וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום הוא רק הצעד הראשון בחזרה למסלול החיים

נועם דדון

25.4.2023 / 13:44

מדינת ישראל מסייעת רבות לפצועי צה"ל, אך לא תמיד מעניקה להם חבילה כוללת שתספיק לחזרתם לחיים מלאים. הכותב, שנפצע קשה במבצע צוק-איתן, בעת שירותו ביחידת דובדבן. חושב שהגיע הזמן לחשיבה מחודשת על הנושא

נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל, מבקר את פצוע צה"ל נועם דדון. באדיבות נועם דדון, באדיבות המשפחה
נשיא המדינה בעת מבצע צוק איתן, שמעון פרס ז"ל, מבקר את נועם דדון הפצוע/באדיבות המשפחה, באדיבות נועם דדון

שיקום הוא רק הצעד הראשון בחזרה למסלול החיים / נועם דדון

הטרגדיה האישית של לוחם צה"ל, איציק סעידיאן, שהצית את עצמו, לפני כשנתיים, במחאה על אטימות המערכת, אכן חוללה שינוי אמיתי באגף השיקום במשרד הביטחון. הרפורמה "נפש אחת" מסייעת לאלפי פצועי צה"ל באמצעות מענה מקצועי מותאם למאות פצועים ש-'נפלו בין הכיסאות' לפניה.

יחד עם זאת, מדינת ישראל עדיין לא מעניקה לפצועי צה"ל חבילה כוללת שתחזיר אותם למסלול החיים, כפי שראויים לעשות כל מי שנפצעו וחזרו אחרת משירותם את המדינה.

אני עצמי נפצעתי קשה בקרב, במסגרת שירותי ביחידת דובדבן במבצע "צוק איתן". הליך השיקום המורכב והסיזיפי, הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית, הוביל אותי יחד עם פצועים נוספים ואנשי עסקים ויזמים להקים את עמותת "ריסטארט" שכל מטרותיה הן החזרת פצועי צה"ל למסלול החיים, שילוב הפצועים בעולם התעסוקה, וכן בנייה מחודשת של המסוגלות בעיני עצמם, ובעיני הסביבה העוטפת אותם.

בזכות פעילויות העמותה הצטברו כבר מאות עדויות חיות המוכיחות עד כמה השתלבות תעסוקתית נותנת משמעות לחיים של פצוע צה"ל, שכבר סיים את הליך השיקום הבריאותי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ליד מיטת הפצוע נועם דדון. באדיבות נועם דדון, באדיבות המשפחה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר את נועם דדון בעת מבצע צוק איתן/באדיבות המשפחה, באדיבות נועם דדון

ההבדל בין פצוע צה"ל שנמנה על מעגל המועסקים במשק לבין אחד שלא, הוא דרמטי. תעסוקה מהווה את אחת הסיבות הגדולות לקום בבוקר, לפעול בסביבה 'בריאה' ולא לשקוע חזרה בפציעה. תחושת המסוגלות והשייכות פותחת בפני פצועי צה"ל גם את ההזדמנות להקים משפחה, להחזיר לעצמם את תחושת הגאווה האישית ולקבל הוקרה והכרה.

השתלבות בשוק התעסוקה מהווה אימפקט חזק וחיובי, ברמה החברתית והאישית, עבור הפצוע, הליך השיקום מהווה רק את הצעד הראשון במסע החזרה של פצועי צה"ל למסלול החיים. מדינת ישראל, לרבות צה"ל, משרד הביטחון ואגף השיקום, מובילים תוכניות ומגישים סיוע לליווי הפצועים, בעיקר בצעדים הראשונים.

לאחר מכן, מידת העשייה, הפעילות והמעורבות של הגורמים מטעם המדינה והממשלה היא נמוכה וכוללת פתרונות חלקיים בלבד. על מנת להחזיר פצוע צה"ל למסלול החיים נדרשת תוכנית כוללת שתבנה עבורו, יחד איתו, את תחושת המסוגלות הפיזית והנפשית, ותלווה אותו עד למציאת מקום תעסוקה בו הוא ישתלב.

לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות ה-75, הגיע הזמן של המדינה לתת לנו, הפצועים, הרבה יותר. היחס כלפינו חייב להשתנות, לא רק השיקום הבריאותי נמצא על הפרק, אלא גם השיקום הנפשי שקשור בתחושת המסוגלות שלנו.

על מנת לייצר סל שירותים שיסייע לפצועים לחזור למסלול החיים צריכים לגבש שורת צעדים במגוון נושאים שבסופו של דבר יחוללו שינוי היסטורי. פצועי צה"ל ראויים לקבל תנאים מועדפים וסיוע בכניסה ללימודי השכלה גבוהה. כמו כן, נכון לגבש קריטריונים להעדפה מתקנת בקבלה לעבודה של פצועי צה"ל (בין היתר בשירות המדינה) כפי שכבר קיימים לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. אגף השיקום נדרש לבנות תוכנית מעטפת משמעותית ומקיפה ל'יום שאחרי'. תוכנית שתחזיר לפצועים את היכולת להשתלב בשוק התעסוקה, לחזור למסלול החיים ולמצוא שוב תחושת מסוגלות ומשמעות.

הכותב הוא רס"ן במיל' המשמש כמנכ"ל עמותת 'ריסטארט'

נועם דדון (34), שירת כקצין בדובדבן, נפצע קשה במהלך קרב עם מחבלים בחירבת חזיע'ה במבצע צוק איתן, ב-28 ליולי 2014. נועם נאלץ לעבור שיקום ארוך עם ניתוחים רבים. במחלקת השיקום בתה"ש פגש יחד עם חבריו את הפער והקושי לפצועי צה"ל להשתלב מחדש במסלול חיים משמעותי ובפרט בשוק העבודה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נועם דדון, עמותת ריסטרט. פרטי,
נועם דדון, מנכ"ל עמותת "ריסטארט"/פרטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully