וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו משלמים כמעט 100 שקל: כמה מרוויחים מכוני שטיפת הרכב?

23.4.2023 / 12:00

עליות המחירים לא פסחו על ענף שטיפת הרכב: ניקוי של המכונית הפך ליקר יותר מאי פעם, אבל יש גם צד שני למטבע - מה נשאר מזה למכונים עצמם?

שטיפת רכב. ShutterStock
יכול להגיע בקלות ל-100 שקל/ShutterStock

מעת לעת אנו צוללים לתוך ענפים שונים במשק ובוחנים לעומק את רמת הרווחיות לעוסקים בהם, את היקף השוק, מספר המועסקים, ושולי הרווח שמאפיינים אותם. הפעם בחרנו לבדוק לעומק שני ענפים הראשון - שוק שטיפת הרכבים בישראל. לכאורה, מדובר בענף זניח, אולם תתפלאו - הוא מגלגל סכום של לא פחות ממיליארד שקל בשנה. השאלה המתבקשת, כל שכן לאור העלות הגבוהה של כניסה לתחנת שטיפה - כמה כסף נשאר לבעל העסק בסוף החודש ביד והאם משתלם להיכנס לענף.

השוק השני - מוצרי 'אפטרמרקט' לרכבים: זה מתחיל בשטיחים מותאמים אישית לרכב, ממשיך בציפויים שונים לרכב וכמובן במוצרי טיפוח וניקיון, שנמכרים בהמוניהם.

שוק מכוני השטיפה בישראל

אורי יעקובוב, הוא 'דוקטור' למכוני שטיפה. הבעלים של רשת 'סיטי וואש' - הגדולה בישראל בתחומה. בשיחה עם וואלה! כסף הוא מסביר כי נכון להיום, מספר העסקים בתחום עומד על כ-600-800, נתון המשקף ירידה מסוימת מהנעשה לפני כשנתיים. "אנו חווים קושי משמעותי ביותר בגיוס עובדים לאחר הקורונה. אלפי עובדים שהועסקו בעבר לא חזרו למעגל העבודה בתחום. מספר המועסקים עומד להערכתי על כ 8,000 עובדים".

אחת מהשאלות המתבקשות היא מדוע, לכל השדים והרוחות - שטיפת רכב, המבוססת בעיקר על מים, סבון, וכוח עבודה - מתומחרת בסכום גבוה: אם מדובר על שטיפה חיצונית ופנימית גם יחד - המחיר נושק בקלות ל-100 שקלים : "כן, עלות שטיפת רכב בארץ יקרה, אולם המרכיב העיקרי בתמחור זה כוח אדם. עלות העסקת ברוטו לעובד עומדת סביב 43 שקלים, כאשר אחרי מע"מ, עלות ממוצעת לשטיפה מגיעה ל -54 שקלים לבית העסק".

לאור נסיקת העלויות, כפועל יוצא של התייקרות העסקת כוח אדם בישראל, החלה בשנתיים האחרונות מגמה של הוזלת המחיר באמצעות מתן אפשרות לשירות עצמי. חלק מהתחנות, מציעות לציבור שירות של שטיפת רכב באמצעות מנהרה או באופן ידני, כאשר את השאיבה של פנים הרכב, מבצע בעליו בכוחות עצמו: "כפי שהציבור מנקה את פנים הבית ושומר עליו, כך גם ברכב, אנו נותנים לו את כל האמצעים על מנת לעשות זאת ומעמידים לרשותו שואב".

לצד זאת, יש כיום אף תחנה שמציעה לציבור שטיפה עצמאית מלאה, במסגרתה מעמידים לרשות מתיז מים שפועל על לחץ אוויר (גרניק).

שטיפת רכב. ShutterStock
עבריניים? הם כבר לא באים/ShutterStock

ומה בנוגע לתדמית שדבקה בתחום שטיפת הרכב, על פיה רבים מבעלי המכונים הם עבריינים? "זה לא נכון היום כלל. עבריינים נמצאים בעסקים בהם יש כסף קל ורווח גבוה. ענף שטיפת מכוניות מייצר רווחיות של כ-15% מהמחזור. גם אם בעל העסק ירצה, אין לו מאיפה לשלם".

שוקלים להיכנס לתחום? קחו בחשבון כי עליכם להוציא בנוסף סכום בשיעור של 9-12% מהמחזור לצורך הוצאות שיווק, הכרח שמאלץ את העוסקים בענף, למצוא שיטות יעילות לשימור לקוחות ולצמצום עלויות. כך לדוגמא, 'בסיטי וואש' מציעים מנוי חודשי ללא הגבלה , החל מ-55 שקלים לחודש.

ומה תדירותה הממוצעת של שטיפת רכב בישראל? לפני כמעט כעשור, בוצע סקר ע"י פנגו +, ממנו עלה כי הישראלים נוהגים לשטוף את מכוניתם במכוני שטיפה רק 3.7 פעמים בשנה. כיום, על פי סקרים פנימיים, המספר קפץ בשיעור הנושק ל - 100%.

שוק האביזרים לרכב

כיסוי מושבים מעור לרכב? שטיחים לרכב בהתאמה אישית? מערכות סאונד היקפיות? על פניו, מדובר על תוספות לרכב אותם רוכשים רק 'המשוגעים לדבר'. אולם בפועל, בניגוד להנחת עבודה זו, היקף השוק של 3 סוגי מוצרים אלו בלבד, עומד על למעלה מ - 100 מיליון שקלים בשנה.

על פי מחקר שערכה חברת מחקרי השוק אלקטר, במהלך השנתיים האחרונות חלה עלייה בשיעור של 48% בהיקף החיפושים בגוגל למינוח 'שטיחים לרכב בהתאמה אישית'. לדוגמא הביטוי "מסך אנדרואיד 4K" (שעלותו חוצה בקלילות את רף 2,000 שקלים) רושם עלייה שעומדת על 28% 'בלבד'.

"לא מעט מרוכשי שטיחים לרכב בהתאמה אישית, אינם בעלי רכבי יוקרה או פדנטים באופן קיצוני, אלא כאלו שמכירים בערך הרב של המוצר: הוא שומר על פני הרכב נקי, בהשוואה לשטיח רגיל, מתנקה בקלות ובעיקר, מאפשר ללקוח להחליט על עיצוב השטיח לפי העדפותיו", מציינים בחברת SASA שמייצרת שטיחי רכב בטכנולוגיה ייחודית לקהל הנהגים הישראלים.

" מאז הקורונה, והעליה ברגישות להיבט של ניקיון, תחום אביזרי הניקיון לרכב קיבל דחיפה אדירה. יש עליה בשיעור של עשרות רבות של אחוזים בהיקף המכירות", מציין גורם בכיר בענף עימו שוחחנו. הערכות הן, כי השוק, נכון להיום מגלגל למעלה מ 50 מיליון שקלים בשנה. "אם בעבר מרבית בעלי הרכבים היו רוכשים עץ לרכב, הרי שהיום, יש ביקוש אדיר למוצרים כגון חומרים לשמירה וטיפוח העור והפלסטיקה", הוא מציין. לדבריו שולי הרווח בענף - גבוהים יחסית ועומדים על 40%. ומה עם ג'ילדות, אנחנו תוהים. האם עדיין יש ביקוש למוצר הזה? "פחות, הוא מצריך תחזוקה ושמירה בתנאי לחות. הציבור מפונק. מעדיף לקנות סמרטוט מיקרופייבר".

שטיפת רכב. ShutterStock
בג'ילדות כבר פחות משתמשים/ShutterStock

לסיכום, מדובר על שני תחומים שרושמים בשנים האחרונות צמיחה נאה בהיקף המחזור שלהם, אולם בצד זאת - גם מתמודדים עם תחרות עזה. בכל הנוגע לשטיפת רכב - מעבר לצורך להשקיע סכום שנע בין 600-900 אלף שקלים לרכישת מנהרת שטיפה, כמו גם איתור שטח להצבתה ותשלום בגינו - כאמור, קשה מאוד למצוא עובדים, קל וחומר בשכר נמוך. בתחום אביזרי הרכב, האתגר הגדול נסוב בעיקר סביב התחרות העזה מצד אתרים בחו"ל.

  • עוד באותו נושא:
  • שטיפת רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully