וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד 2023: איך תסגור הממשלה גירעון של מיליארדים בתקציב?

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 15:08

בקופת המדינה מתהווה חוסר גדול ונדמה שהדילמה של נתניהו מתמקדת בבחירה בין רע לגרוע. עצירת החקיקה המשפטית, מעריך פרופ' עומר מואב, יכולה להיות התחלה של תיקון, אבל לדעתו נתניהו לא יבחר בה בכל מקרה. אז מה יהיה? "הרס מוחלט"

יוקר המחיה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
נתניהו וסמוטריץ': איך יכסו על הגירעון המעמיק?/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

ירושה יפה השאירה הממשלה הקודמת לממשלה הנוכחית: סכום עגול של 30 מיליארד שקלים בקופת המדינה, גביית מיסים נאה ויציבות כלכלית מעוררת הערכה אחרי התאוששות שיא ממשבר הקורונה, שהחלה עוד בשלהי כהונת ממשלת האחדות.

אלא שתוך ארבעה חודשים המצב התהפך: מינוס של 300 מיליון שקלים בקופה, צפי למחסור של עשרות מיליארדים בתקציב בגלל הבטחות קואליציוניות שטרם שוערכו, ירידה תלולה בגביית המיסים וסכנה להורדת דירוג האשראי של ישראל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא במלכוד 2023. כל דרך שיבחר להתמודד עם המצב הכלכלי הבעייתי אליו נקלעה ממשלתו, גם בגלל האינפלציה העולמית, אבל גם בגלל הרפורמה המשפטית, עשויה לפגוע בו.

דרך אחת לפתרון היא העלאת מיסים. אלא שזו תגרום לסערה ציבורית, נוכח הבטחת הבחירות שלו להוריד את יוקר המחיה, משימה שעדיין לא טופלה והתייקרות נוספת עשויה לעורר עליו זעם.

דרך אפשרית אחרת היא קיצוצים בהוצאות הממשלה, אלא שהמשמעות של צעד כזה היא הפרת הבטחות קואליציוניות לשותפותיו בממשלה, מה שגירום לזעזועים בקואליציה ועלול להביא לפירוק הממשלה.

דרך שלישית היא העמקת הגירעון, בדומה למה שעשה בתקופת הקורונה, אז הגיע הגירעון למינוס של 70 מיליארד שקלים. זו נראית אולי הדרך הקלה, אבל נוכח הרגישות העולמית למצב הכלכלה בישראל, העמקת הגירעון תגרום לירידה בדירוג האשראי, מכה שהיוקרה הבינלאומית של נתניהו, שעומדת ממילא למבחן, תתקשה לספוג.

עומר מואב. ללא, פלאש 90
פרופ' עומר מואב/פלאש 90, ללא

"אין ספק שנתניהו בבעיה גדולה", אומר פרופ' עומר מואב מאוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת ווריק ומגיש הפודקאסט "עושים חשבון".

"הבטחת הבחירות של הממשלה הייתה הורדת יוקר המחיה, נאום ראש הממשלה אחרי הניצחון בבחירות דיבר על הוזלת מחירים, רווחה וצמיחה, וגילינו ששום דבר לא יזוז עד אשר תכנס הרפורמה המשפטית. ההפיכה השלטונית פגעה בכלכלה. יש נתונים של ירידה בגביית המיסים, נתניהו צריך לשחד את השותפות הקואליציוניות שלו בכספי ציבור ואנחנו נשלם את המחיר.

"אם הוא היה יורד מההפיכה השלטונית, בוחריו לא היו מקבלים את זה, כי הוא זה שחימם אותם שהם אזרחים סוג ב', והוא צריך למצוא דרך יצירתית כדי לרדת מהעץ, השאלה היא אם הוא רוצה לרדת מהעץ. לפני הגשת כתבי האישום נגדו הוא דיבר בשבח בג"צ ולפני כן על השמן שיושב על הגב של הרזה. הוא הטיף לממשלה רזה, מעט מיסים, ומגזר פרטי חזק. בפועל נתניהו מנפח את הממשלה, מגדיל את ההוצאות, ועכשיו מדברים על גביית מיסים נוספת".

איך נתניהו יכול לחלץ את עצמו מהמלכוד הזה?
"הדבר הנכון לעשות הוא להכריז שלאור הפגיעה בכלכלה ובמעמדה של ישראל בעולם, מבטלים את הרפורמה המשפטית. הוא לא יכול להמשיך לומר לציבור שארץ שהחקיקה תמשך ובראיונות בחו"ל שהוא עוצר אותה, כי חלק גדול מהנזק שכבר נגרם הוא בלתי הפיך".

מה למשל?
"מודי'ס כתבו, שמדינת ישראל הוכיחה לעולם שקל יחסית לשנות אצלה את כללי המשחק. קואליציה של 64 ח"כים יכולה לבטל את הדמוקרטיה הישראלית. למזלנו יש את המפגינים, שהמחאה שלהם עצרה את מודי'ס מלהוריד את הדירוג. הנזק כבר נעשה, כי כשההשקעות נעצרו, הכסף עבר למקומות אחרים בעולם והוא לא יחזור

חברות ישראליות נרשמו בחו"ל וישלמו מיסים שם, ונפתח פער של 21% בין ממוצע ביצועי הבורסה בת"א לנסדא"ק, זאת אומרת שהישראלים שהפנסיות שלהם הושקעו בישראל, הפסידו 12% מהערך שלהן.

"בואי נגיד שכולם משתכנעים ואומרים, בואו, נציל את המשק, הכלכלה והחברה הישראלית, עוצרים את הרפורמה, ועושים חוקה, כדי שבישראל ובעולם יאמינו שזה לא יוכל לקרות שוב, אפשר לנסות ולהתרומם שוב, אבל זאת פנטזיה. הסיכוי שזה יקרה נמוך עד לא קיים. מה שכן יכול לקרות, זה שנתניהו יכריז על מצב חירום, עושים גירעון גדול, והדירוג יורד".

נשמע פתרון קל יחסית.
"אבל נתניהו פוחד מהורדת הדירוג, כי הוא מבין את המשמעות הקשה שלה. גם העלאת המיסים זה רע. החשש שלי שיעלו את מס ההכנסה, כי המיסוי הישיר אצלנו הוא פרוגרסיבי בצורה חריגה בהשוואה למדינות המפותחות. העשירון העליון משלם יותר מיסים מהממוצע ב- OECD ומעמד הביניים פחות מממוצע. העלאת מס ההכנסה תכביד את הנטל על הציבור העובד".

אתה אפילו לא מעלה על השולחן את האופציה של ויתור על חלוקת כספים קואליציוניים.
"לפני הבחירות אמרתי שנתניהו ייכנע לסחטנות של החרדים והימין הקיצוני כדי להתחמק ממשפט. הם היה מולם שחקן חזק, קשוח ובתי סחיט, הם היו מוכנים להישאר בקואליציה בשביל פחות כספים קואליציוניים, אבל הם מרגישים כמה הוא חלש.

צריך לקחת עוד פרמטר בחשבון. הפיכה שלטונית פירושה הכשרת השחיתות, מינויים פוליטיים, ביטול נבחרת הדירקטורים, ייעוץ משפטי של מקורבים, ובכלל מינויים על בסיס קרבה על פני כישורים. המחקרים מוכיחים ששחיתות הורסת את הכלכלה.

"המשך החקיקה הוא אסון לכלכלת ישראל. זה לא בהכרח יקרה ביום אחד. הבורסה תמשיך לדשדש, הפער בין הבורסות יגדל, השקל ייחלש, אבל בטווח הארוך יהיה פה הרס מוחלט.

אנחנו, הכלכלנים, הופתענו, כי הדברים הרבה יותר גרועים ממה שחזינו במכתב הכלכלנים. כשעוצרים השקעות אין עסקים, אין כסף, ההתפתחות הכלכלית נעצרת ויהיו לזה השלכות רוחב ועומק.

המצב של ביבי הוא על הפנים בכל מקרה. השאלה היא, האם יהיה מסוגל להקריב את עצמו למען מדינת ישראל וכמו שזה נראה, הוא יעדיף את האינטרסים האישיים שלו על פנינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully