטק הישראלית, Bluevine

במסגרת ציון יום הזיכרון לשואה, פגשו עשרות עובדי חברת הפינטק הישראלית, Bluevine, את פנחס גולן, ניצול שואה בודד בן 88 המתגורר בנס ציונה, אשר שיתף את העובדים בסיפורו האישי והמרגש.
פנחס נולד בקייב שבאוקראינה, בן יחיד להוריו אשר היה בן 7 כאשר פרצה המלחמה.

פנחס ריגש עד דמעות את עובדי החברה כאשר סיפר כיצד כילד בן 7 ראה אל מול עיניו את סבו, סבתו ואביו נרצחים, בזמן שנשלח עם אימו למחנה ההשמדה, אושוויץ, שם הופרדו השניים. בהמשך גילה פנחס כי הוא השורד היחיד במשפחה, בעוד אימו נרצחה באושוויץ והוא עצמו שרד בקושי וברעב גדול את המלחמה עד גיל 12. לימים, זכה להפוך לחייל שלחם למען מדינת ישראל.

"זוהי הייתה זכות אדירה עבורנו, לפגוש בשנת 2023 פנים אל פנים ניצול שואה, בימים בהם יש מעטים שעוד איתנו. אנו מודים לפנחס שכיבד אותנו בנוכחותו ושיתף אותנו מגוף ראשון בסיפורו המרגש", סיכמו עובדי החברה.

חברת Digital Turbine, מובילה עולמית בענף פרסום באפליקציות מובייל, אירחה יחד עם חברת JCDecaux את ניצול השואה ג'קי אופן למפגש מרגש בו שיתף עם העובדים את סיפורו וסיפור משפחתו בזמן השואה.

אפליקציה מסעות פולין 2. יח"צ,
אפליקצייה ייעודית למסעות בני נוער לפולין/יח"צ

Code for Israel, בשיתוף חברת D-ID ומרכז ההדרכה "המעורר"

לחבר את הדור הצעיר: לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, פיתחו ב- Code for Israel, בשיתוף חברת D-ID ומרכז ההדרכה המעורר, אפליקציה ייחודית שתלווה מסעות של בני נוער לפולין.

באפליקציה ישנם כלים לניהול מיטבי של מסעות לזיכרון השואה, הן בפולין והן בארץ, וכלולים בתוכו: בניית הדרכות, ניהול יומן אישי לתלמיד, מעקב אחר סדנאות, כלים חדשים להעברת תכני זיכרון. אחד הכלים שמוטמעים באפליקציה הוא Creative Reality™ Studio מבית חברת D-ID שמאפשר להנפיש דמויות מזיכרון השואה ולשמוע אותם מספרים על האירועים שקרו אז. כך, בזכות האפליקציה ההדרכות ינוהלו בצורה חדשנית יותר וגם התכנים יקבלו התאמה וחיבור לדור הצעיר.

יסמין לוקץ', המייסדת של Code for Israel מוסרת: "הפרויקט הזה הוא אחד מתוך 40 פרויקטים, אבל הוא מרגש במיוחד בגלל העיתוי בו הוא מגיע. מצד אחד אנחנו רואים בכאב את דור השורדים הולך ומתמעט ומצד שני התפתחות טכנולוגית שתאפשר לזכור אותם בדרכים חדשות ואפקטיביות יותר כך שיערבו גם את הדור הצעיר בהבטחה לזכור ולא לשכוח."

אהובה ינאי ארגון "מתן". יח"צ,
אהובה ינאי, מנכ"לית מתן/יח"צ

ארגון מתן בשיתוף עמותת גיבורי וגיבורות היופי

ארגון מתן משקיעים בקהילה, בשיתוף עמותת גיבורי וגיבורות היופי בפרוייקט מרגש למען שורדי ושורדות השואה "מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים" .

בחציו הראשון של היום יעברו השורדות והשורדים תחנות טיפוח, כיף ורוגע. בסיומו של היום, בטקס חגיגי, יוענקו סרטי "גיבורת היופי". האירוע שם למטרה להגשים חלום למספר גדול של שורדים, גיבורות גיבורים ולתת להם הזדמנות ליום אחד לקבל את מלוא תשומת הלב, לשמוח ולהתפנק - לקבל מתנות קטנות, שלא זכו להן בצעירותם. האירוע שם דגש על הקשר הבין דורי, ולכן משתתפות ומשתתפים בו לוחמים ולוחמות בצה"ל, זמרים ואמנים.

בסיום האירוע העניקו המארגנים לכל המשתתפים שלל מתנות, שנרכשו מתרומות.

אהובה ינאי, מנכ"לית מתן: "זכות גדולה לקחת חלק במיזם חשוב ומרגש זה, לצד משתתפות ומתנדבות ומספר רב של פורשות צה"ל , שרובן שירותו שנים רבות בתפקידי מפתח והשתתפו במסע "עדים במדים". כולן חיות ונושמות את הקשר עם שורדות השואה, תורמות ומתנדבות. ‎"אנחנו מלוות אותן, מעגלי הקשר יישמרו והנשים יזכו לחיבוק חם לא רק באירוע אלא לתקופה ארוכה יותר", אמרה אחת המתנדבות.

גרוניצקי הנק וברונקה, הוריו של אבינועם ברטל. יח"צ,
הנק וברונקה בורנשטיין, הוריו של אבינועם ברטל/יח"צ

משרד עוה"ד גורניצקי GNY

ביום הזכרון לשואה יארחו במשרד עוה"ד גורניצקי GNY את אבינועם ברטל, בן יחיד לניצולי שואה, יליד פולין ואביה של מיה ברטל ניר, סמנכ"לית השיווק, התקשורת והפיתוח העסקי של המשרד. אבינועם יספר את סיפור הגבורה של אביו הנק ואמו ברונקה, אשר עברו את אימי הכיבוש הגרמני בפולין- הוא תחת ניירות אריים והיא במנוסה מתמדת, עד שניצלו בנס כשהם מותירים אחריהם בני משפחה שנרצחו, ועולים ארצה ב-1957.

אל''ם במיל' אבינועם ברטל נולד עם הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 בפולין, בן יחיד, עלה עם הוריו אשר ניצלו מהשואה לארץ ישראל בשנת 1957 לאחר ששעריה של פולין נפתחו בפני עולים שביקשו לעלות ארצה עת התחלף השלטון (''עליית גומולקה''), נשוי לתמר (אף היא גמלאית חיל החימוש- פרשה כסא''ל), אב לארבעה ילדים וסב לחמישה נכדים ונכדות (בקרוב שישה) ומתגורר בעיר רמת גן.

זיכרון בסלון , חברת אימפרבה. אימפרבה,
זיכרון בסלון עם אברהם גרינזייד באימפרבה/אימפרבה

אימפרבה

במסגרת האירועים לציון יום השואה והגבורה, קיימה חברת אבטחת המידע אימפרבה (imperva) אירוע "זיכרון בסלון" בהשתתפות אברהם גרינזייד, אחד מחצי מיליון היהודים בצבא האדום במלחמת העולם השנייה, ששיתף את עובדי החברה בסיפור חייו המעורר השראה וגבורה.

אברהם גרינזייד, נולד ב-1926 בעיירה קטנה ברומניה. ב-1941, כשגרמניה פלשה לברית המועצות, משפחתו ברחה לאוזבקיסטן. בגיל 15 נפטר אביו ממחלה. כשהיה בן 17 חלתה גם אמו. חצי שנה לאחר מכן, התגייס לצבא האדום, בין היתר כדי לנקום בנאצים שרצחו מאה מקרובי משפחתו. גרינזייד עלה לארץ בתחילת שנות ה-90, היה צנחן, איש קומנדו ומעוטר ב-3 עיטורי קרב על גבורתו.

עינת להם-ליבנת, סמנכ"לית משאבי אנוש: "זוהי זכות גדולה עבורנו לארח במשרדנו את אברהם גרינזייד, מגיבורי מלחמת העולם השנייה. עובדי החברה מתנדבים ומסייעים לניצולי שואה במהלך השנה ועושים את כל הניתן כדי שלא יהיו לבד ולא יחסר להם דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully