וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקרב על מחיר החלב מפלג את הקואליציה?

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 10:52

שלושה שבועות לפני שבועות, יעלו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. אמנם לא ב-16% כפי שהיו אמורים לעלות, אלא "רק" ב-9%, אבל הצעד של סמוטריץ' עוד עלול לחזור אל הצרכנים כמו בומרנג. בינתיים הוא כבר גורם לעימות בין ח"כ ביטן לשר האוצר ולחרדים

בצלאל סמוטריץ', שקיות חלב. ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הפחית את ההתייקרות ל-9%, אבל מי ישלם את ההפרש?/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90

מחירי מוצרי החלב שנמצאים תחת פיקוח יתייקרו מחר ב-9%, זאת לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פנה אל שר החקלאות, אבי דיכטר והשניים חתמו יחד על צו שיעלה את מחיר מוצרי החלב המפוקחים ב-9% בלבד, כאשר יתר הסכום שעליו הוסכם, ובגינו אמורים היו המחירים לזנק ב-16%, יחולק לתשלומים בהסכמה מול המחלבות.

ככל שצוללים לעומק ההחלטה, נראה כי מה שעומד מאחורי הצעד החריג, במסגרתו למעשה מפרה המדינה באופן חד צדדי את ההסכם שנחתם בין האוצר למחלבות, הוא צורך פוליטי להציג הוכחה למלחמה ביוקר המחיה ופחות מחשבה אמיתית על כיסו של האזרח.

ראשית, כי התייקרות תהיה, גם אם בשיעור מתון יותר מהמתוכנן. כלומר: דווקא ערב שבועות יאלץ הציבור לשלם ביוקר עבור מוצרי החב שבפיקוח.

שנית, כי גם את ההפרש תצטרך המדינה להחזיר למחלבות, באופן שיהיה מן הסתם על חשבון הציבור, אם בהתייקרויות נוספות או בדרך עקיפה.

שלישית היא כמו שלמדנו מהניסיון עם טרה (בבעלות החברה המרכזית CBC) שהפסיקה לייצר חלב בשקיות וחמאה, והותירה למעשה את תנובה כיצרנית בלעדית בתחום (מה שיצר מחסור מעת לעת), קיימת סכנה שמחלבות יפסיקו לייצר מוצרים שנמצאים תחת פיקוח, או לפחות יצמצמו את היריעה או את ההיצע (למשל חלב "מועשר" במקום חלב רגיל, גבינה בטעמים וכיו"ב).
נושא ההתייקרות היה ידוע מאז סוכם המתווה בין האוצר למחלבות, בימי הממשלה הקודמת, אך באוצר הזניחו את הטיפול בנושא, זאת על אף ששר האוצר הבטיח ממש עם כניסתו לתפקיד כי ימנע את ההתייקרות.

כל זה עוד לפני הזכרנו את האיום של המחלבות לפנות לבג"ץ, מאחר שעל פניו נראה כי השרים הפרו הסכם מפורש שנחתם עמן.

ח"כ דוד ביטן. יור ועדת הכלכלה. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן. לא מבין את האוצר, לא מבין את החרדים/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"לא מבין את החרדים"

למעשה הגוף היחיד שנדרש למאבק בעלייה, היה בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חברו של סמוטריץ' לקואליציה, ח"כ דוד ביטן. הוועדה הציעה לתגמל את הרפתות על ידי סובסידיות, במקום המנגנון האוטומטי שעליו סוכם. בהמשך לכך, הודיע היום ח"כ ביטן כי הוועדה תתכנס מחר לדיון בנושא:

"שר האוצר הבטיח לי שהוא יצמצם את העלייה בחצי והוא אכן עשה זאת, אבל עם זאת אני שומע שביוני שוב יעלו המחירים בחצי השני וזה לא רציני.

מה שהאוצר צריך לעשות זה לתת למחלבות סיוע של 100 מיליון שקל, כמו שעושים עם מחיר הדלק שהאוצר נתן הנחה במס וספג את ההעלאה, עד שהמחיר יתחיל לרדת בעולם. אני מבין שמדובר על כך שבקרוב תהייה ירידה של 5 אחוז בתשומות"

ביטן הוסיף: "אני לא מבין את החרדים שלהם משפחות ברוכות ילדים ולא מעניין אותם שמחיר החלב יהיה גבוה או לא. הם יכולים להפעיל לחצים פוליטיים גם על זה, שלא לדבר על זה שהורדנו את המס על השתייה הממותקת וקוקה קולה העלתה מחיר, אז גם הפסדנו מס וגם שילמנו יותר. אני מציע לחרדים להתעשת ולטפל גם ביוקר המחיה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully