וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משוך בגזר: האם הירק הכתום תורם לעור הפנים?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 13:54

האם ידעתם שמדי שנה באפריל מציינים את "יום הגזר הבינלאומי"? אם לא, אנחנו כאן כדי להזכיר לכם. ואם תהיתם מה מיוחד ביום הזה, הרי שרבים קושרים את הכתום הכתום הזה לשיפור הראייה, אך הגזר ותוצריו מככבים גם בתחום הקוסמטיקה. האם זה יעיל?

סגולותיו של הגזר לעור הפנים. freepik,
משוך בגזר: האם הירק הכתום תורם לעור הפנים?/freepik

שמעו סיפור, בסוף שנות השלושים פרסו הבריטים את מערך המכ"מים Chain Home, שהציל את הממלכה מפצצות הלופטוואפה - חיל האוויר הגרמני. הרמן גרינג - מפקד הלופטוואפה, רתח בשעתו מזעם משום שלא הבין כיצד צלחו הטייסים הבריטים לזהות את מטוסיו בלילות.

מתברר, כי הבריטים, המצטיינים בהומור משובח, נקטו באסטרטגיית לחימה מסקרנת. הם השיקו קמפיין שעודד את אזרחי הממלכה לאכול יותר גזר, במטרה לבלבל את האויב הנאצי ולמנוע ממנו לגלות את קיומו של המכ"ם, זאת על ידי הפצת ידיעה כוזבת לפיה ראיית הלילה של צלפי הצבא השתבחה בעקבות צריכת הגזרים.

הקמפיין זעק כי "ראייה טובה יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות" והציע בהבלטה: "אכלו הרבה גזר בשביל ראיית לילה טובה", על רקע איורי לוחמי הוד מעלתה המסתערים על האויב באפלה.
האם גזר אכן תורם לשיפור הראיה? ובכן, המיתוס - אינו מדויק, אך מסתמך על העובדה שהירק עשיר בקרוטנואידים, נוגדי חמצון בעלי פיגמנט טבעי כתום, בטא-קרוטן, ששמם נגזר מהמילה הלטינית carota = גזר בעברית.

הבטא-קרוטן עובר במערכת העיכול וחלק ממנו הופך בקולטני האור שבעיניים למולקולת רטינול שתפקידה לקלוט אותות של אור ולהמיר אותן לאותות החשמליים שמגיעים למוח.

בוסטר פרו רטינול מבית קרליין מחיר 69 90 שקל. חן אזולאי,
בוסטר פרו רטינול מבית קרליין/חן אזולאי

בטא-קרוטן, מענה שיזוף מתקבל על הדעת

חוקרים מאוניברסיטת בריסטול גילו כי צריכה קבועה של פירות וירקות העשירים בקרוטנואידים (אדומים, כתומים או צהובים) בכוחה לחולל שינוי בגוון העור ואף להעניק לו גוון "שזוף". לא מאמינים?! תשאלו את טליה עובדיה - מנצחת "האח הגדול 2022", שתזונתה, העשירה בגזרים וגוון עורה הכתמתם, עוררו כזכור סערה ברשת.

ממצאי מחקר, שפורסם בכתב העת Journal Evolution and Human Behaviour, הצביעו כי צריכת כמות גדולה של גזרים, משפיעה על שקיעת הבטא-קרוטן בשומן התת עורי ומעניקה לעור גוון צהוב/כתום, תוצר של הפיגמנטים העזים של הקרוטנואידים "שהתיישבו" שם במטרה להגן על רקמת העור מנזקי שמש ושחיקה. התוצאה: "מראה שיזוף בריא יותר מהשיזוף המתקבל מחשיפה לשמש".

"אנשים סבורים שהדרך הטובה להשחים את העור היא בשיזוף תחת השמש הקופחת", אומר החוקר הראשי ד"ר יאן סטפן "אך המחקר שלנו מצביע כי אכילה מרובה של פירות וירקות ובכלל זה של גזרים עשויה להביא לתוצאות טובות יותר של מראה שזוף".

על בסיס ההבנה הזו מיוחסות לבטא-קרוטן ולמיצוי של שמן גזר בפרט היכולת לספק מענה מתקבל על הדעת להעצמת גוון העור ולכן השמן מככב לא פעם בתכשירי שיזוף (ד"ר פישר).

יודגש, אין מדובר בצבע חום או זהוב כפי שמבטיחות לעיתים פרסומות של תכשירי שיזוף, אלא בתופעה אסתטית המכונה "קרוטנמיה". עם זאת, החוקרים סבורים כי צריכת גזרים במאכל במקביל לשיזוף מבוקר בצורה קלה - תסייע לעור לקבל גוון חום/כתום, צבע שמצדיק לשיטתם את כינויו "שיזוף זהב".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תכשירים מבוססי שמן גזר: קרם לחות - סקארה, שמן שיזוף - ד"ר פישר, שמן גוף - ל'אוקסיטן, סרום - GIGI, שמן ויטמינים - אלונה שכטר, שמן להסרת האיפור - קטרינה טיפוח אורגני, סרום עיניים - ארומה ים המלח (אתר דיל קוסמטיקס). יח"צ,
תכשירים מבוססי שמן גזר: קרם לחות - סקארה, שמן שיזוף - ד"ר פישר, שמן גוף - ל'אוקסיטן, סרום - GIGI, שמן ויטמינים - אלונה שכטר, שמן להסרת האיפור - קטרינה טיפוח אורגני, סרום עיניים - ארומה ים המלח (אתר דיל קוסמטיקס)/יח"צ

אין כמוהו גזר: איך מסייע הירק לעור ואיך תשתמשו במרכיביו באופן יעיל ובטוח?

מדענים אמריקאים מצאו כי קרם שהכיל מיצוי גזר הפחית באופן משמעותי קמטים אצל קשישים. על הממצאים הללו דיווחו מדעני אוניברסיטת מישיגן בכתב העת Archives of Dermatology. מחקרים אחרים הצביעו כי שמן שמקורו בתשרית גזרים עשוי לשפר נזקים בעור שמקורם ברדיקלים חופשיים.
"שמן זרעי גזר מופק באמצעות זיקוק האדים של זרעי הצמח. לשמן תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות, אנטי דלקתיות ונוגדות חימצון", מציינת אלונה שכטר בעלת מותג הנושא את שמה.

בנוסף, מייחסים לשמן יכולת להזנת עור יבש, פגוע או מבוגר ותמיכה בהתחדשות תאיו. משום היותו אנטי דלקתי הוא מנוצל גם לאיחוי פצעים וכויות ולהרגעת עיניים יבשות או דלקתיות.

"בשל ייחודיותו מתאים שמן גזר לשימוש ולניקוי האזור העדין שמתחת לעיניים", אומרת קטרינה ידלין, בעלת המותג קטרינה טיפוח אורגני. "נשים רבות רגישות באזור העיניים וסובלות מיובש או גירויים, בין אם זה משום השימוש במוצרי איפור, במסירי איפור אגרסיביים או במגבונים המכילים אלכוהול, בישום או דטרגנטים המגרים את העור".

באדיבות המותג ליראק פריז. יח"צ,
אמפולה לטיפול בקמטים. באדיבות ליראק פריז/יח"צ

ויטמין A: מצעיר את תאי העור

הגזר, מועשר בריכוז גבוה של וויטמין A המנוצל לשיפור אלסטיות העור, לסיוע בשמירת רמת הלחות ולמניעת התחמצנות התאים.

גילוי הוויטמין הביא לפריצת דרך בתעשיית היופי, כשהוכח שהוא בעל יכולת לבטל חלקית את סימני הגיל ונזקי השמש הנגרמים לעור. כיום שכיחות בענף נגזרות שונות שלו, שהפעילה והחשובה שבהן היא החומצה הרטינואית (RA).

זאת נקשרת לחומצות גרעין התא ומשפיעה על יצירת החלבונים בו ועל מנגנון ההתחלקות וההתמיינות שלו. במילים אחרות, היא מצליחה לנתק את הדבק הבין־תאי ולהביא לנשירת תאים מתים, כלומר מבצעת פילינג. אלא שהחומצה גורמת לעיתים לגירוי בעור המלווה באדמומיות וקילופים. אי לכך היא אינה מתאימה לבעלי עור רגיש או מגורה והשימוש בה מוגבל לשעות הערב והלילה כשבחודשי הקיץ מומלץ שלא להשתמש בה.

"השימוש בנגזרת הפעילה של החומצה הרטינואית מחייב מרשם רופא", פוסקת רופאת העור ד"ר להבית אקרמן ומבארת: "חשוב להדגיש שתפקידה לסייע בהאטת הזדקנות העור ולכן עיקר חשיבותה בטיפול מתחזק ומשמר ולא כחומר להעלמת קמטים. כמו כן, מומלץ לשלב אותה עם חומרים נוספים כמו לחויות, הזנה וויטמינים, משום ששימוש ממושך בה מדקק את העור".

רוב רובם של הרטינואידים (קבוצת חומרים נגזרות של וויטמין A שעברו שינויים במולקולה שלהם, בתוכם כאלה עם מבנה של חומצה, אלכוהול או אלדהיד) אינם מופקים רק מגזר. עם זאת, וללא קשר למקור הוויטמין, הרי שהוא נחשב לאחד מהמרכיבים המעטים המתהדרים במולקולה קטנה שמצליחה לחדור מבעד לאפידרמיס ולהשפיע על תיקון השכבות הפנימיות יותר, כמו הדרמיס.

ככזה, וויטמין A בין אם מקורו בגזר ובין אם מקורו אחר, נחשב לסוכן אמיתי של אנטי-אייג'ינג. הוא עוזר לייצור תאי עור בריאים, בצורתם ובתפקודם ומעלה את כמות המולקולות התומכות בעור ומקנות לו לחות (קולגן, חומצה היאלרונית).

עוצמתיות הוויטמין טמונה בטריותו ולכן חשוב שהאמולסיה תהיה ארוזה בבקבוקון אטום לאור ולאוויר כך שהוויטמין ישמור על פעילותו המקסימלית.

ומה לגבי מיקומו ברשימת מרכיבי התכשיר? בניגוד לתפישה המקובלת, הרי שמיקומו של הוויטמין בתמרוק אינו מעיד בהכרח על איכותו. הוויטמין יכול להופיע גם בסוף הרשימה ובכל זאת להיות בעל ריכוז יעיל, כשהריכוז המקסימלי לשימוש קוסמטי - 1.6%.

תכשירים המכילים רטינואידים: שמן פנים - לה פררי, תחליב לחות - יובנה, אמפולות אנטי אייג'ינג - פאיו, סרום - ג'ולייטה ארמנד, סרום - קיל'ס, קרם לחות - רבקה זיידה, קרם לילה - סבוקלם, קרם פנים - 417-. יח"צ,
תכשירים המכילים רטינואידים: שמן פנים - לה פררי, תחליב לחות - יובנה, אמפולות אנטי אייג'ינג - פאיו, סרום - ג'ולייטה ארמנד, סרום - קיל'ס, קרם לחות - רבקה זיידה, קרם לילה - סבוקלם, קרם פנים - 417 -/יח"צ

רטינול לכל

אם יש מרכיב פעיל אחד הקשור בוויטמין A, שמומחי עור מוכנים לחתום על יעילותו זהו הרטינול. מדובר בנגזרת של החומצה הרטינואית שבניגוד אליה, הוא אינו חומצה ומבחינת השתייכותו הכימית נחשב לאלכוהול.

רבות מהיצרניות משלבות בתכשיריהן רטינול סינתטי, אולם ישנן אחרות שהחומר הפעיל שלהן מקורו טבעי. כך למשל היצרנית השוויצרית לה פררי מפיקה בתהליך ייחודי לה רטינול מביצי קוויאר, אותו היא משלבת בטכנולוגיה בלעדית עם לפידים (שומנים) של קוויאר, שיחדיו נועדו לספק תוצאה הוליסטית שמעבר למתיחה ומיצוק העור, כלומר: בהמרצת סינתזת הקולגן, בחידוש האפידרמיס ובהגברת חדירות המחסום האפידרמלי למרכיבים הפעילים שבתכשיר.

גם בחומר הסינטתי וגם ברטינול הטבעי יש הוכחות מספיקות לכך כי הוא פעיל לסילוק קמטים ולהצערת העור. עם זאת, בהעדר קולטנים בעור לקליטתו, כשמורחים אותו, רק חלק מועט ממנו (כ־1.5%) הופך לחומצה רטינואית פעילה, ורק האחוז הזה נקלט בתאים ומוביל לסדרת פעולות שגורמות לתהליכי ההתחדשות בעור.

במחקר שנמשך כ-24 שבועות, ובו נתבקשו 36 קשישים בגיל 85 בממוצע למרוח קרם המכיל רטינול על החלק הפנימי באחת הזרועות ובמקביל קרם ללא חומר פעיל (פלצבו) על הזרוע השניה, נצפתה עליה בייצור הגליקוזמינוגליקאן ופרוקולגן, שני מרכיבים עוריים המשפרים את מראה העור באמצעות ספיחת מים ותמיכה במבנה תא העור.

ברטינול (ריכוז 1%־1.6%) מומלץ להשתמש בעיקר בלילה, פעמיים-שלוש בשבוע. תחילה יש למרוח שכבה דקה על מקום נסתר ולא חשוף ולבחון כיצד העור מגיב לתכשיר. חשוב להימנע ממגע באזור העיניים.

ביציאה לשמש יש להימרח במקדם הגנה, כי אפילו אם השימוש נעשה בלילה, הרי שהחומר נותר בעור גם בשעות היום. הרטינול נחשב למרכיב פוטוסנסיטיבי (רגיש בחשיפה לשמש) וקרטוליטי (מקלף את השכבה הקרנית), ולכן השימוש בו גורם לעור להיות פגיע יותר לקרינת השמש, כך שההגנה ממנה הכרחית.

שימו לב! השימוש ברטינול אסור בעור מגורה או פצוע כמו גם לנשים הריוניות. מדובר במרכיב טרטוגני בעל יכולת חדירה למחזור הדם, העלול לגרום למומים ובעיות התפתחותיות בעובר.

מדע הקוסמטיקה אינו שוקט לרגע על שמריו. מולקולות חדשות ממשפחת הרטינואודים נמצאות תדיר בשלבים שונים של פיתוח ובדיקה במטרה לצמצם עד למינימום את ההשפעה המגרה של החומר ולשפר את ביצועיו. כך למשל מציעה חברת ג'ולייטה ארמנד דור חדש של רטינול - רטינואיד HPR, הנחשב לנגזרת הניתנת לשימוש גם בימי הקיץ הלוהטים והמותאמת למריחה גם באיזור העיניים והצוואר.

רוצים להיות בטוחים שהתכשיר מכיל רטינול? בדקו אם הוא מופיע ברשימת המרכיבים בשם: Retinol (ROL), רטינל (RAL), רטינל פלמיטאט - (RP), רטיניל אצטט, רטיניל פרופיונאט.

תכשירים המכילים רטינול צמחי: בוסטר למיצוק העור - דוקטור עור, קרם עיניים - דיאדרמין, סרום - קרליין, קרם עיניים - איקוניקס, קרם יום - אסיף קוסמטיקס, סרום אינואה (אתר או!גלואו). יח"צ,
תכשירים המכילים רטינול צמחי: בוסטר למיצוק העור - דוקטור עור, קרם עיניים - דיאדרמין, סרום - קרליין, קרם עיניים - איקוניקס, קרם יום - אסיף קוסמטיקס, סרום אינואה (אתר או!גלואו)/יח"צ

האלטרנטיבה הטבעית

לצד יתרונותיו, לרטינול יש גם חסרונות: הוא מגרה את העור, מדקק אותו, גורם לרגישות לשמש, וכאמור הוא מחוץ לתחום בעת היריון והנקה.

הבקוצ'יול (Bakuchiol), האלטרנטיבה הטבעית לרטינול, מקורה בתמצית צמחית המופקת מצמח השרעול - באבצ'י (Babchi) שמקורו בהודו וסרי לנקה.

מחקר שתוצאותיו התפרסמו ב-The British Journal of Dermatology, השווה 44 נסיינים שמרחו עליהם 0.5% בקוצ'יול פעמיים ביום, מול מריחה של 0.5% רטינול פעם ביום. התוצאות הצביעו, בהתבסס על ניתוח ודירוג של דרמטולוגים, ששטח הפנים של הקמטים ומידת ההיפר-פיגמנטציה של משתמשי הבקוצ'יול הופחתה, ואף הוכח שהוא לא גרם לגירוי של העור או לרגישות לשמש.

חלופה צמחית נוספת מופקת הצמח הקריתמון שמקורו בצרפת. בדומה לבקוצ'יול גם הרטינול שמקורו בקריתמון הימי מציע תועלות דומות לרטינול המוכר מינוס תופעות הלוואי השליליות (דיאדרמין).

קרם לילה רטינול, לוריאל פריז. יח"צ,
קרם לילה רטינול, לוריאל פריז/יח"צ

האם החלופות יעילות יותר? ובכן, האמת היא כמו תמיד באמצע. התחליפים אכן נותנים עבודה, אולם משפחת הרטינואידים, נחשבת עדיין לאפקטיבית ביותר בעולם טיפוח העור. מאז הגילוי האקראי בנוגע להשפעה המיטיבה של החומצה הרטינואית על הזדקנות העור בקרב מטופלי אקנה שמטפליהם הבחינו שהחומצה מצליחה לשטח בעורם גם קמטים עדינים, נערכו בחומצה המון ניסויים מבוקרים שחוללו בסופו של תהליך מפנה משמעותי בתפישה שהיתה מקובלת בשעתו בענף הקוסמטיקה והדרמטולוגיה, שהוביל לפיתוח של נגזרות רטינואידיות נוספות "עם קבלות", שפעולתן פוענחה והוכחה בצורה מדעית ומבוקרת, מעל לכל ספק.

עם זאת, לחוששים, לנמנעים ובעיקר לרגישים לרטינול החלופות הצמחיות הן המענה המושלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully