וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכי צה"ל איבדו 1.7 מיליארד שקל בגלל בירוקרטיה

עודכן לאחרונה: 25.4.2023 / 8:47

חלם, מאבקי כוח פוליטיים ובירוקרטיה, להם שותפות כל ממשלות ישראל האחרונות, מונעות מנכי צה"ל לממש את תקציבי העתק שהוקצו להם. הסיפור הלא ייאמן שמוכיח שלפחות בכל הקשור למערכת הפוליטית, הרי שהיא אינה ראויה למסירות הנפש של לוחמי צה"ל

איציק סעידיאן בטקס משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
איציק סעידיאן בעת טקס חילופי הרמטכ"לים במשרד הביטחון. הפך לסמל ולמחולל של רפורמת "נפש אחת"/ראובן קסטרו

ערב יום הזיכרון 2023, שעת צוהריים. בחור בן 38, התקרב במהירות ללשכת אגף השיקום בטבריה, בידו בקבוק פלסטיק. הוא שפך את הנוזל שהיה בתוכו על הדלת הכבדה והצית אותה. המאבטחים קפצו עליו, כיבו את האש והזמינו אמבולנס. התברר, שכבר שנים הוא נלחם לקבל הכרה בפגיעה נפשית שנגרמה לו בעת שירותו בצבא.

המקרה הזה העלה בזיכרון הקולקטיבי שלנו אירוע אחר, שהיום מלאו לו שנתיים בדיוק: יממה לפני ערב יום הזיכרון, באפריל 2021. איציק סעידיאן, שלקה בפוסט טראומה קשה בצוק איתן ונאבק מאז באגף השיקום כדי לקבל הכרה מלאה בנכותו, הצית את עצמו מול משרדי האגף ברחוב ז'בוטינסקי בפ"ת ופונה במצב קשה לבית החולים.

שבוע אחר כך יצאו נכי צה"ל להפגנה מול הקריה בת"א וחסמו את נתיבי איילון. אחרי שלושה חודשים אושרה רפורמת "נפש אחת" שהייתה אמורה לשנות מהיסוד את הטיפול שמקבלים נכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, ולהפוך אותו לזמין, אנושי ויעיל יותר.

שנתיים מפרידות בין שני המקרים (השונים לכשעצמם כמובן), שנתיים - ורפורמה אחת, שהייתה אמורה להקל על אלה שהגנו עלינו בגופם ונפצעו, ובמקום זה היא מדשדשת בשדה הקרב שבין הסחבת הבירוקרטית להתחשבנות הפוליטית, כשבינתיים 1.7 מיליארד שקלים שהוקצו לה ירדו לטמיון, במקום לסייע לנכים לחיות טוב יותר.

לעוול הזה שותפות שלוש הממשלות שכיהנו מאז שסעידיאן נכווה בכל חלקי גופו: ממשלת נתניהו - גנץ, ממשלת בנט - לפיד וממשלת נתניהו- סמוטריץ'-גלנט הנוכחית.

הפגנת נכי צה"ל ומלווי נכי צה"ל - לא משאירים פצועים מאחור, מול משרד האוצר, ירושלים 5 במאי 2021. ראובן קסטרו
הפגנת נכי צה"ל מול משרד האוצר, מאי 2021. בירוקרטיה ומאבקי כוח פוליטיים, מונעים מהם כספים שהמקור התקציבי להם כבר נמצא/ראובן קסטרו

הוצאת הסמכויות מאגף השיקום

עם כל הכבוד לחלק מהעובדים באגף השיקום במשרד הביטחון, שעושים מלאכתם נאמנה ובמסירות, הרי שבהכללה ניתן לומר כי האגף רכש את תדמיתו הגרועה בצדק. במשך שנים הצטברו נגד עובדיו תלונות על הטיפול הלקוי והמשפיל בנכי צה"ל, שחלק מהם הוחזקו בעיני הפקידים כרמאים כל עוד לא הוכח אחרת.

ב- 2012 נקבע שההטבות שניתנות לנכים לא תהיינה עוד כפופות לשיקול דעתם הבלעדי של עובדי האגף ויעוגנו בחקיקה תוך 60 יום. עד לאישורן, כך הוחלט, לא יוכל שר הביטחון להעניק לנכים הטבות חדשות. 60 הימים חלפו להם, ההטבות לא חוקקו והנושא נזנח עד לשנת 2016, אז שוב נעשה ניסיון כושל להעביר אותן בכנסת, שנתקל בפוליטיקה, בעיות משפטיות והתנגדות מצד ארגון נכי צה"ל.

בשנת 2021, כאמור, אושרה רפורמת "נפש אחת" שהייתה אמורה לחולל מהפכה ולהאיר את החושך. תחת טראומת סעידיאן הוקצו מיידית 300 מיליון שקלים כדי לתת מענה לצרכים הדחופים של נכי צה"ל, בדגש על נפגעי פוסט טראומה.

בין היתר הופנו הכספים להקמת בית מאזן, לסיוע פסיכולוגי לבני משפחה, להכשרה מקצועית, לקבוצות תמיכה, כלבי שירות, טיפולים אלטרנטיביים, הקמת מוקד טלפוני מקצועי, תגבור מידי של לאגף ב- 60 תקנים והקצאת תקנים לצה"ל, על מנת לשפר את התיאום, העברת המידע בין הגופים וליווי הפצועים משלב שירותם הצבאי. בנוסף קוצר זמן ההמתנה לטיפולים, הוספו שירותים ובוטל מבחן ההכנסה כקריטריון למתן סיוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בנט לפיד. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנט ולפיד, ראשי "ממשלת השינוי", ניסו להעביר את החקיקה אבל נתקלו בהתנגדות האופוזיציה שהחליטה למרר את חיי הממשלה, בלי קשר לנושא הנדון/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הכסף עבר, אך לא מומש

במסגרת הרפורמה נוסף סכום נכבד בסך 900 מיליון שקלים לבסיס התקציב, אותו היו אמורים הפצועים לקבל בכל שנה מעתה ואילך. הכסף נועד לממן ולהוציא לפועל את שני השלבים הבאים ברפורמה:

השלב השני, שאמור היה לכלול הקמת ועדת תעסוקה, עדכון תגמולים, שיקום פסיכו-סוציאלי ומתן סיוע משפטים בחינם מול המדינה והשלב השלישי, מעבר לשירות דיגיטלי, כלל הקמת נציבות קבילות לנכים ומועצה לאומית לחקר פוסט טראומה והכרה במחלות נלוות לנכים פיזיים והלומי קרב. שניהם לא בוצעו עד עצם הרגע הזה.

מה שמוציא מהדעת הוא, שבניגוד למקרים אחרים, בהם לא נמצא מקור תקציבי, האוצר הקצה כנדרש את 900 מיליון השקלים בכל שנה מהשנתיים שחלפו, אבל אי אפשר היה להשתמש בהם, כיוון קודם צריך היה להעביר את החוקים ההם, משנת 2012, אותם חוקים שבמשך 11 שנים ממשלות ישראל לא מצליחות לחוקק.

לכאוס הרגולטורי הצטרף הכרח באישור של משרד המשפטים ומשרד האוצר של כל חוק, בנוסף לשלוש קריאות בכנסת, מה שמסרבל עוד יותר את התהליכים ומוסיף הסתייגויות ופלפולים.

הנה דוגמא אחת משלהי כהונת ממשלת השינוי, קיץ 2022, לכיפופי הידיים הפוליטיים והבירוקרטיים עליהם אנחנו מדברים. האופוזיציה, אז, והקואליציה היום, עכבה במשך חודשיים את הדיונים בתיקון חוק הנכים של משרד הבטחון, שנועד לסייע בדיור ורכב ל-58,000 נכי צה"ל. למה? כדי למרר את חייה של ממשלת השינוי, גם אם זה בא על חשבון הפצועים (זוכרים את "נאום רגב" בישיבת סיעת הליכוד?). העיכוב העביר את הדיונים לידי הממשלה הנוכחית, אלא שלזו יש ענייני חקיקה דחופים יותר.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין ושר הביטחון יואב גלנט בישיבת הוועדה בכנסת, 27 במרץ 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת חוץ וביטחון ושר הביטחון. בשבוע הבא (2 במאי) תתכנס הוועדה כדי לדון בהצלחות וכישלונות הרפורמה, במעמד שר הבטחון ומנכ"ל משרד הבטחון/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

איפה הכסף?

האבסורד הבירוקרטי הזה מרתיח במיוחד, כיוון שבגללו נוצלו מסך 2.1 מיליארדי השקלים שהוקצו לנכי צה"ל (900 מיליון בכל שנה, פלוס 300 הקצאת החירום) ויכלו לשפר את איכות חייהם, רק 400 מיליון שקלים בלבד(!). הכסף שלא מומש ואינו מצטבר, נשאר בקופת המדינה ונבלע בתוכה.

בממשלה הנוכחית חלה תזוזה קלה בכיוון הנכון. באמצע פברואר אישרה ועדת השרים לחקיקה לקדם את תיקון חוק הנכים בתחומי זכאויות הרכב והדיור לנכי צה"ל, כחלק מ"נפש אחת". בשבוע הבא, כך יש לקוות, אמורה להתכנס וועדת חוץ וביטחון בראשות חה"כ יולי אדלשטיין, כדי לדון בהצלחות וכישלונות הרפורמה, במעמד שר הבטחון ומנכ"ל משרד הבטחון אייל זמיר.

גם אם חקיקת החוקים שמחייבת "רפורמת נפש אחת" תהיה חקיקת אקספרס, היא לא תשיב את 1.7 המיליארדים שהיו יכולים לסייע, למשל: לילדי הנכים הזקוקים לטיפול פסיכולוגי שלא קיבלו, כי בכיתה צוחקים עליהם, לפוסט טראומטיים שחורקים שיניים וזקוקים לשיקום הפה שהם לא יכולים לממן, ולזכאי הסיוע בשכר הדירה, שמקבלים 400 דולר לחודש, שלא מספיקים היום כדי לשכור חדר.

עידן קלימן יו"ר ארגון נכי צה"ל 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
עו"ד עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל/ראובן קסטרו

"קצב ההתקדמות רחוק מלהיות מספיק"

עו"ד עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל מסר בתגובה: "שנתיים עברו מאז החלטת הממשלה על רפורמת "נפש אחת" ותקצובה המלא. למרבה הצער, למרות הסכמות מלאות עם משרד הביטחון ותקציב ייעודי ליישום, קצב ההתקדמות ביישום הרפורמה רחוק מלהיות מספק והפצועות והפצועים רחוקים מלזכות לשיקום והסיוע שהם ראויים לו. אנו קוראים לממשלת ישראל והעומד בראשה להעניק לשר הביטחון את מלוא הסמכויות ליישום מידי של הרפורמה. משימתנו היא לוודא את המשך יישום הרפורמה בכדי שנכי צה"ל יזכו למערכת השיקומית הטובה בעולם כפי שמגיע להם, ולא נשקוט עד שהחלטת ממשלה בעניין זה תיושם במלואה".

תגובת משרד הביטחון

ממשרד הבטחון נמסר בתגובה: "רפורמת 'נפש אחת', שמוביל אגף השיקום במשרד הביטחון, הרחיבה משמעותית את מגוון השירותים לאוכלוסיית נכי צהל, בדגש על מתמודדי פוסט טראומה.

"הרפורמה כוללת עשרות רבות של טיפולים ושירותים חדשים: עשרות כלבי שירות הוענקו לנכי צה"ל המתמודדים עם פוסט טראומה; הוענקו טיפולים נפשיים למתמודדים עם פוסט טראומה ללא הגבלה, לרבות טיפולים נפשיים לבני המשפחה; נפתחה תכנית חונכות לילדי המתמודדים; היחידה לתגובות קרב עברה למשכן חדש המותאם לצרכי המתמודדים; הוקמו 54 קבוצות טיפול ייחודיות, מהן 11 קבוצות OUTDOOR; הוקם מסלול ירוק למתמודדי פוסט טראומה על רקע אירועי לחימה; נפתח מערך אבחון בשיתוף מרכז הבריאות שלוותא שקיצר את זמן ההכרה; ועדות רפואיות הועברו לבתי חולים שיקומיים ועוד.

"בנוסף, שיפר אגף השיקום את השירותים לכלל נכי צה"ל: הושק מערך ליווי וסיוע חינמי למבקשי הכרה ונכי צה"ל - "בידיים טובות"; נבנו פעילויות תרבות להפגת הבדידות לנכי צה"ל בני הגיל השלישי; בוטל מבחן ההכנסה; הורחבה ההכרה בצוללי הקישון; הוקמה מערכת ייעודית למיצוי זכויות - "מצפן הזכויות"; רופאי האגף עברו סדנאות סימולציה למקרים מורכבים במרכז הארצי לסימולציות רפואיות (מס"ר); שודרג אתר האינטרנט של האגף והורחבו הפעולות בשירות עצמי; הורחבו מגוון האפשרויות לחמי המרפא; בוטלה הבדיקה במקרי נכות לצמיתות; הורחב המענה לטיפול באמצעות קנאביס ועוד.

"על פי מדד שביעות הרצון של יחידת השירות הממשלתי, המיקום של אגף השיקום עלה באופן משמעותי בשנת 2021 וב-2022, הודות למגוון הרחב של שירותים ושיפור השירות שנעשו באגף בזכות רפורמת נפש אחת.

חשוב להזכיר כי תקציב רפורמת נפש אחת מורכב הן משירותים בדחיפה לנכי צה"ל, בהם אחוזי המימוש גבוהים מאוד, והן משירותים שייכנסו לתוקף עם העברת חוק הנכים המחודש.

"משרד הביטחון פועל בכל המישורים כדי לקדם את תיקון החקיקה, בשיתוף פעולה מלא עם ארגון נכי צה"ל. לאחרונה הניח על שולחן הכנסת שינויי חקיקה בתחומי הדיור והרכב ואנו פועלים בכל דרך על מנת לשכנע את הכנסת, לרבות וועדת עבודה ורווחה, להתכנס בכדי לתת קדימות לחקיקה שתגדיל גם את אחוזי מימוש הרפורמה.

משרד הביטחון ממשיך לפעול למימוש רפורמת נפש אחת, כפי שהתחייב מספר פעמים בעבר ולא נעצור עד שנשלים את המשימה במלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully