וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם האח: איזה סיוע מעניקה המדינה לאחים שכולים?

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 9:45

אנחנו מרבים לחשוב על ההורים שאיבדו את היקר להם מכל, אבל גם הקושי של האחים השכולים הוא עצום: גם איבדו אח או אחות וגם נאלצו להפוך משענת להורים. בשנה האחרונה נדמה שגם המדינה הכירה בכך והעניקה הטבות ייחודיות לאחים שכולים

יום הזיכרון בהר הרצל  2022 04 במאי. ראובן קסטרו
טקס יום הזיכרון בהר הרצל. בצל כאבם של ההורים, נשכח לעתים סבלם של האחים השכולים/ראובן קסטרו

בימים הקרובים יתייחדו המשפחות השכולות והציבור כולו עם זכר הנופלים במערכות ישראל. מדינת ישראל מפעילה מיום הקמתה מערך נרחב של תמיכה בהורים השכולים, ששילמו את המחיר הנורא מכל.

במקביל, מי שנותרו בצל הם האחים השכולים: במשך 74 שנה, המדינה לא הכירה בהם באופן רשמי ולא ניהלה רישום מסודר שלהם. האחים השכולים לא היו זכאים לסיוע ישיר אלא רק באמצעות הוריהם.

בשנה האחרונה תוקן סוף סוף העוול המתמשך הזה, כאשר הקואליציה והאופוזיציה הצליחו לשים בצד את המחלוקות והעבירו ביחד חוק המסדיר את זכויותיהם של האחים השכולים באופן רשמי, לראשונה מאז קום המדינה. המשמעות: החל מהשנה, האחים מקבלים באופן ישיר את התמיכות וההטבות המגיעות להם, זאת לצד הרחבת ההטבות.

"החוק הוא אבן דרך היסטורית ביחסה של המדינה לאחים השכולים, שעד השנה לא זכו להכרה ולא פעם חשו שקופים", אומר אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים ואביו של קצין צה"ל קובי בן שם ז"ל, שנהרג באסון המסוקים.

יו"ר יד לבנים אלי בן-שם. רן ברגמן, אתר רשמי
יו"ר יד לבנים, אלי בן שם: "אבן דרך היסטורית"/אתר רשמי, רן ברגמן

לטובת עשרות אלפי האחים השכולים ובני משפחותיהם, אנו מגישים מדריך קצר לזכויות העיקריות המגיעות להם:

סיוע ממשרד הביטחון במסגרת חוק האחים השכולים:

טיפול נפשי - השתתפות במימון טיפול נפשי אצל מטפלים מורשים באישור אגף משפחות, הנצחה ומורשת. הטיפול ניתן למשך 1-3 שנים, וניתן להאריכו מעבר לכך באישור מיוחד (ללא מיגבלת גיל).
טיפולי התערבות רגשית - בתחומים כגון הידרותרפיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול באמצעות גינון ורכיבה טיפולית - ניתן למשך 3 שנים (ללא מיגבלת גיל).

קבוצות תמיכה - אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון מפעיל קבוצות תמיכה לאחים שכולים, בהתאם לגילאים ולמאפיינים אחרים: מקבוצות של אחים בגיל ההתבגרות (באישור ההורים) ובגיל השלישי ועד קבוצות תמיכה לאחים שהם המטפל העיקרי של הוריהם. הקבוצות מיועדות לסייע למשתתפים, ללוות אותם ולהקל עליהם את ההסתגלות לחיים בצל האובדן.

השתתפות במימון לימודים על-תיכוניים ואקדמיים - אחים שכולים שהחלו את לימודיהם עד גיל 40 זכאים למענק בגובה 40% משכ"ל אוניברסיטאי.

סיוע בכיסוי הוצאות ההנצחה - הסיוע ניתן לאחד האחים השכולים, בהסכמת כל האחים, כאשר ההורים השכולים אינם בחיים, והוא כולל בין היתר השתתפות בהוצאות האבל, הוצאות אזכרה, מענק הנצחה והסעות ליום הזיכרון השנתי.

ביקורי משפחות שכולות מחו"ל - אחים שכולים המתגוררים בחו"ל זכאים לביקור התייחדות בארץ, בסמוך לתאריך נפילת האח או ביום הזיכרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הטבות נוספות מעבר לסיוע מהמדינה

בנוסף לסיוע מטעם המדינה, זכאים האחים השכולים להטבות מארגון יד לבנים, הארגון היציג של ההורים והאחים השכולים, שפועל מאז קום המדינה. בין ההטבות שניתנות על ידי הארגון לחבריו:

מילגות לימודים בגובה עד 3,000
• מענק נישואים של 1,500 שקל
• כניסה לאתרי רשות הטבע והגנים ולמוזיאונים (חינם או בהנחה משמעותית, בהתאם לאתר).
• הצטרפות למועדון הצרכנות "חבר"
• שירות VIP בשדות התעופה
• ליווי של סטודנטים בפרויקט פר"ח לאחים צעירים בגילאים 6-14
• נופשונים וטיולים מסובסדים
• מגוון חוגים בתשלום סמלי בסניפי יד לבנים
• אירוע בר/בת מצווה לאחים שכולים בכותל.


בנוסף לזכויות המגיעות במסגרת חוק האחים השכולים ומארגון יד לבנים, ישנם גורמים נוספים שמעניקים סיוע לאחים השכולים, כגון מחלקת נפגעים בצה"ל.

כמו כן, קרן ניקולא באומן מעניקה סיוע מגוון, חלקו במסלול ישיר דרך הארגון וחלקו דרך קק"ל, כגון מלגות לסטודנטים עד גיל 40, רכישת כלי נגינה לגילאי 8-17, מימון חוגי וקורסים לגילאי 8-17, רשיון נהיגה מתחת לגיל 30, אבחונים פדגוגיים, מלגות לבגרות, הכשרה מקצועית בגילאי 30-55, תווי מזון למשפחות נזקקות, לחצני מצוקה, ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully