וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר בלוף: מחפשים כיסא אורתופדי? ובכן, אל תטרחו, כי אין כזה

23.4.2023 / 12:53

משרדי פרסום ומותגים מפרסמים כיסאות "אורתופדיים" ומתמחרים אותם בהתאם, אלא שאין בכלל מוצר כזה, והוא לא שונה במהותו מכיסא "רגיל". אז מה כן צריך לעשות כדי שהכיסא שקניתם לא יגמור לכם את הגב?

כסא משרדי. ShutterStock
מכרו לכם כיסא "אורתופדי"? מכרו לכם לוקש/ShutterStock

מה ההבדל בין כיסא משרדי 'רגיל' ואיכותי שמספק תמיכה טובה לגב ולישבן, שמפחית את הלחץ מחוליות הגב ועמוד השדרה לבין כיסא 'אורתופדי'?

אין שום הבדל, אפילו לא קטן, אלא שבשנים האחרונות מצאו יצרני ומשווקי הכיסאות שיטה חדשה לינוק כסף מהציבור: הם מדביקים לכיסאות משרדיים את התווית "כיסא אורתופדי", מייצרים מצג כאילו מדובר על מוצר בעל איכויות רפואיות, מבדלים אותו מכיסאות אחרים ומתמחרים אותו בהתאם.

למעשה, אין מדובר על שיטה חדשה: במשך שנים, הצליחו יצרניי ומשווקי המזרנים לשטות בציבור, תוך שהם מצמידים למוצרים מסוימים את התווית הנכספת, לצד תג מחיר גבוה. אלא שבסדרת כתבות שפורסמו בנדון בלוף המזרנים נחשף. לצד זאת, סוגיית הכיסאות האורתופדיים המשרדיים, לא לובנה, כל שכן באופן מעמיק דיו. צללנו לתוך עולם הכיסאות המשרדיים, שוחחנו עם מומחים בכירים ביותר בתחום האורתופדיה וחזרנו עם מסקנות שיחסכו לכם הרבה כסף ויתקנו את הרושם הצרכני המוטעה, אותו יצרו בעמל רב משרדי הפרסום.

עושים סיבוב על הצרכנים

ד"ר מיכאל רייכל, מנתח גב בכיר, וד"ר דן דבי, מומחה בעל שם בכירורגיה אורטופדית, שחברים, בין היתר, באיגוד הישראלי לאורתופדיה, מציינים בשיחה עם וואלה! כסף כי, כאמור, המונח כיסא אורתופדי נטבע לצרכים שיווקיים ואינו באמת מקפל בתוכו את הבשורה שנגזרת משמו. "זה טריק מכירתי ותו לא, אין באמת דבר כזה כיסא אורתופדי. כל כיסא משרדי נוח, הווה אומר כיסא בגובה מותאם המספק את התמיכה המתאימה לאותו אדם ספציפי שיושב עליו ובעל ידיות לתמיכה, יפחית את העומס מחוליות הגב ובהתאם גם את הכאב".

למעשה, מציינים השניים, כי ישיבה ממושכת על כיסא, גם משרדי, גוררת כאבים בגב התחתון. "בזמן הישיבה השרירים לא עובדים, ונוצר עומס על החוליות, שגורם לגירוי עצבי ולכאבי גב. הפתרון הוא פשוט למצוא כיסא נוח וכמובן לקום מעת לעת על מנת לחלץ את השרירים". השניים מציינים כי לעיתים, בחוויה הראשונית, כיסא יכול להיחוות כנוח, אולם כעבור זמן מה, הישיבה תיצור כאבים.

היקף שוק הפרסום באינטרנט של כיסאות אורתופדיים מוערך במיליונים רבים של שקלים בשנה. גורם בכיר בענף הפרסום עימו שוחחנו, מספר על זינוק חד בעלות קליק בקמפיינים פרסומיים בגוגל לביטוי האמור. "בינינו, הרי מי יודע טוב יותר מאשר היצרנים והמשווקים שאין חיה כזו כיסא אורתופדי, אבל כשכואב לך, בטח הגב, אתה מוכן לשלם הרבה כסף".

ההשקעה הרבה, מניבה כמובן תשואה: על פי הערכות, שוק הכיסאות האורטופדיים, מגלגל בישראל מידי שנה עשרות מיליוני שקלים, מה שמושך עוד ועוד גורמים 'לקפוץ על העגלה', ולנסות לעשות את הסיבוב שלהם על הצרכנים.

כיסא משרדי. ShutterStock
פשוט תוודאו שהוא מתאים לכם. כסא לא אורתופדי/ShutterStock

"המילה אורתופדי משמשת כמקדם מכירה בשוק, ואין שום תקן המחייב ומגדיר את השימוש במוצרים ארגונומיים או אורתופדיים, לכן אין הטעיה חוקית", מציינים במועצה הישראלית לצרכנות ומוסיפים כי "התקן של הכיסאות מתייחס לשיקולי בטיחות, ונשען ברובו על תקנים אירופאיים. בבעיות גב, למשל, אין פתרון שמתאים לכולם, לכן גב כיסא בזווית או חומר מסוים יכול להתאים לבעיה של מישהו אחד ולא בהכרח למישהו אחר, זה קשור למשקל הגוף ולבעיה הייחודית".

בסופו של יום, המילה אורתופדי השתרשה בקרב הצרכן בישראל כשם דבר לכיסא איכותי בעל סגולות רפואיות. הבעיה אינה בהכרח בעצם השימוש בה, אלא בתמורה שניתנת בגין הכסף המשולם. עצם אזכורה, אינו מהווה ערובה לאיכות או לסגולה בריאותית, ועל הצרכן לבחון היטב את הכיסא בו הוא מביע עניין, כולל את המנגנונים וטיב החומרים ממנו הוא עשוי, שמצדיקים את 'הטייטל' שניתן לו. אז כיצד עושים זאת? בסיוע מומחי האתר שבו בשקט, אנו מפרטים את הדגשים לבחירת כסאות משרדיים.

הדגשים של מומחי "שבו בשקט" לבחירת כיסא נכון

  • תחסכו את הצורך להוציא תואר בהנדסה: רבים ממשווקי הכיסאות מוכרים אותם כאשר הם מפורקים. זה אומנם עשוי להוזיל את העלות אך מלאכת ההרכבה עלולה להתברר כקשה, מעיקה ובעיקר כזו שבסופה תמצאו את עצמכם עם כיסא שאינו יציב.
  • שימו לב לגלגלים: בסופו של דבר, הגלגלים סופגים את מלוא כובד המשקל שלכם, ופעמים רבות, הם מתבלים מהר ונשברים. מוטב לא לרכוש כיסא עם גלגלים מפלסטיק, אלא כאלו שעשויים מחומרים איכותיים כגון סיליקון.
  • וודאו כי קיימת התאמה מלאה למבנה הגב: רצוי מאוד כי הכיסא יכלול בין היתר את התכונות הבאות: יכולת התאמת גובה, רוחב מושב שמותאם למבנה הגוף, תמיכת מותן, משענת גב, משענת יד, ומשענת ראש. כמובן שעליכם לחפש את הבליטה במשענת, באזור בו הכיסא צריך לפגוש את שקע הגב התחתון באזור חוליות המותניים.
  • מה עם אחריות: וודאו כי ניתנת אחריות לכיסא שרכשתם.
  • נדנוד בקטע טוב: משענת גב שמתנדנדת או מחליקה קדימה ואחורה, מעודדת זרימת דם. מוטב לרכוש כיסא שמאפשר תזוזה כזאת.
  • תבדקו את גובה הכיסא: כשאתם יושבים כפות הרגליים צריכות להיות מונחות במלואן על הרצפה ואם גובה הכיסא אינו מאפשר זאת, יש להשתמש בהדום רגליים.
  • לאוורר את הישבן: מומלץ מאוד לוודא כי הריפוד נוח ואוורירי (ריפוד אוורירי מפחית הצטברות זיעה על הכיסא), אך לא רך מדי, שמאפשר ישיבה יציבה ולא שוקעת.

לסיכום, יש לזכור כי רכישת כיסא טוב ככל שתהיה, אינה סוף פסוק ויש כמובן לשמור על מנח ישיבה בריא. באתר המוסד לבטיחות וגהות מציינים מספר כללים לכך:

  • כפות הרגליים במנוחה על הרצפה או על הדום
  • הירכיים נתמכות על ידי מושב מרופד היטב; הברכיים בגובה הירכיים או מעט מתחת להן, בזווית של 90 מעלות או יותר
  • הגב נתמך בתמיכה מותנית המתאימה לישיבה אנכית ולישיבה הנשענת לאחור
  • הצוואר ללא כיפוף או פיתול, בקו ישיר עם פלג הגוף העליון
  • הכתפיים רפויות, והמרפקים קרובים לגוף
  • עוד באותו נושא:
  • כיסאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully