וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור בידינו: הפיתוחים הישראליים שהופכים את העולם לירוק יותר

20.4.2023 / 8:55

'יום כדור הארץ העולמי' (Earth Day) מצוין בכל שנה בתאריך 22.4 ברחבי העולם ומטרתו לקדם את ההכרה הציבורית ביכולתו של כל אדם להשפיע על הסביבה למענו, למען ילדיו ולמען הדורות הבאים אחריהם. לכבוד הכדור, יצאנו להכיר פיתוחים ישראלים שנועדו לשמור עליו - וחזרנו גאים

אילוסטרציה. ShutterStock
הכדור בידיים שלנו: פיתוחים ישראלים מתקדמים למען כדור הארץ/ShutterStock

למעלה ממיליארד אנשים ברחבי העולם, מציינים את 'יום כדור הארץ העולמי' במטרה להעלות את המודעות להגנת על הסביבה ולשמירה על כדור הארץ.

הכוונה בהעלאת המודעות היא לקדם את הכרת הציבור הרחב עם יכולתו האמיתית להשפיע, להטמיע את ההבנה כי כל אדם יכול, אם רק יאמץ התנהלות יומיומית מתחשבת, להשפיע על הדבר העצום הזה עליו אנו חיים. להשפיע ולעזור בשמירה על כדור הארץ למענו ולמען גורלם של הדורות הבאים. הכדור בידיים שלנו - פשוטו כמשמעו!

לכבוד היום הבינלאומי לשמירה על הכדור, חקרנו קצת על פיתוחים ישראליים שנולדו מתוך כוונה אמיתית, עם אג'נדה חברתית-סביבתית, להפוך את העולם לירוק יותר.

הבאנו פה טעימה מחברות ישראליות שכל ייעודן הוא זה - שמירה על הכדור - וחזרנו עם תחושה שיש לנו על מה "להשוויץ" והצלחתם היא גאווה ישראלית.

כדור הארץ. ShutterStock
הכדור בידיים שלנו: לכל אדם אפשרות להשפיע, אם רק יאמץ התנהלות יומיומית מתחשבת/ShutterStock

אנרגיות מתחדשות

כחלק מהמאבק העולמי במשבר האקלים, הפסקת השימוש במקורות אנרגיה מזהמים ומעבר למקורות אנרגיה מתחדשים הפך לצו השעה. עם ממוצע של 300 ימי שמש, בישראל השמש היא המשאב הזמין והזול ביותר ליצירת אנרגיה. אך למרות התקדמות משמעותית בתחום האנרגיה הסולארית, רק 8.1% מסך האנרגיה שנצרכה בישראל הייתה ירוקה, רחוק מהיעד של הממשלה ל-30% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2030.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
התקנת גגות בשטח מסחרי ביישוב בצפון. וולטה סולאר,
התקנת גגות בשטח מסחרי ביישוב בצפון/וולטה סולאר

קידום ועידוד המעבר לאנרגיה סולארית הוא הכרחי על מנת להבטיח עתיד נקי לילדנו

חברת וולטה סולאר (Volta Solar) פועלת בתחום הגגות הסולאריים הפרטיים, העסקיים והמוניציפלים. החברה מעודדת יזמים פרטיים ועסקיים להתקין מערכות סולאריות בבתיהם ומתמחה בהקמה ותפעול של המערכות. עד כה התקינה וולטה סולאר אלפי מערכות סולאריות על בתים ישראליים, מבנים מסחריים ומוניציפאליים - בסך של כ-100 מגה-וואט והיא החברה הגדולה בישראל בסגמנט של גגות סולאריים בבתים פרטיים, ומהחברות המובילות במגזר המוניציפלי והמסחרי.

"למעט יתרונות סביבתיים, למעבר לאנרגיה סולארית יש יתרונות כלכליים מובהקים. קידום ועידוד המעבר לאנרגיה סולארית הוא הכרחי על מנת להבטיח עתיד נקי לילדנו" מסביר ערן טל, מנכ"ל וולטה סולאר. "לצורך פישוט התהליך להתקנת מערכות סולאריות וולטה סולאר מציעה פתרון 'ליסינג סולארי' הכולל מימון להתקנת פאנלים סולאריים, הכולל השקעה כספית מינימלית מצד הלקוח ומקסימום רווחים עתידיים. אנחנו שוכרים את הגג, מקימים מערכת סולארית ובתמורה בעל הנכס מקבל הכנסה חודשית קבועה".

ערן טל מנכ"ל ומייסד. וולטה סולאר,
ערן טל, מנכ"ל וולטה סולאר/וולטה סולאר

צמצום צריכה מזהמת

כבר שנים שבדרכים שונות מנסים לעודד אותנו הצרכנים לצרוך ירוק יותר, שקיות רב פעמיות, מיסוי על חד פעמי וכן עידוד של מחזור. אולם חברות ישראליות מנסות לייצר פטנטים טכנולוגים שיהפכו את השמירה על הסביבה למהנה יותר, וכך מעודדים אותנו הצרכנים לצרוך ירוק יותר.

"המשתמשים שלנו מדווחים כי הם משתמשים בבקבוק כל הזמן וכך מצמצמים את הצריכה של בקבוקים וכוסות חד פעמיות"

בקבוק המים החכם water.io - פטנט חדשני של חברת אימפקס הישראלית. מדובר בבקבוק שמייצר הרגלי שתיה טובים יותר ומותאם למשתמש באופן אישי . טכנולוגיות מתקדמות בונות בעבור המשתמשים תוכנית שתיית מים אישית באפליקציה שמחוברת לבקבוק תוך שקלול של הנתונים האישיים שלהם (גובה, משקל, פעילות ספורטיבית, מזג אוויר). כך הבקבוק החכם מתזכר את המשתמשים לשתות יותר מים במהלך היום ע"י רטט והבהוב ע"ג פקק הבקבוק.

תוכנית השתייה האישית מתעדכנת באופן יומי בהתאם לשינויים במזג האוויר וברמת הפעילות. באמצעות אפליקציה משחקית ומהנה מעודד הבקבוק את משתמשי האפליקציה לשתות רק מהבקבוק הייעודי, כך מצמצם הבקבוק את השימוש בבקבוקים ובכוסות חד פעמיות ומסייע בשמירה על איכות הסביבה.

"הבקבוק שלנו מעודד אנשים לשתות הרבה יותר וגורם להם לרצות להיות אתו במהלך כל היום." הוסיף קובי בנטובסקי מנכ"ל impacx שפיתחה וייצרה את הבקבוק החכם. "מדובר בבקבוק מים חכם ורב פעמי עם חווית משתמש איכותית וחווייתית שמשנה הרגלים ומצליחה לייצר שינוי בריאותי. המשתמשים מדווחים כי הם משתמשים בבקבוק כל הזמן וכך מצמצמים את הצריכה של בקבוקים וכוסות חד פעמיות."

water.io הבקבוק שיזכיר לכם לשתות. יח"צ,
בקבוק המים החכם water.io, פטנט חדשני של 'אימפקס'/יח"צ

תעשיית הבשר

דו"ח מפורט של האו"ם שבדק את ההשפעה של תעשיות הבשר, החלב והביצים על איכות הסביבה גילה כי תעשיות המזון מן החי הן גורם מרכזי להתחממות כדור הארץ. בשנים האחרונות תעשיית המזון הולכת ומשתנה: האוכלוסייה גדלה, תוחלת חיים מתארכת כשמנגד משאבים כמו מים ואדמה חקלאית פורייה מידלדלים, אבל גם הצרכים התזונתיים משתנים. לצד הצמחונים והטבעונים המהווים כ 10% מאוכלוסיית העולם, ישנם למעלה מ 40% המגדירים עצמם כ"מפחיתנים" (Flexitarians) והם הגורם המשמעותי שמניע את הפוד-טק והופך אותו לתעשייה בקצב צמיחה אדיר המעצב את הדרך שבה נאכל ב 2050.

מחקרים מצאו כי תעשיית המזון מן החי הינה התעשייה המזהמת ביותר כך שהיא פולטת גזי חממה יותר מ-18% מכלל הפליטות בעולם, שהן יותר מכל סקטור התחבורה יחד. מחקרים נוספים מעידים שבשנת 2050, בה צפויים לחיות בעולם כ-10 מיליארד בני אדם, לא יהיה מספיק שטח ומשאבים לגדל כמות מספקת של מזון מן החי.

דניאל גמזו. אריאל קריידמן,
דניאל גמזו, מנהל הפיתוח העסקי של FRESH START/אריאל קריידמן

החממה מצמיחה טכנולוגיות להתמודדות עם משבר המזון

"אנחנו מחפשים באופן תדיר אחר פיתוחים טכנולוגיים חדשניים על מנת להתמודד עם משבר האקלים"

כחלק מהמאמץ לשפר את תעשיית הבשר ולצמצם את השפעתה ההרסנית על הסביבה פועלת בקריית שמונה חממת הפוד טק FRESH START המתמקדת בקידום טכנולוגיות מזון לכל אורך שרשרת הערך של מזון ומשקאות בתחום הבשר המתורבת, הארכת חיי מדף, הפחתת סוכר, שיפור הערך התזונתי ועוד.

כיום בחממה כ-10 חברות בשלבים שונים, כשהמטרה היא להצמיח כ-40 חברות במהלך חמשת השנים הבאות. החממה, פועלת במסגרת תוכנית החממות של הרשות לחדשנות ומופעלת על-ידי קונסורציום הכולל ארבעה שותפים: תנובה, קבוצת המזון טמפו, חברת המשקאות המובילה, פלטפורמת ההשקעות OurCrowd וקרן ההשקעות Finistere Ventures.

החממה הוקמה דווקא באזור הגליל כדי לחזק את כלכלת האזור ולעודד יזמים להשתקע בגליל המזרחי. החממה מתמקדת בהצמחת חברות בתחום המזון, במטרה להצמיח טכנולוגיות ישראליות מתקדמות שיעזרו להתמודד עם משבר המזון והצורך להאכיל את אוכלוסיית העולם הצומחת במהרה.

"החממה שואפת להגדיל את הפורטפוליו שלה ומחפשת תדיר אחר פיתוחים טכנולוגיים חדשניים על מנת להתמודד עם משבר האקלים שכבר נותן את אותותיו " מסביר דניאל גמזו, מנהל הפיתוח העסקי של FRESH START.

"בשנים האחרונות צפינו כיצד איתני הטבע פוגעים בכמות וטיב המזון ולכן השאיפה שלנו היא להגדיל את היצע הטכנולוגיות שיוכלו לספק מזון בריא ומזין לאוכלוסיות העולם, שהולכת וגדלה. בעזרת תמיכה בכלל היבטי החברה, החל מהפן הכלכלי ועד המקצועי, החממה מביאה לקדמת התעשייה את הפתרונות החדשניים ביותר".

ליאת לוי לכיש. יעל בר פסח,
ליאת לכיש לוי מנכ"לית צ'יקפי (ChickP)/יעל בר פסח

חלבונים מן הצומח כאלטרנטיבה איכותית

"החלבונים מן הצומח הם אלטרנטיבה איכותית לצריכת מזון מהחי שהשפעתו הרסנית לכדור הארץ"

פיתוח ישראלי למשל שנועד לצמצם את ההשפעות המזהמות של תעשיית הבשר הוא זה של חברת צ'יקפי (ChickP) היא חברת פודטק מנס ציונה המחוללת מהפכה בתעשיית המזון העולמית. פיתחה חלבון חומוס בריכוז ייחודי של 90%, הרשום כפטנט עולמי ומשמש את תעשיית המזון כתחליף לבשר וחלב.

פרופסור רם רייפן מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית הוביל מחקר ארוך שנים, ששיאו בתוצאה של גרגירי חומוס שהופכים במעבדה בנס ציונה לאבקת חלבון מחומוס המספק אלטרנטיבה איכותית למוצרים המכילים חלבון מן החי. החלבון של צ'יקפי הינו ניטרלי בטעמים, בעל פונקציונליות המאפשרת ליצור ממנו מגוון אינסופי של מאכלים ובעל ערך תזונתי גבוה.

ליאת לכיש לוי מנכ"לית צ'יקפי (ChickP):"חומוס הוא לא רק המאכל הלאומי אלא גם פתרון המסייע בהתמודדות עם האתגר הכי משמעותי של האנושות - איך מצליחים להמשיך להאכיל מיליארדי פיות של בני אדם כשמזון מהחי מצטמצם ללא היכר. אנחנו גאים להיות שותפים למהפכת החלבונים מן הצומח וליכולת לתת מענה מידי ואלטרנטיבה איכותית לצריכת מזון מהחי שהשפעתו הרסנית לכדור הארץ".

simpliigood. simpliigood,
"אין עוד מוצר חקלאי כזה בעולם", simpliigood/simpliigood

"אין עוד מוצר חקלאי כזה בעולם"

חברה נוספת המנסה לפתור את בעיית הזיהום הנפלט מן המזון מן החי היא חברת הפוד-טק הישראלית Simpligood . החברה- מייצרת ספירולינה טרייה המאפשרת לקבל את הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר שיש במזון מן החי - דווקא מאצות. אצת הספירולינה גדלה בבריכות ענק בחוות גידול ייעודיות והיא גדלה לאורך כל השנה. האצה מכפילה את הביומאסה שלה בכל 36 שעות בממוצע ולשם גידולה משתמשים באנרגיית השמש. נוסף לכך, אין בה חומרי הדברה, היא סופגת פחמן דו־חמצני מהאוויר, והגידול שמטיב עם הסביבה נעשה באמצעות 98% מים ממוחזרים וללא פליטת פסולת לסביבה. בשביל לייצר את השינוי, Simpligood עוסקת בייצור ספירולינה טרייה המאפשרת לקבל את הערכים התזונתיים הגבוהים שיש במזון מן החי מאצות הספירולינה בעלות ערכים תזונתיים של 74% חלבון ו- 26% נוטריאנטים, ויטמינים ומינרלים.

מנכ"ל חברת Simpligood, ליאור שלו מספר: "לאצת הספירולינה יש יתרונות רבים בהיבטים שונים כך שאין עוד מוצר חקלאי כזה בעולם. לדוגמה, על מנת לזרוע סויה צריכים שדות ענק, ואילו לספירולינה יש צורך בתא שטח קטן מאוד. הספירולינה היא ירוקה במלוא מובן המילה: היא צריכה מעט מאוד מים ומעט מאוד שטח לצורך הגידול, וכך היא אינה מזיקה לסביבה.".

ליאור שליו. simpliigood,
ליאור שלו, מנכ"ל חברת Simpligood/simpliigood

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully