וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות התחרות: ניר ברקת שוקל להדיח את המנהלת

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 12:19

שר הכלכלה חושב שרשות התחרות מתנהלת ברכות מול המונופולים הגדולים ואינה מקדמת תחרות אמיתית כחלק מהמלחמה ביוקר המחיה. אחרי שמנהלת הרשות, עו"ד מיכל כהן, זומנה לשיחה אצל השר, נודע עתה כי הוא שוקל להדיחה. תגובת הרשות: "הרשות והשר מתואמים באופן מלא"

מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
עו"ד מיכל כהן, מנכ"לית רשות התחרות. טענות קשות בסביבת שר הכלכלה על דרך התנהלותה מול המונופולים במשק/אתר רשות התחרות

בסוף מאי2021 הודיעה מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות, על פרישה מוקדמת מתפקידה. רבים נשמו לרווחה. הלפרין נחשבה לסוג של "תקלה". גורמים שעבדו אתה העידו על ממונה חלשה, שנמנעה מהתעמתות עם הכוחות המונופוליסטיים החזקים בשוק, ולעיתים נדמה היה שבחולשתה, לכאורה, היא משרתת אותם במקום להטיל עליהם פחד ולסייע בהורדת יוקר המחיה.

עם עזיבתה, בסוף אוגוסט 2021, מונתה עו"ד מיכל כהן, סגניתה, לממלאת מקומה -ונראה היה שדם חדש זורם בעורקי הרשות המנומנמת, הפועלת בסמכות חוק התחרות הכלכלית. עוד בכהונתה של כהן כממלאת מקום, היא הטילה פצצה ואחת מהחקירות המשמעותיות ביותר שנערכו בתחום ההגבלים העסקיים בישראל, בחשד לתיאום מחירים בין רשתות קמעונאיות, יצרנים ויבואנים, הפכה לגלויה.

החקירה נפתחה אחרי סדרת ראיונות של ספקים וקמעונאים גדולים בתקשורת, ודיווחים לבורסה על כוונה להעלות מחירים בטווח הקרוב. בקרב חוקרי הרשות התעורר החשד לתיאום בין ספקיות המזון הגדולות, שהתבטאו בנושא הצורך או הכוונה להעלות מחירים והעבירו מסרים בראיונות והודעות בתקשורת, וחשד לתיאום בנושא העלאות מחיר בין רשתות השיווק המובילות בשיטה דומה.

עם הפיכתה של החקירה לגלויה, פשוט חוקרי הרשות על משרדי שטראוס, יונילוור, ויליפוד ושופרסל. אחרי לא מעט פניות לבכירים בתחום שהשיבו בשלילה להצעה להתמנות לתפקיד ורשימת מועמדים מצומצמת יחסית, ובזכות האקטיביות חסרת הפשרות שהפגינה כהן, שהחלה גם בבדיקה של וולט, ויסוצקי ולגו, וועדת האיתור בראשותה של שרת הכלכלה הקודמת, אורנה ברביבאי, החליטה למנות אותה לתפקיד ראש רשות התחרות, שמה החדש של הממונה על ההגבלים העסקיים.

בנימין נתניהו,ניר ברקת, הצבעה במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הכלכלה לוחש על אוזנו של ראש הממשלה. שניהם מבינים שמוכרחים להביא הישגים במלחמה ביוקר המחיה - ומהר/פלאש 90, יונתן זינדל

הכיסא מתנדנד

אחרי שנה וארבעה חודשים בתפקיד ומעט מאוד הישגים, אם בכלל, מתברר שכיסאה של כהן מתנדנד. גורמים ברשות ההגבלים אומרים שהיא בולמת כל ניסיון לקדם מהלכי בדיקה חדשים, מתנהלת כמו תובעת בפרקליטות הפלילית, שלא מוכנה לקחת סיכונים, אלא אם יש הרשעה "בטוחה" ונמנעת מעימותים כדי לא לפגוע, לכאורה, בעתידה התעסוקתי במגזר הפרטי - כך על פי אותם גורמים.

לוואלה נודע כי שר הכלכלה, ניר ברקת, זימן אותה לאחרונה לשיחה, בה הבהיר לה שאינו מרוצה מתפקודה, שהרשות תחת ניהולה היא גוף חסר שיניים שהשחקנים בשוק לא רק שלא פוחדים ממנו, הם מזלזלים בו.

ברקת מבין שבלי רשות חזקה לצידו, לא יוכל להעביר את המהלכים לפתיחת התחרות והפחתת הריכוזיות בשוק שהוא מתכנן.

כבר למעלה משנה וחצי שהחקירה נגד הקמעונאים מתנהלת ללא תוצאות. אף מונופול חדש לא הוכרז ולא ננקטו מהלכים נגד יבואנים שלכאורה חוסמים תחרות. המהלך היחידי שקידמה כהן היה נגד ויסוצקי בתחום התה - וגם הוא לא מוצה עדיין.

בסוף ספטמבר 2022, הודיעה הרשות לחברה כי היא שוקלת להכריז עליה כעל מונופול בתחומי התה הירוק, חליטות הצמחים, התה השחור והתה השחור בטעמים. שבעה חודשים חלפו מאז ושום דבר לא קרה. אם מישהו חשב שאחרי עשור סוף סוף יוכרז בישראל מונופול חדש, הוא צריך לחכות לממונה הבא על ההגבלים.

לא רק רפיון הידיים של כהן מוציא את ברקת מדעתו, אלא גם התנהלותה בכל מה שנוגע לחוק שמגביל את כוחן של היבואניות, שהוצא מחוק ההסדרים.

בסביבתו של השר אומרים שכהן עשתה יד אחת עם האוצר מאחורי גבו, ובמקום לדחוף בכל הכוח את החוק שאמור היה לגרום ליבואנים לבחור במותג אחד גדול ואחד בינוני ולוותר על השאר, כדי להגביר את התחרות, היא פעלה כדי להוציא אותו מחוק ההסדרים ולא עדכנה את השר על כוונתו של סמוטריץ' לעשות זאת.


כך קרה שברקת המופתע התבשר על כך שלא יכלל בחוק ההסדרים רק בישיבת הממשלה על התקציב.

כמו שזה נראה כרגע, אם כהן לא תפעל במהירות לשנות את דעתו של השר הממונה עליה, היא עשויה למצוא את עצמה מחוץ לרשות התחרות.

.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

תגובת רשות התחרות

"הממונה אינה מתכוונת להגיב לטענות שלא ברור מה מקורן.

הממונה על התחרות ושר הכלכלה מתואמים באופן מלא בכל קידום של חקיקה. גם ביחס לשינויים שחלו ברפורמה להורדת הריכוזיות שבחוק ההסדרים, וגם בקידום חקיקה נוספת על מנת להביא לקידום התחרות ולהוזלת מחירים לצרכן.

כמו לדוגמא תיקון החוק למניעת פגיעה ביבוא מקביל שמונח על שולחן ועדת הכלכלה לפני קריאה שניה ושלישית ותיקון משותף של הממונה ושר הכלכלה לפטור הסוג להסדרי הפצה שיקל גם הוא על יבוא מקביל ויגביל גיאובלוקינג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully